Lębork nie chce wysokich autobusów elektrycznych. Analiza SWZ
Gmina Miasto Lębork jest w trakcie poszukiwania dostawcy czterech autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.
O finansowaniu tej inwestycji pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Przyszedł czas na analizę szczegółów zawartych w SWZ.
Kryteria oceny ofert
Zamawiający, wyodrębnił trzy kryteria oceny ofert – cenę (60%), parametry techniczno-eksploatacyjne (35%), okres gwarancji (5%).
Warunki techniczno-eksploatacyjne, za które zamawiający przyzna najwięcej punktów przedstawiają się następująco:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PNEN 10088 lub normą równoważną) – 5 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - aluminium, blachy ze stali odpornej na korozję zgodnie z PN-EN 10088 lub normą równoważną, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz, charakteryzujące się bardzo wysoką odpornością na uderzenia, zarysowania i nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 5 pkt,
- wysokość od podłoża wszystkich wejść pasażerskich autobusu, zawierająca się w zakresie od 300 do 320 mm (włącznie) – 3 pkt,
- zastosowanie jednego silnika asynchronicznego elektrycznego ułożonego wzdłużnie do osi autobusu i połączonego wałem napędowym z mostem napędowym – 10 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km – 7 pkt,
- zaoferowanie przez wykonawcę w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego oferta otrzyma – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna - zewnątrz
Autobusy mają mieć długość od 11,9 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może być większa niż 3,3 m. Pasażerowie wejdą do środka autobusów poprzez dwoje drzwi w układzie 2-2-0. Będą to pojazdy całkowicie niskopodłogowe bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, o wysokości wejścia od powierzchni jezdni - 320-340 mm.
Jednostki mają być napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych asynchronicznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silników ma być nie mniejsza niż 160 kW.
Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry oraz wykorzystywania jej do doładowania akumulatorów lub kondensatorów.
Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane poprzez złącze typu „plug in” z ładowarek o mocy maksymalnej 120 kW. Akumulatory muszą być też dostosowane do ładowania pantografowego (odwrócony pantograf) mocą do 200 kW, ze względu na planowane uruchomienie w przyszłości takiego ładowania w Lęborskim Węźle Przesiadkowym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna pozwolić na przejechanie minimum 200 kilometrów na jednym naładowaniu wg testu e-SORT-2. Zamawiający wymaga, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 275 kWh.
Specyfikacja techniczna - wewnątrz
Pasażerowie będą podróżować na siedzeniach wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, aby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność.
Z kolei stanowisko pracy kierowcy to kabina zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami – bezpieczna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet.
System informacji wizualnej stanowić będą tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, posiadające układ automatycznej, ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego, w kolorze diod białym oraz jedna wewnętrzna tablica informacyjna LCD. Wykonawca obowiązany będzie do wyposażenia pojazdu w instalację teletechniczną oraz urządzenia systemu PZUM – InnoBaltica (system Fala).
Solaris niezagrożony
Preferencje Lęborka widać już po analizie kryteriów technicznych. Dają one sporą przewagę w punktacji rozwiązaniom stosowanym przez Solarisa. Jeśli przyjrzymy się zapisom specyfikacji technicznej, to mamy potwierdzenie, że ten przetarg na pewno nie jest dla MAN-a czy Mercedesa. Te firmy wyklucza zapis o maksymalnej wysokości autobusów do 3,3 m.
Na koniec dodajmy jeszcze, że otwarcie ofert odbędzie się w dniu 6 grudnia. Więcej informacji o przetargu na autobusy elektryczne dla Lęborka można znaleźć na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/839832