Jedno z najważniejszych wydarzeń autobusowych 2023: Nocny wyścig ZTP 3.0
Przypominamy jedno z najważniejszych i jedno z najdziwniejszych wydarzeń dla branży autobusowej w mijającym roku 2023.
Wielu prezesów spółek komunikacyjnych na długo zapamięta tę datę - 17 kwiecień. Niektórzy nastawiali budziki, niektórzy w ogóle nie spali. Sprawdzamy, kto tak naprawdę złożył pierwszy wniosek do III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. - edycja III (ZTP 3.0).
Kto pierwszy, ten lepszy
Pod koniec maja zakończył się nabór wniosków o dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych i infrastruktury w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” - edycja III (ZTP 3.0). Więcej na ten temat pisaliśmy w InfoBusie tutaj.
7 listopada Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opublikował listę podmiotów (które złożyły wnioski), według kolejności zgłoszeń. Jest to o tyle istotne, że nabór odbywał się w trybie ciągłym. Realizowany ma być do wyczerpania alokacji środków (decyduje kolejność wpływu wniosków).
Kolejność wpływu wniosków o dofinansowanie w ramach programu ZTP 3.0 jest bardzo istotna, bowiem budżet jest ograniczony. Przypomnijmy, że ustalony dla programu „Zielony transport publiczny” 3.0 budżet został mocno przekroczony przez wnioskodawców. Aktualna łączna kwota dofinansowania z ZTP 3.0 to 480 435 670,00 PLN, z czego:
- do 276 679 011,00 PLN to bezzwrotne dotacje. Kwota ta może zostać zwiększona docelowo do 2 055 268 688,00 PLN, pod warunkiem, że zostaną uruchomione środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności,
- do 203 756 659,00 zł to zwrotne formy dofinansowania (pożyczki).
W ramach trzeciego naboru planowane jest dofinansowanie zakupu 550 autobusów zeroemisyjnych za kwotę 2 055 268 688,00 PLN. Przy czym, zarówno liczba autobusów, jak i kwota mogą ulec zwiększeniu, jeżeli nie zostaną osiągnięte w pełni wskaźniki, w ramach naborów ZTP 1.0 i ZTP 2.0. Zawarcie umów o dofinansowanie powyżej pierwotnej kwoty budżetu naboru (do 276 679 011,00 PLN) uzależnione jest jednak od uruchomienia środków w ramach KPO.
Pierwszy wniosek o płatność środków z KPO Polska złożyła 15 grudnia, o czym więcej piszemy w InfoBusie tutaj.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Skąd ten pośpiech?
W ramach naboru z ZTP 3.0 – zostały złożone wnioski o dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych i infrastruktury ładowania na łączną kwotę: ponad 2,82 mld PLN, z czego 2,72 mld PLN to wnioski o dotację bezzwrotną, zaś ponad 101 mln PLN to wnioski o pożyczkę. Oznacza to przekroczenie budżetu programu ZTP 3.0. o około 0,77 mld PLN.
Biorąc pod uwagę ówczesną sytuację z KPO, w branży panowało przeświadczenie, że ten ostatecznie otrzyma dofinansowanie, kto pierwszy złoży wniosek, ten otrzyma fundusze. Słuszna założenie!
Podmioty składające wnioski o dofinansowanie musiały uczynić to jak najszybciej, po tym jak wybiła północ w dniu 17 kwietnia. Najszybsza okazała się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która złożyła swój wniosek o godzinie 00:00:53. Poniżej prezentujemy pierwszą 10, według kolejności zgłoszeń:
- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia,
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu Sp. z o.o.,
- Zakład Usług Komunikacyjnych "ROKBUS" Sp. z o.o.,
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Sp. z o.o. w Zduńskiej Woli,
- Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Pile,
- Gdańskie Autobusy i Tramwaje sp. z o.o.,
- Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Oświęcimiu,
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Legnicy,
- Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Zamościu.
- Miejski Zakład Komunikacji w Koninie sp. z o.o.
Po więcej informacji o naborze w ramach programu ZTP 3.0. odsyłamy na strony ministerstwa: https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/iii-nabor-wnioskow-w-ramach-programu-priorytetowego-zielony-transport-publiczny2