Praga rozpoczyna odbiory pierwszego Solarisa Trollno 24. Od Škody

infobus
20.09.2023 17:00

15 września przedstawiciele firmy Dopravní podnik hlavního města Prahy gościli w Pilźnie, w fabryce trolejbusów Grupy Škoda.

Była to kontrolna wizyta produkcji zamówionych 20 egzemplarzy 24-metrowych pojazdów Solaris Trollino 24 z napędem elektrycznym od Škody. Równolegle trwają dostawy identycznych modeli do Bratysławy i w tym nieformalnym, MEGA wyścigu prowadzi stolica Słowacji, która już testuje pierwszy pojazd na swoich ulicach.

Na dobrej drodze

Jak przekazała Škoda:

-„Z radością informujemy, że wszystko jest na dobrej drodze i wkrótce dostarczymy pierwsze egzemplarze. Gdy prototyp będzie w 100% gotowy, trafi na ulice Pilzna w celu przeprowadzenia wstępnych testów, a następnie uda się do Pragi w celu dalszej oceny.”

Debiut w stoicy Pragi powinien się wydarzyć się albo w tym, albo w przyszłym tygodniu. Czyli już za moment, a po odbiorach testy homologacyjne i normalna eksploatacja.

Te najnowocześniejsze trolejbusy wkrótce zastąpią w praskiej metropolii autobusy z silnikiem diesla, oferując ekologiczne i zrównoważone rozwiązanie transportowe na trasie do lotniska im. Václava Havla. Pojazdy te zaprojektowano z myślą o bardzo dużych potokach pasażerskich przy jednocześnie wysokim komforcie w przestronnym wnętrzu. To aktualnie najdłuższe trolejbusy na europejskim rynku. Zobaczcie jak wyglądają praskie Trollino 24 na filmie:

20 dwuprzegubowych trolejbusów

Przypomnijmy, że przetarg, rozpisany przez Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dotyczył dostaw 20 dwuprzegubowych trolejbusów. Firmy Solaris Bus & Coach, Solaris Czech i Škoda Electric jako konsorcjum złożyli wspólną, zwycięską ofertę.

Zgodnie z umową, każdy z pojazdów będzie wyposażony w cztery osie, z czego dwie to osie napędowe. Napęd Trollino 24 stanowią dwa silniki trakcyjne. Baterie trakcyjne, które będą źródłem energii w momentach braku zasilania z sieci trakcyjnej, zostaną umieszczone na dachu drugiego wagonu. Minimalny zasięg dojazdu trolejbusu na bateriach trakcyjnych, określony w warunkach przetargu, wynosi 11 km.

I przechodzimy do wymiarów. Dokładna długość tego unikatowego, dwuprzegubowego trolejbusu wynosi 24 700 mm. Na swoim pokładzie mieści jednocześnie 179 pasażerów, w tym 54 na miejscach siedzących. Wewnątrz pojazdu zostały również przewidziane dwie zatoki dla osób poruszających się na wózkach. Trollino 24 to model pięciodrzwiowy, o układzie drzwi 2-2-2-2-2. Zarówno oświetlenie przestrzeni pasażerskiej, jak i oświetlenie zewnętrzne zostały zaprojektowane w technologii LED. Na pokładzie nie zabraknie wielu udogodnień, takich jak tablice kierunkowe, wydajna klimatyzacja czy system monitoringu, uwzględniający m.in. wnętrze pojazdu, kamerę cofania i kamerę do obserwacji pantografów. Kierowca będzie mógł realizować swoje codzienne zadania w komfortowej kabinie typu zamkniętego, z szybami w wersji wysokiej.

Na koniec przypomnijmy, że dwuprzegubowy trolejbus marki Solaris po raz pierwszy został zaprezentowany światu w 2019 roku, na targach Busworld w Brukseli. W 2020 roku był testowany w regularnym ruchu pasażerskim w Bratysławie. To kolejny już model trolejbusów w portfolio producenta z Bolechowa.