Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Złotoryja na zakupach autobusów elektrycznych. Z ZTP 2.0

infobus
05.09.2023 10:03

5 września Gmina Miejska Złotoryja ogłosiła przetarg na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania.

To efekt przyznania dofinansowania przez NFOŚiGW w ramach II edycji programu Zielony Transport Publiczny”. Dolnośląska gmina otrzymała wsparcie finansowe na zakup dwóch elektrobusów, które przywrócą miastu bezpłatną komunikację miejską, która została zlikwidowana podczas pandemii.

Jakie autobusy?

Przedmiot dolnośląskiego zamówienia obejmuje dostawę (w ramach jednego zadania):

  • jednego elektrycznego autobusu miejskiego, niskopodłowego o napędzie elektrycznym o długości od 8,0 do 9,0 metrów, pojemności pasażerskiej ok. 21 osób i zasięgu do 300 km;
  • jednego nowego, elektrycznego autobusu miejskiego, niskopodłowego o napędzie elektrycznym o długości od 10,0 do 12,0 metrów; pojemności pasażerskiej ok. 40 osób i zasięgu do 450 km;
  • nowej stacji ładowania, w tym 1 punktu ładowania tj. 1 sztuki mobilnej elektrycznej podwójnej ładowarki, przeznaczonej do jednoczesnego ładowania magazynów energii autobusów, każda o mocy min. 2x60 kW i każda posiadająca dwa niezależne wyjścia do ładowania, zbudowanych w sposób, który umożliwia ładowanie zwiększoną mocą min. 120 kW w przypadku podłączenia jednego autobusu.

Cena nie jest jedynym kryterium udzielenia zamówienia; wszystkie kryteria są wymienione tylko w dokumentacji zamówienia, natomiast nie ma jeszcze SWZ, także nie znamy pozostałych kryteriów.

W zakresie doświadczenia zamawiający wymaga dostaw w okresie ostatnich 3 lat obejmujących co najmniej dwa autobusy, fabrycznie nowe, niskopodłogowe, z napędem elektrycznym. Na pojazdy Gmina czeka w terminie do 12 m-cy od podpisania umowy. Z kolei otwarcie ofert zaplanowano na 6 października

fot. UM Lubin

Z ZTP

Reaktywacja złotoryjskiego transportu publicznego będzie możliwa dzięki dofinansowaniu w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Chodzi dokładnie o dotację w wysokości 4 236 775 zł oraz pożyczkę w kwocie 1 202 325 zł. Za te pieniądze Gmina Miejska Złotoryja zamierza kupić dwa autobusy elektryczne oraz mobilną ładowarkę, a także wybudować w okolicach centrum handlowego stację ładowania z dwoma stanowiskami, wyposażoną w panele fotowoltaiczne.

Każdy z pojazdów będzie niskopodłogowy, co ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej osobom na wózkach i z wózkami.

Elektrobusy docelowo mają obsługiwać dwie linie:

  •  „śródmiejską” -  obsługiwaną przez mniejszy autobus. Poprowadzi ona z przychodni rejonowej przez przystanek przy szpitalu do centrum miasta (ulicami: Żeromskiego, Rynek, Mickiewicza, Cmentarną) z pętlą przy parku handlowym S1;
  • „dalekobieżną” -  obsługiwaną przez większy autobus, która połączy z centrum peryferyjne punkty miasta jak osiedle Kopacz i strefą ekonomiczną.

Złotoryję czeka jeszcze jeden autobusowy przetarg – na operatora komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że do 2020 r. w dolnośląskim mieście funkcjonował przez kilkanaście miesięcy bezpłatny transport publiczny, który realizował PKS Lubin. Na czas pandemii projekt ten został jednak zwieszony, a  potem już nie powrócił.

fot. NFOŚiGW

Dolnośląskie umowy na elektrobusy

Na koniec przypomnijmy, że w marcu br. wraz z Złotoryją umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisały cztery inne dolnośląskie miasta: Świeradów Zdrój, Polkowice, Strzelin i Jawor. Wraz z Złotoryją otrzymają one łącznie ponad 23 mln zł na zakup 12 autobusów elektrycznych, w tym:

  • Złotoryja zakupi dwa niskopodłogowe autobusy elektryczne, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Powstanie także jeden punkt ładowania. Zaplanowano również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej dwóch kierowców i naukę obsługi pojazdu. Dofinansowanie to dotacja w wysokości 4 236 775,00 zł oraz pożyczka: 1 202 325,00 zł.
  • Świeradów-Zdrój (jeszcze bez przetargu) otrzyma dwa niskopodłogowe pojazdy dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz mobilną 2-stanowiskową stację ładowania akumulatorów. Przeprowadzone zostaną także szkolenia z nauki obsługi pojazdu dla co najmniej czterech kierowców. Wsparcie stanowi dotacja w wysokości 4 798 230,00 zł.
  • Polkowice (z podpisaną już umową z Busnex) to zakup trzech niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych plus cztery punkty ładowania pojazdów. Działania związane z projektem uwzględniają także szkolenia z nauki obsługi pojazdu dla 12 kierowców i czterech mechaników. Wsparcie z NFOŚiGW to dotacja opiewająca na kwotę: 3 395 334,00 zł.
  • Strzelin (z podpisaną już umową z Autometem) nabędzie dwa niskopodłogowe autobusy elektryczne, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Plus dwa punkty ładowania mobilnego typu plug-in. Odbędą się również szkolenia dla ośmiu kierowców i dwóch mechaników. Dofinansowane tego projektu to dotacja: 1 731 840,00 zł oraz pożyczka: 1 269 360,00 zł.
  • Jawor (w ramach już realizowanego przetargu) zakupi trzy niskopodłogowe autobusy o napędzie elektrycznym, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany jest też zakup trzech mobilnych ładowarek umożliwiających obsługę i prawidłowe użytkowanie autobusów. Odbędą się także szkolenia z obsługi pojazdu dla co najmniej trzech kierowców. NFOŚiGW wesprze projekt dotacją w wysokości 7 793 819,00 zł oraz pożyczką w wysokości: 850 000,00 zł.