Pierwszy taki kontrakt w Polsce: Autobusy elektryczne plus wodorowe. Dla MZK Piła
10 października Gmina Piła ogłosiła przetarg na dostawę trzech miejskich autobusów na ogniwa zasilane wodorem i dwóch elektrobusów.
Wszystko to w ramach jednego zadania, c czyni ten kontrakt wyjątkowym w skali Polski. Przypomnijmy, że pod koniec 2022 r. samorząd pozyskał na ten zakup dofinansowanie w ramach drugiej edycji programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Zielony Transport Publiczny". Planowany termin zakończenia projektu to wrzesień 2025 roku.
Autobusy klasy MAXI
Najnowsze autobusowe zamówienie Piły podzielono na dwie części:
- Część 1 – Dostawa 2 sztuk fabrycznie nowych jednoczłonowych miejskich autobusów o napędzie elektrycznym (BEV) + stacja ładowania zajezdniowego + szkolenie 10 pracowników. Autobus o długości całkowitej od 11 500 mm do 12 200 mm musi posiadać co najmniej 70 miejsc, z tego co najmniej 20 miejsc siedzących i co najmniej 6 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy będą ładowane m.in. w oparciu o ładowarkę pantografową przy ul. Kossaka. Autobusy w czasie eksploatacji będą charakteryzowały się maksymalnym zużyciem energii elektrycznej zgodnie z testem SORT-2 w wysokości do 100kWh/100 km. Silnik lub silniki o maksymalnej mocy sumarycznej minimum 160 kW.
- Część 2 – Dostawa 3 sztuk fabrycznie nowych jednoczłonowych miejskich autobusów niskopodłogowych z ogniwem wodorowym (FCEV) wraz z infrastrukturą ładowania + dostosowanie zaplecza technicznego MZK Piła do eksploatacji, obsługi i bieżących napraw pojazdów zasilanych paliwem wodorowym + szkolenie 10 pracowników. Autobus musi posiadać co najmniej 60 miejsc, z tego co najmniej 26 miejsc siedzących i co najmniej 7 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Silnik lub silniki o maksymalnej mocy sumarycznej minimum 150 kW, chłodzonych cieczą lub powietrzem. Zbiorniki o pojemności min. 1400 l (min. 30 kg użytecznego wodoru).
Wszystkie nowe autobusy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz mają być wyposażenie w systemy bezpieczeństwa i systemy ułatwiające prowadzenie pojazdu, np. monitoring martwego pola, zmęczenia kierowcy, monitoring ciśnienia kół pojazdu, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny pojazdu z możliwością zapisu i odczytu zapisanego obrazu video min. 2 tygodni wstecz.
Przetargowe wymagania
Na oferty Piła czeka do 8 listopada, a następnie oceni je według trzech kryteriów:
- Okres gwarancji / Waga: 10.00
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 30.00
- Cena - Waga: 60.00
Termin dostawy określony na okres 12 m-cy od podpisania umowy.
Na koniec dodajmy, że dla części 1 doświadczenie ustalono na poziomie co najmniej jednej dostawy min. 2 sztuk fabrycznie nowych jednoczłonowych miejskich autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania klasy MAXI. Podobnie postąpiono dla części 2: w ciągu ostatnich 5 lat co najmniej jedna dostawa min. 2 sztuk fabrycznie nowych jednoczłonowych autobusów miejskich z ogniwem wodorowym, o napędzie elektrycznym, o długości całkowitej od 11 500 mm do 12 200 mm
Dofinansowanie z ZTP 2.0
Przypomnijmy, że Piła podpisała umowę z NFOŚiGW na dotację ekologicznych pojazdów w grudniu 2022 r. Zakup autobusów jest powiązany z budową stacji wodorowej. Powstanie ona na stacji paliw Orlen przy al. Powstańców Wielkopolskich.
-„Z tym wiążą się umowy, które też przygotowaliśmy z Orlenem na przygotowanie stacji. Jedna z pierwszych pięciu w Polsce powstanie właśnie w Pile. To też nasz projekt osiedla Zielone Wzgórze, na którym wodór będzie głównym składowym, jeżeli chodzi o przechowywanie energii wyprodukowanej lokalnie, budzi ten projekt gigantyczne zainteresowanie, w tej chwili, bo swoim nowatorstwem odbiega od tego co dzieje się na tradycyjnych budowach – powiedział wówczas Piotr Głowski, prezydent Piły.
Trzy autobusy wodorowe i dwa elektryczne kosztować mają 18 mln zł, z czego 9,5 mln zł to dofinansowanie. Więcej o samym zamówieniu na https://umpila.ezamawiajacy.pl