Nowe systemy bezpieczeństwa DaimlerChrysler
DaimlerChrysler jako pierwszy na świecie producent autobusów oferuje nowe elektroniczne systemy bezpieczeństwa dla dwóch typów autobusów turystycznych: Mercedes-Benz Travego i Setra TopClass 400. System regulacji dynamiki jazdy dostępny jest za dodatkową opłatą od 2.400 do 3.100 Euro w zależności od modelu i długości pojazdu. Natomiast asystent układu hamowania występuje od teraz jako element wyposażenia standardowego. Poprzez zastosowanie obu tych systemów koncern DaimlerChrysler czyni kolejny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa jazdy oraz zmniejszenia ryzyka wypadku podczas podróżowania autobusem. System regulacji dynamiki jazdy jest aktywnym systemem służącym podniesieniu bezpieczeństwa i stabilności jazdy. Wyraźnie przyczynia się do zredukowania niebezpieczeństwa poślizgu podczas jazdy na zakrętach lub manewru wymijania. W sytuacjach krytycznych pod względem dynamiki jazdy, np. gdy autobus na zakręcie ulega tzw. wynoszeniu po łuku na skutek działania siły odśrodkowej, siła hamowania na poszczególnych kołach jest odpowiednio regulowana. Jednocześnie redukowana jest moc silnika. W ten sposób, łagodnie dozując hamowanie, zapobiega się „wykolejeniu” autobusu. System regulacji dynamiki jazdy kontroluje poza tym przyspieszenie poprzeczne autobusu. Jeśli autobus znalazłby się w krytycznym położeniu podczas jazdy na długim zakręcie – np. na zjeździe z autostrady – lub przy szybkiej zmianie pasa, wówczas prędkość pojazdu jest automatycznie redukowana i to tak długo, jak długo pojazd nie odzyska ponownie stabilności. System regulacji dynamiki jazdy odpowiada w tym sensie systemowi ESP w samochodach osobowych lub też systemowi regulacji stabilności Telligent stosowanemu w samochodach ciężarowych, posiadając oczywiście funkcje dodatkowe dopasowane do potrzeb autobusu. Należy do nich m.in. ciągłe weryfikowanie danych zawartych w systemie regulacji dynamiki jazdy i w elektronicznym systemie hamowania, po to, by zapewnić stabilność jazdy autobusu w granicach określonych przez prawa fizyki. Koncern DaimlerChrysler również jako pierwszy na świecie opracował system sterowany elektronicznie, który służy do regulacji maksymalnej siły hamowania i tym samym do skrócenia drogi hamowania w sytuacji krytycznej. Asystent układu hamowania bazuje na już sprawdzonym i stosowanym w samochodach osobowych systemie Brake-Assist, który dopasowano specjalnie do potrzeb autobusu. Elektronika w układzie wspomagającym hamowanie jest w stanie automatycznie rozpoznać sytuację nagłego hamowania. Elektroniczny asystent układu hamowania wzmacnia w ułamkach sekund siłę hamowania i znacznie skraca dzięki temu czas do momentu zatrzymania się autobusu.