Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Credobus zapowiada premierę autobusów elektrycznych Electronell. Na rok 2024

infobus
08.11.2023 11:02

Węgierski producent autobusów Kravtex-Kühne Group pokaże w 2024 roku serię autobusów elektrycznych z rodziny Electronell.

Pierwszy na rynku pojawi się model solo - Credobus Electronell 12, który zostanie zaprezentowany w pierwszej połowie 2024 r. Po nim zadebiutuje przegubowy Electronell 18 i nastąpi to w drugiej połowie roku. Przypomnijmy, że do tej pory Węgrzy bazowali na ofercie pojazdów spalinowych i serii Econell.

Lżejsza konstrukcja

Jak podkreśla na każdym kroku Credobus, seria Electronell jest lżejsza od konkurencji. Dlatego aby osiągnąć ten sam zasięg, trzeba je wyposażyć w o 25% mniej akumulatorów. Tym samym autobus solo Credobus Electronell 12 będzie lżejszy o 1,5 tony, a model przegubowy o co najmniej 3 tony lżejszy niż podobne pojazdy w jego klasie. Redukcja masy jest możliwa dzięki zastosowaniu osi 19,5" i optymalizacji nadwozia. Samonośna konstrukcja ramowa pojazdu wykonana jest wyłącznie ze stali.

Tutaj Credobus – w kontrze do Ikarusa – podkreśla, że konstrukcje ramowe i metalowe części autobusów produkowane są w Mosonmagyaróvár (Węgry), a montaż finalny odbędzie się w fabryce w Győr (Węgry).

Credobus samodzielnie realizuje też zadania związane z integracją systemów i rozwojem oprogramowania, które reprezentują najwyższą wartość dodaną. Dzięki temu nowe autobusy zostaną wyposażone w autorski System Rozdziału Energii Wysokiego Napięcia, oprogramowanie do sterowania napędem oraz rozwiązanie telemetryczne.

Wybrane baterie to chłodzone cieczą akumulatory NMC trzeciej generacji niemieckiej firmy Akasol. Dzięki ultralekkiej konstrukcji zamiast czterech z 560 kg opakowań o pojemności 98 kWh potrzebne są tylko trzy. Dwa z trzech pakietów umieszczono z tyłu, pod podłogą, co zapewnia nisko położony środek masy i doskonałą stabilność. Pakiet akumulatorów o łącznej pojemności 294 kWh można w pełni naładować w około 2 godziny przy mocy 150 kW. Credobus szacuje zasięg pierwszej zaprezentowanej wersji modelu solo na 300 kilometrów, co zaspokaja niemal wszystkie potrzeby ruchu w segmencie miejsko-podmiejskim.

Credobus zapowiada autobus elektryczny Electronell. Na rok 2024
Credobus zapowiada autobus elektryczny Electronell. Na rok 2024

komponenty uznanych producentów

Podobnie jak spora liczba elektrobusów w ostatni czasie. także e-seria Electronell bazuje na systemie napędowym VEDS HD frmy Voith, który składa się z silnika elektrycznego, falownika trakcyjnego i elektroniki sterującej. Taka jednostka zapewnia moc ciągłą 310 kW i moc szczytową 410 kW, a także moment obrotowy 3100 Nm. Jego maksymalna sprawność wynosi 97,3%, co dodatkowo zwiększa efektywność energetyczną osiągniętą poprzez redukcję masy.

Credobus wykorzystuje w podsystemach wyłącznie sprawdzone komponenty najwyższej jakości, głównie marek europejskich, zapewniając zwykłą niezawodność autobusów z silnikiem Diesla. Klimatyzator z pompą ciepła to dzieło firmy Eberspächer. Z kolei elektrohydrauliczną serwopompa dostarczana jest przez firmę DANA, a sprężarkę napędzaną elektrycznie - przez firmę Knorr-Bremse.

Modele Electronell będą zgodne z nowymi przepisami Unii Europejskiej GSR. To ogólne rozporządzeniem w sprawie bezpieczeństwa pojazdów, które zostaną wprowadzone od lipca 2024 r. Credobus współpracuje tutaj z ZF-Wabco.