Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Za nami trzy edycje Zielonego Transportu Publicznego. Która przyniesie najwięcej autobusów?

infobus
28.08.2023 09:08

Podsumowujemy wszystkie trzy edycje programu "Zielony Transport Publiczny", który ma szansę dofinansować zakup do 1489 pojazdów bezemisyjnych.

Z naszych wyliczeń wynika, że ze środków ZTP 1.0 będzie pochodzić 17% wszystkich autobusów i trolejbusów sfinansowanych tego programu. Z kolei ZTP 2.0 wesprze zakup 24% pojazdów z tej puli. Największe nadzieje budzi ZTP 3.0 z rekordowym udziałem na poziomie 59%. Są jednak dwa konieczne warunki, aby tak się stało: NFOŚiGW musi zaakceptować wszystkie złożone wnioski w ich oryginalnej wersji, a Polska otrzyma środki z KPO. Realne?

Autobusy z ZTP 1.0

Zaczynamy od I edycji programu „Zielonego Transportu Publicznego”, gdzie budżet wynosił początkowo 1,1 mld PLN. Jak pamiętamy, został on wyczerpany w ciągu 14 dni i nabór zamknięto  W jego ramach złożono kilkadziesiąt wniosków na kwotę 883.271 PLN (koszt całkowity przedsięwzięcia wg umowy o dofinansowanie i aneksów), gdzie koszty kwalifikowane wyniosły 766.495.891 PLN. Następnie NFOŚiGW udzielił dotacji na sumę 591.589.760 PLN oraz pożyczek na sumę 61.981.481 PLN.

Dzięki temu wsparciu z ZTP 1.0 zakupiono lub zostanie zakupionych:

  • 175 autobusów elektrycznych;
  • 71 autobusów wodorowych;
  • 6 trolejbusów;
  • 170 punktów ładowania elektrobusów;
  • 0 punktów ładowania wodorowców.

Razem daje to sumę 252 pojazdów bezemisyjnych z ZTP 1.0 (17% wszystkich pojazdów z dofinansowaniem ZTP) , który już weszły do obsługi liniowej lub wejdą w najbliższym czasie do eksploatacji (najdalszy termin zakończenia projektu ma Chełm na swoje autobusy wodorowe – koniec listopada 2025 r.) Podsumowanie projektów z pierwszej edycji "Zielonego Transportu Publicznego" można pobrać TUTAJ.

Podsumowujemy wszystkie trzy edycje programu "Zielony Transport Publiczny", które dofinansuje zakup do 1489 pojazdów bezemisyjnych.

Autobusy z ZTP 2.0

II edycja programu „Zielonego Transportu Publicznego” miała początkowy budżet na poziomie 1,2 mld zł i odbyła się w trybie konkursowym, a nie jak "jedynka", gdzie obowiązywała zasada „kto pierwszy ten lepszy”. W ramach tego naboru złożono kilkadziesiąt wniosków na kwotę 1.134.173.582 (koszt całkowity przedsięwzięcia wg umowy o dofinansowanie i aneksów), gdzie koszty kwalifikowane wyniosły 982.431.203 PLN. Następnie NFOŚiGW udzielił dotacji na sumę 715.257.533 PLN oraz pożyczek na sumę 132.988.409 PLN. Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców ZTP 2.0 dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast.

Z tego narzędzia zakupiono lub zostanie zakupionych :

  • 311 autobusów elektrycznych;
  • 46 autobusów wodorowych;
  • 279 punktów ładowania elektrobusów;
  • 0 punktów ładowania wodorowców.

Razem daje to sumę 357 pojazdów bezemisyjnych z ZTP 2.0 (24% wszystkich pojazdów z dofinansowaniem ZTP) , które wejdą w najbliższym czasie do eksploatacji (najdalszy termin zakończenia projektu ma Bolesławiec na swoje autobusy elektryczne – koniec listopada 2025 r.) Podsumowanie projektów z pierwszej edycji "Zielonego Transportu Publicznego" można pobrać TUTAJ.

Podsumowujemy wszystkie trzy edycje programu "Zielony Transport Publiczny", które dofinansuje zakup do 1489 pojazdów bezemisyjnych.

Autobusy z ZTP 3.0

I najnowsza odsłona programu „Zielonego Transportu Publicznego”, gdzie swoje wnioski złożyło 79 podmiotów. Projekty opiewają na łączną kwotę dofinansowanie na poziomie ponad 2,82 mld PLN, z czego 2,72 mld PLN to wnioski o dotację bezzwrotną, zaś ponad 101 mln PLN to wnioski o pożyczkę.

Za to dofinansowanie samorządy i przewoźnicy chcą zakupić:

  • do 735 autobusów elektrycznych;
  • do 125 autobusów wodorowych;
  • do 20 trolejbusów
  • do 407 punktów ładowania elektrobusów;
  • do 2 punktów ładowania wodorowców.

Razem daje to sumę aż 880 pojazdów bezemisyjnych z ZTP 2.0 (59% wszystkich pojazdów z dofinansowaniem ZTP). Oczywiście, aby ta pula weszła w całości na rynek, muszą tutaj zostać spełnione dwa warunki: NFOŚiGW powinien zaakceptować 100% wszystkich złożonych wniosków i to w ich oryginalnej formie. Drugi warunek to  pełne uruchomienie środków z KPO. Przypomnijmy - łączne koszty wszystkich inwestycji dotyczących złożonych wniosków mają zamknąć się w kwocie ponad 3,5 mld PLN, tym samym ustalony budżet dla ZTP 3.0 został mocno przekroczony przez wnioskodawców. Przypomnijmy, że w ZTP 3.0 mamy dwie pule środków:

  • podstawową - na łączną kwotę dofinansowania 480.435.670,00 PLN, z czego: do 276 679 011,00 PLN to bezzwrotne dotacje.
  • opcjonalną z KPO, która może wynieść maksymalnie aż 2.055.268.688,00 PLN, w tym 203 756 659,00 zł to zwrotne formy dofinansowania (pożyczki). Warunkiem uruchomienia opcji jest przyznanie Polsce środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Podsumowanie projektów z pierwszej edycji "Zielonego Transportu Publicznego" można pobrać TUTAJ.

Podsumowujemy wszystkie trzy edycje programu "Zielony Transport Publiczny", które dofinansuje zakup do 1489 pojazdów bezemisyjnych.

trzy edycje ZTP

Łącznie w trzech edycjach programu „Zielony Transport Publiczny” zgłoszono wnioski na zakup do 1489 pojazdów, w tym:

  • do 1221 szt. autobusów elektrycznych;
  • do 242 szt. autobusów o napędzie wodorowym;
  • do 26 szt. trolejbusów;
  • do 856 szt. punktów ładowania elektrobusów;
  • do 2 punktów ładowania wodorowców.

Reasumując - trzy edycje ZTP daje nam imponującą liczbą do 1489 pojazdów bezemisyjnych. Trzymamy kciuki, aby udało się je wszystkie wprowadzić na rynek.