Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sitno liberalizuje wymagania. Czy otrzyma oferty na elektrobusy? Analiza SWZ

infobus
20.09.2023 11:02

Gmina Sitno po raz drugi próbuje kupić dwa autobusy elektryczne oraz ładowarki. O ogłoszeniu ponownego przetargu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.

Za pierwszym razem nie udało się, bowiem nikt nie złożył oferty, a co za tym idzie przetarg unieważniono. Czy coś się zmieniło w drugim SWZ w stosunku do poprzedniego razu? Sprawdzamy.

Punktacja bez zmian

Zamawiający, tak jak poprzednio, będzie oceniał wykonawców z uwzględnieniem tylko dwóch kryteriów:

  • ceny – 60 pkt,
  • okresu gwarancji – 48 miesięcy bez limitu km – 40 pkt.

W dalszym ciągu zatem nie mamy wyodrębnionych kryteriów technicznych i mimo tego nie pojawili się chętni. Naszym jednak zdaniem nie w tym tkwi problem.

Gmina Sitno po raz drugi próbuje kupić dwa autobusy elektryczne oraz ładowarki. To już drugi taki przetarg.

'=

Elektrobusy dla Sitna

Pierwsze zmiany pojawiają się w parametrach kupowanych autobusów. Tym razem Sitno chce mieć elektryki o długości od 8 m (poprzednio długość elektrobusów miała wynosić od 8,5 do 12,5 m). Pozostałe parametry są następujace:

  • ich wysokość nie może przekroczyć 3,5 m (poprzednio 3,4 m),
  • szerokość nie może być większa niż 2,55 m (według poprzedniego SWZ było to dokładnie 2,4 m).
  • elektryki mają przewieźć minimum 30 pasażerów na miejscach siedzących (poprzednio - od 35 do 40 pasażerów), przy czym zamawiający wymaga, aby wszystkie siedzenia były usytuowane przodem do kierunku jazdy oraz posiadały pasy bezpieczeństwa.

Autobusy będą napędzane silnikiem lub silnikami o mocy zapewniającej prędkość i przyśpieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniej niż 150 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Przebieg na jednym ładowaniu ma wynieść minimum 250 km. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory trakcyjne wykonane w następujących technologiach:

  • litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP),
  • litowo-tytanowych (LTO)
  • lub  litowo-jonowych (NMC).

Elektrobusy muszą być wyposażone przenośną stację ładowania pojazdów elektrycznych umożliwiającą podłączenie jej do gniazda siłowego trójfazowego 400V.

Podłoga przedziału pasażerskiego ma być płaska, tworząca jednolitą powierzchnię bez stopni, co najmniej od przodu autobusu aż za oś napędową. Pasażerowie pojadą na siedzeniach „miękkich” (piankowanych) z wkładkami tapicerowanymi na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Fotele mają być wyposażone w pasy bezpieczeństwa i uchwyty od strony przejścia.

Miejsce pracy kierowcy stanowić ma kabina kierowcy, wyposażona m.in. w fotel kierowcy z wielopołożeniową regulacją siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie.

Autobusy mają być wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring.

Gmina Sitno po raz drugi próbuje kupić dwa autobusy elektryczne oraz ładowarki. To już drugi taki przetarg.

Widać zmiany

Gmina Sitno wyciągnęła wnioski z poprzedniego przetargu i uelastyczniła SWZ. Widać to po wymaganych podstawowych parametrach technicznych autobusów, które są bardziej liberalne. Można już stwierdzić, że obecny przetarg cieszy się zainteresowaniem potencjalnych wykonawców, bowiem skierowali oni swoje zapytania co do treści SWZ.

Naszym faworytem w tym przetargu niezmiennie pozostaje ARP z modelem Pilea 10E w wersji podmiejskiej. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 25 września.

Po więcej informacji o przetargu i SWZ odsyłamy bezpośrednio do strony z postępowaniem: https://sitno.bip.net.pl/?a=5392