KM Rybnik chce kupić jeszcze jeden autobus hybrydowy
11 listopada Komunikacja Miejska Rybnik ogłosiła przetarg na dostawę jednego autobusu komunikacji miejskiej o napędzie hybrydowym o długości 12 metrów.
To oznacza, że poprzedni zakup hybrydy z rynku wtórnego – ale klasy MEGA – się sprawdził i teraz spółka ponownie chce pójść tą drogą, aby poszerzyć swoją flotę pojazdów. Dodajmy, że w tym, roku spółka odebrała używany autobus hybrydowy - Solaris Urbino 18 hybrd oraz zamówiła u producenta z Bolechowa używany pojazd solo z silnikiem diesla. Równolegle spółka wdrożyła do eksploatacji pierwszych pięć z 20 zamówionych Nesobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Niezły taborowy impet! A to jeszcze nie koniec.
Wcześniejsze zakupy
Przypomnijmy, że 31 maja śląska firma otworzyła ofertę na zakup (w formie leasingu ) używanego pojazdu hybrydowego klasy MEGA. W ramach postępowania tylko Solaris złożył ofertę na demonstracyjny model Urbino18 hybrid. Pojazd przyjechał do zajezdni KM w sierpniu i dołączył do flory 11 zamówionych już wcześniej pojazdów Solaris Urbino 12 hybrid.
Zakupiona MEGA hybryda to przegubowy autobus to model Solaris Urbino już IV generacji, w którym niewielki silnik spalinowy napędza prądnice, a ta napędza silnik elektryczny, który przekazuje moment obrotowy na oś napędową i wykorzystuje wszystkie zalety tego napędu, czyli m.in. moment obrotowy osiągany od razu. Co przekłada się na małe zużycie paliwa. Dodatkowo zapewnia krótką jazdę zeroemisyjną dzięki superkondensatorom.
Teraz firma chce pozyskać podobny pojazd, ale w klasie MAXI. Dodajmy, że w 2023 roku śląska spółka pozyskała z rynku wtórnego autobus od Solarisa, ale z klasycznym napędem diesla. Równolegle miasto zamknęło I etap wodorowego projektu, w ramach którego wdrożono do eksploatacji pięć z 20 zamówionych wodorowych Nesobusów.
Klasa MAXI
Przedmiotem zamówienia jest dostarczenie 1 szt. autobusu miejskiego o napędzie hybrydowym o długości 12 m o następujących parametrach:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Autobus musi być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2016 roku.
- Przebieg nie może być większy niż 500 000 km
- Długość pojazdu: 11 500 – 12 500 mm, Zamawiający dopuszcza odchyłkę w skrajnych wartościach nie większą niż 2%
- Łączna, minimalna liczba miejsc ogółem: 85
- Łączna, minimalna liczba miejsc siedzących musi wynosić 25, w tym minimum 23 miejsca pełnowymiarowych stałych;
- Liczba miejsc na wózek inwalidzki: 1
- Liczba miejsc na wózek dziecięcy: 1
- Układ drzwi: 2-2-2 rozmieszczone po prawej stronie ściany nadwozia
- Zasięg (minimalna liczba wozokilometrów, jaką pojazd może pokonać przy pełnym zatankowaniu zbiornika paliwa: 300 km
- Silnik 4-ro lub 6-cio cylindrowy (wysokoprężny) Euro 6 o mocy min. 150 kW
- Moc netto silnika elektrycznego nie może być mniejsza niż 120 kW i umożliwiającą jazdę wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej przez minimum 200 m; silnik/i ten ma pełnić również funkcję generatora energii elektrycznej
- Magazyn energii elektrycznej musi być zabudowany w oparciu o baterie lub/i superkondensatory, zdolne do magazynowania energii pozyskiwanej w procesie rekuperacji.
Przetargowe wymagania
Dostawa hybrydy ma zostać zrealizowana w ciągu 30 dni od momentu podpisania umowy. Dodajmy, że w zakresie doświadczenia KM wymaga dostawy 1 autobusu komunikacji miejskiej z napędem hybrydowym w okresie ostatnich trzech lat.
Na oferty firma czeka do 11 rudnia, a następnie oceni złożone oferty według jednego kryterium – najniższej ceny.