Prezydent Lublina zapowiada zakup 40 autobusów wodorowych przez MPK

infobus
15.02.2024 08:03

13 lutego prezydent Lublina Krzysztof Żuk przedstawił najważniejsze założenia na wybory samorządowe 2024, w tym m.in. gigantyczny zakup autobusów wodorowych.

Żuk zapowiedział kontynuację strategii miasta do 2030 r. i "stworzenie warunków, by Lublin pozostał na ścieżce stabilnego rozwoju". -"Pieniędzy – jeśli chcemy budować jakość życia w naszych miastach – musi być więcej w samorządach" – zapowiedział także prezydent miasta. Przypomnijmy, że wybory samorządowe odbędą się 7 kwietnia.

40 AUTOBUSÓW WODOROWYCH

Jak stwierdził prezydent Lublina, ostatnie lata były "finansowo trudne dla miasta", a do "znacznego ubytku dochodów własnych" doprowadziła – jego zdaniem – polityka rządu Mateusza Morawieckiego. Uszczegóławiając wymienił: utracone dochody z PIT, niedoszacowanie subwencji oświatowej i nieuruchomienie środków europejskich.

Żuk podczas konferencji przedstawił najważniejsze założenia programu swojego komitetu w najbliższych wyborach samorządowych. Zapowiedział kontynuację strategii miasta do 2030 r. i "stworzenie warunków, by Lublin pozostał na ścieżce stabilnego rozwoju".

Mówiąc o kluczowych inwestycjach wymienił: przebudowę ulic Zana, Nałęczowskiej, Turystycznej, budowę al. Unii Lubelskiej i dróg przy przedsiębiorstwach tworzących miejsca pracy i przygotowania do budowy wielofunkcyjnej hali z funkcją stadionu żużlowego, w przypadku której do końca roku - zapowiedział - powinna być gotowa cała dokumentacja.

Zapowiedział otwarcie nowych przedszkoli, rozwój usług elektronicznych w urzędzie, wdrożenie tzw. miasta 15-minutowego w miejscach, gdzie jest to możliwe, a także wprowadzenie większej liczby kursów komunikacji miejskiej i zakup 40 autobusów wodorowych. Byłaby to wówczas największa flota wodorowców w Polsce.

Autobus wodorowy na ulicach Lublina
Autobus wodorowy na ulicach Lublina / fot. UM Lublin

pierwsze doświadczenia

Na razie MPK Lublin dysponuje jednym wodorowcem – to 12-metrowy Solaris Urbino 12 hydrogen, który 1 września 2023 r. rozpoczął kursowanie po lubelskich ulicach. Można go spotkać na liniach nr: 3, 50 i 47. Jego głównymi zaletami są m.in.: krótki czas tankowania, duży zasięg, zerowa emisyjność spalin do atmosfery oraz cichy tryb pracy

 -„Jednym z kluczowych i istotnych kierunków rozwoju miast jest zastosowanie technologii opartych na wodorze. Bez wątpienia transport zbiorowy jest obszarem, w którym będą coraz bardziej powszechne. Od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację miejską będąc liderem elektromobilności. Teraz idziemy krok dalej – do lubelskiej floty pojazdów dołączył pierwszy autobus napędzany wodorem. Jego dostawa zwiększyła udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców i mieszkanek Lublina. Chcemy być w czołówce polskich miast, w których autobus zasilany wodorem jest kierowany do regularnej obsługi liniowej – powiedział Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

By zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym powstanie zewnętrzna stacja tankowania wodorem, która będzie sąsiadować z zajezdnią przy ul. Grygowej. Do końca czerwca 2024 r. zbuduje ją spółka PAK-PCE Stacje H2. To efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru. Był to pierwszy, niezbędny krok poprzedzający ogłoszenie procedury przetargowej na zakup autobusu wodorowego przez Miasto Lublin. Do czasu uzyskania dostępu do stancji tankowania wodorem, MPK zapewni zasilanie z mobilnego punktu dostaw tzw. trailera.

Autobus wodorowy na ulicach Lublina
Autobus wodorowy na ulicach Lublina / fot. UM Lublin

ZTP i Polska wschodnia

Jak zapowiedział prezydent Krzysztof Żuk, lubelska flota miejskich autobusów ma szansę powiększyć się o kolejne pojazdy wodorowe. Już wcześiej spółka MPK Lublin złożyła wniosek do III edycji programu "Zielony Transport Publiczny" o dofinansowanie dwudziestu 12-metrowych pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. W nowej perspektywie unijnej miasto również przewiduje dalszy rozwój elektromobilności – w planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych, w tym 20 wodorowych.

-„Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Przyszłość transportu publicznego w coraz większym stopniu opiera się na odnawialnych źródłach energii i zmianach w stronę zrównoważonego rozwoju miast. Lublin już dziś spełnia ustawowy wymóg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej takie pojazdy stanowią ponad 34%  – pasażerów wozi 40 autobusów elektrycznych oraz 100 trolejbusów, a od dzisiaj również autobus wodorowy. Zasilanie pojazdów zieloną energią to kolejny element funkcjonowania tych ekologicznych środków transportu – mówi Tomasz Fulara, prezes MPK Lublin.

Przypomnijmy, że na początku sierpnia przedsiębiorstwo rozstrzygnęło przetarg na zakup energii elektrycznej na potrzeby spółki. Postępowanie dotyczyło dostawy energii w okresie od 1 września do 31 grudnia 2023 r., w łącznej ilości szacunkowej 6 tys. MWh (m.in. na zasilanie trakcji trolejbusowej i ładowanie autobusów elektrycznych). W postępowaniu wpłynęła jedna oferta, którą złożyło Towarzystwo Inwestycyjne Elektrownia-Wschód Spółka Akcyjna z Lublina, oferując cenę blisko 5,8 mln zł brutto. Dostarczona energia w całości będzie wytworzona z odnawialnych źródeł energii.