Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy regionalne z KPO: Powiat Ostrowiecki chce 7 minibusów

infobus
22.08.2023 19:08

W sierpniu Powiat Ostrowiecki zaplanował zakup niskoemisyjnych autobusów do obsługi linii pozamiejskich. Z dofinansowaniem CUPT/KPO.

To kolejny wniosek do konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych, który prowadzi nabór do zakupu pozamiejskich pojazdów z dofinansowaniem z unijnego Krajowego Programu Odbudowy. Przypomnijmy, że to narzędzie dysponuje gigantycznym budżetem na poziomie 1,7 mld zł, ale też wymaga od potencjalnych beneficjentów bardzo rozbudowanej dokumentacji.

Autobusowe zadanie

W sierpniu, na nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu Ostrowieckiego, radni jednogłośnie przyjęli uchwałę wprowadzającą do budżetu nowe zadanie dotyczące na terenie powiatu ostrowieckiego.

-„Do budżetu wprowadzamy kwotę związaną z zakupem siedmiu autobusów, niewielkiej pojemności 20 -30 miejsc,  na siedem linii utworzonych przez powiat do obsługi pasażerów, naszych mieszkańców – podkreślił wicestarosta Andrzej Jabłoński.

- To nasza odpowiedź na konkurs, który został ogłoszony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jest on adresowany do gmin, związków gmin, powiatów, związków powiatów, czyli do sfery samorządowej. Warunki pod względem finansowym są dosyć korzystne. W przypadku powiatu ostrowieckiego 90 proc. kosztów kwalifikowanych są  w formie dotacji, a pozostałe 10 procent kosztów poniesie samorząd” - wyjaśnił wicestarosta Jabłoński.

Konkurs ma na celu zakup zero emisyjnych lub niskoemisyjnych autobusów, ale także dopuszczono zakup  pojazdów z silnikami diesla. I o takie właśnie pojazdy będzie zabiegał powiat.

fot. Powiat Ostrowiecki

Zasady programu

Autobusy regionalne, które zostaną zakupione w ramach konkursu CUPT powiat może eksploatować na liniach użyteczności publicznej, które już zostały utworzone. Może to realizować  poprzez jednostki,  samorządowy  zakład budżetowy, czy spółkę celową, ale także może je przeznaczyć w użyczenie lub dzierżawę dla firm przewozowych. I ten wariant został wskazany w pierwszej kolejności, nie wykluczając pozostałych. Celem  podstawowym jest pozyskanie autobusów co spowoduje zmniejszenie emisyjności taboru komunikacyjnego na terenie powiatu ostrowieckiego w kontekście poprawy jakości powietrza, jak również optymalizacja kosztów utrzymania pojazdów.

Warto zaznaczyć, że obecnie powiat ostrowiecki jest liderem w organizowaniu linii przewozowych  w ramach tzw. Funduszu Autobusowego, którego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców. Powiat we współpracy z samorządami sąsiednich gmin realizuje 40 linii.

Możliwość zakupu samochodów przez samorząd, w ramach konkursu to dobra forma wspierająca organizację transportu publicznego, w obliczu trudnej sytuacji rynkowej przewoźników. Szacowana wartość projektu to 5.621.500,00 złotych, w tym dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej 4.095.000,00 złotych, zaś środki własne to 1.526.500,00 złotych.

Odległe terminy

O dość dalekiej perspektywie czasowej konkursu CUPT, świadczy pierwszy przetarg zorganizowany w ramach tego programu przez Związek Powiatowo-Gminny „Oławskie Przewozy Gminno-Powiatowe”. Został on ogłoszony 22 maja i opiewa na dostawę 10 międzymiastowych autobusów elektrycznych w tym 7 szt. klasy MIDI i 3 szt. klasy MAXI. Natomiast zarówno data składania ofert (30 listopad!), jak i data realizacji zamówienie (do 31/03/2026) są tak odległe, czyli wpływ tego dofinansowanie na rynek odczujemy dopiero za dwa / trzy lata. Natomiast kwota środków przeznaczona na wsparcie przedsięwzięć w ramach konkursu wynosi prawie 1,7 mld zł. Sporo.

Dodatkowe punkty w konkursie CUPT można było uzyskać za deklarację, że zakupione w ramach programu pojazdy i infrastruktura będą wykorzystywane tylko na nowoutworzonych pozamiejskich liniach autobusowych które są zagrożone likwidacją, np. z powodu przestarzałego taboru lub deficytowości danej linii autobusowej. Każdy zainteresowany beneficjent musiał opisać istniejącą sytuację transportową w swoim regionie ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej.

Program wspierał także wnioski obejmujące integrację rozkładów jazdy różnych form transportu czy korzystanie z dofinansowania w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Znamy pięć wniosków

Suma imponująca, tym bardziej zaskakujący jest fakt, że na razie znamy tylko pięć złożonych wniosków. Od:

Wiemy też nieoficjalnie o projekcie Wielkopolskiego Transportu Regionalnego złożony do konkursu CUPT/KPO. Podobno jednak skala trudności i poziom biurokracji spowodowały, że ten wniosek został wycofany. Tym samym WTR chce analogiczny projekt przełożyć do o wiele prostszego i szybszego Polskiego Ładu. Czy to się uda? Zobaczymy.

Na koniec - więcej informacji o konkursie oraz pełna dokumentacja konkursowa znajduje się na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych: https://www.cupt.gov.pl/konkurs/aktualnie-trwajace/e1-1-2-zero-i-niskoemisyjny-transport-zbiorowy-autobusy