NesoBus w Częstochowie. MPK zaczyna pierwszy test wodorowego autobusu
21 lipca autobus wodorowy NesoBus wykonał pierwszy kurs po Częstochowie – z prezydentem miasta Krzysztofem Matyjaszczykiem, przedstawicielami MPK, PAK-PCE oraz dziennikarzami.
Natomiast od soboty 22 lipca z przejażdżki wodorowcem mogą skorzystać wszyscy częstochowscy pasażerowie. Informacja o aktualnej linii, na której odbywa się test znajduje się ... u dyspozytorów MPK. Wcześniej pojazd ten był przeszedł liniowy sprawdzian w Lublinie.
Wodorowy debiut Częstochowy
Częstochowskich pasażerów będzie woził NesoBus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Jego sprawdzian liniowy umożliwi sprawdzenie pojazdu w warunkach lokalnych oraz zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji.
Autobus ma 12 metrów długości i może pomieścić do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. To zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni, a samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut. Jak zapowiada PAK-PCE, autobus jest efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. NesoBus był już testowany w największych polskich miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Gdyni czy Koninie.
Prawie jak elektrobus
Napędzany wodorem autobus komunikacji publicznej NesoBus będzie woził mieszkańców miasta od 22 do 26 lipca. Ich opinie będą zbierane i brane pod uwagę przy opracowaniu specyfikacji przetargowej na autobusy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
"Jest to całkowicie polska myśl techniczna, w tym sensie że został zaprojektowany przez polskich inżynierów. Oczywiście część podzespołów wyprodukowano za granicą ale generalnie autobus jest produkowany w Polsce. W bardzo szybkim czasie został wdrożony, uzyskał homologację i wszedł do sprzedaży w niemal rekordowym czasie niespełna 2 lat. Podpisaliśmy już pierwszy kontrakt na dostawę 20 autobusów do Rybnika. Uczestniczymy w kolejnych przetargach" - powiedział Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o.
"Autobus jest zeroemisyjny, w pewnym zakresie oczyszcza powietrze, ponieważ napędzany jest wodorem, ale do poprawnego funkcjonowania potrzebuje czystego powietrza zassanego z zewnątrz. Na pełnym tankowaniu przejedzie do 450 km, a jego tankowanie trwa 15 minut. Średnie spalanie, potwierdzone testami, wynosi 8,5 kg wodoru na 100 km, co jest bardzo dobrym wynikiem. Autobus jest nie tylko ekologiczny ale i efektywny ekonomicznie" - dodał.
Rośnie liczba pasażerów
Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk nie wyklucza w przyszłości zakupu takich autobusów.
Jak powiedział PAP prezes MPK w Częstochowie Robert Madej zainteresowanie częstochowian komunikacją miejską z roku na rok rośnie. W zeszłym roku miało miejsce 26 273 000 przejazdów. W tym roku szacuje się że będzie ich około 27 milionów.