MAN walczy o 10 autobusów dla PKM Katowice. Skarżąc SWZ do KIO

infobus
16.02.2024 15:05

W Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Katowicach trwa przetarg nieograniczony na dostawę 10 autobusów przegubowych kategorii MEGA.

O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Będą to pojazdy zasilane olejem napędowym, także wartość tego zamówienia nie jest duża, ale MAN Truck & Bus Polska walczy o ten kontrakt bez taryfy ulgowej i 12 lutego spółka złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Czekamy na rozstrzygniecie.

Zarzuty odwołującego

MAN sformułował następujące zarzuty do KIO:

  • określenie kryteriów oceny ofert, tj. „podział przedniej szyby czołowej" oraz „pojemność skokowa silnika", w sposób naruszający zasadę uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców,
  • określenie terminu składania ofert w postępowaniu, nieuwzględniającego złożoności i specyfiki przedmiotu zamówienia oraz czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty,
  • określenie terminu realizacji zamówienia w sposób nieuwzględniający złożoności i specyfiki przedmiotu zamówienia oraz czasu związanego z produkcją oraz wyposażeniem pojazdów w wymagane przez zamawiającego komponenty, co prowadzi do naruszenia zasady uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz zasady proporcjonalności,
  • określenie przez zamawiającego wymogu dysponowania pojazdami ze zbiornikiem paliwa 280 litrów, co jest wymogiem zbyt restrykcyjnym.

Główne dwa zarzuty odwołującego odnoszą się do kryteriów technicznych. W przypadku kryterium „podziału przedniej szyby czołowej”, zdaniem MAN, tylko jeden producent deklaruje posiadanie autobusów wyposażonych w szybę przednią dzieloną na cztery (za co PKM przyznaje najwięcej punktów). Według MAN, tym producentem jest Mercedes-Benz. Według skarżącego jest to nieuzasadnione, bowiem szyba przednia jak sama nazwa wskazuje jest szybą czołową, zabudowaną frontem do kierunku jazdy, a nie wzdłuż pojazdu. Szyby boczne, które są klasyfikowane przez Mercedes-Benz jako szyby wydzielone z przedniej szyby pojazdu spełniają inne funkcje i nie są narażone na uszkodzenia, jakim ulegają szyby przednie, np. uszkodzenia mechaniczne na skutek uderzenia kamieniami wyrzucanymi spod kół pojazdów poruszających się przed autobusem.

Kolejny zarzut dotyczy kryterium „pojemności skokowej silnika”. W tym przypadku zamawiający premiuje silniki o pojemności powyżej 10.000 cm3. Zdaniem MAN takie silniki posiada również tylko jeden producent – Mercedes-Benz. Odwołujący wskazał, że nie istnieje zarówno techniczne, jak i ekonomiczne uzasadnienie dla premiowania pojazdów, które posiadają pojemność silnika powyżej 10.000 cm3 . Według MAN, pojazdy z silnikiem powyżej 10.000 cm3 nie osiągają lepszych wyników niż pojazdy posiadające pojemność silnika 9.000 cm3.

MAN zarzuca PKM Katowice faworyzowanie Mercedesa w przetargu na Diesle
MAN zarzuca PKM Katowice faworyzowanie Mercedesa w przetargu na Diesle

Oczekiwania MAN

Odwołujący wniósł m.in. o:

  • wydłużenie terminu dostawy z 300 do 330 dni,
  • wydłużenie terminu składania ofert o kolejne 15 dni,
  • dopuszczenie autobusów ze zbiornikami paliwa o pojemności 245 l,
  • zmianę kryterium pojemności skokowej silnika – poprzez przyznanie maksymalnej liczby punktów również autobusom z silnikiem o pojemności 9.000 cm3,
  • zmianę kryterium podział szyby czołowej – poprzez przyznanie maksymalnej liczby punktów za szybę podzieloną na dwie części.

Teraz ruch po stronie PKM Katowice. Dotychczas zamawiający nie opublikował żadnych zmian w SWZ

Przetarg można śledzić na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/882207

MAN zarzuca PKM Katowice faworyzowanie Mercedesa w przetargu na Diesle