Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jawor szuka tańszych autobusów elektrycznych. Mamy powtórkę przetargu         

infobus
18.07.2023 19:07

18 lipca dolnośląski Jawor ponownie ogłosił przetarg na dostawę trzech autobusów elektrycznych klas MAXI i MEGA.

Mimo, że zamówienie obejmuje różne pojemności autobusów, urzędnicy cały czas nie chcą podzielić kontraktu na dwie części. Przypomnijmy, że za pierwszym razem gmina pozyskała tylko jedną ofertę – od Solarisa, która przekroczyła budżet zamawiającego, co z kolei zakończyło się unieważnieniem postępowania.

Dwa plus jeden

Podstawowa specyfikacja zamawianych autobusów jest następująca:  

  • Jeden autobus 18 m, gdzie długość całkowita pojazdu to: 17,80 ÷18,75 m; szerokość pojazdu: 2,45 ÷2,60 m; wysokość całkowita pojazdu: do 3,45 m.  Autobus powinien mieć możliwość przewozu jednorazowo minimum 110 osób, w tym minimum 35 na miejscach siedzących (w tym min. 1 miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich). Zasięg pojazdu ma być nie mniejszy niż 200 km na jednym ładowaniu przy pełnym wykorzystaniu wyposażenia autobusu (jak np.: ogrzewanie, klimatyzacja, wyświetlacze elektroniczne, oświetlenie etc.)
  • Dwa autobusy 12 m, gdzie długość całkowita pojazdu to: 11,80 ÷12,35 m; szerokość pojazdu: 2,45 ÷2,60 m; wysokość całkowita pojazdu: do 3,45 m. Autobus powinien mieć możliwość przewozu jednorazowo minimum 75 osób, w tym minimum 25 na miejscach siedzących (w tym min. 1 miejsce dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich). Zasięg pojazdu ma być nie mniejszy niż 200 km na jednym ładowaniu przy pełnym wykorzystaniu wyposażenia autobusu

Oprócz kompletnych pojazdów, przedmiotem najnowsze zamówienia są także :

  • dostawy, montażu i uruchomienia 3 mobilnych ładowarek jednostanowiskowych z niezbędnym oprogramowaniem i dokumentacją - Systemu ładowania autobusów: plug-in
  • przeprowadzenia instruktażu 3 pracowników zaplecza technicznego w zakresie obsługi i eksploatacji dostarczonych pojazdów i systemów.

Koniec realizacji kontraktu zaplanowano na 15/09/2024, z kolei na oferty dolnośląski samorząd czeka do 21 sierpnia.  Podobnie jak za pierwszym razem, zamawiający oceni złożone propozycje według trzech kryteriów:

  • Cena - 60%
  • Parametry techniczno-użytkowe – 35%
  • Parametry ekologiczne - 5%

Za pierwszym razem

W debiutanckim postępowaniu Jawora na zakup autobusów eklektycznych - wśród ocenianych parametrów technicznych mieliśmy:

  • gwarancję całopojazdową – 72 miesiące – 22 pkt,
  • gwarancję na akumulatory trakcyjne – na autobusy MAXI – minimum 144 miesiące, a na autobus MEGA – minimum 96 miesięcy – 28 pkt,
  • gwarancję na ładowarki – 72 miesiące – 10 pkt,
  •  liczbę miejsc pasażerskich – co najmniej 75 w autobusach solowych, minimum 110 miejsc w autobusie przegubowym – 8 pkt,
  • zastosowanie systemu awaryjnego hamowania i systemu monitorowania martwego pola prawej strony pojazdu – 15 pkt,
  • siedzenia pasażerskie antybakteryjne – 4 pkt,
  • długość pomostu dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego – co najmniej 2,7 m – 2 pkt,
  • wytrzymałość konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich według Regulaminu nr 66 EKG ONZ – 3 pkt, ochronę osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego według Regulaminu nr 29 EKG ONZ – 3 pkt,
  • spełnianie wymogów w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu według Regulaminu nr 93 EKG ONZ – 3 pkt,
  • spełnianie wymogów w zakresie homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarzadzania bezpieczeństwem według Regulaminu nr 155 EKG ONZ – 2 pkt.

OFERTA ZA DROGA

Jak widać Jawor stawiał w kryteriach technicznych przede wszystkim na długą gwarancję - nie tylko pojazdów, ale i baterii oraz ładowarek. Dopiero na dalszy plan wysuwała się premia za np. systemy bezpieczeństwa, w których bryluje Mercedes. Dlatego jedynym zagrożeniem dla „gwiazdy” w walce o to zamówienie był Solaris, który znany jest z bardziej atrakcyjnych warunków finansowych. I tak rzeczywiście się stało – z ta różnicą, że Mercedes w ogóle nie pojawił się w Jaworze.

Zamiast niemieckiego producenta stawił się za to Solaris, który zaproponował sumę 10.452.048,00 PLN brutto za autobusy Solaris Urbino 12 electric (2) i Solaris Urbino 18 electric (1).

Z kolei zamawiający na sfinansowanie zamówienia przeznaczył kwotę 10.044.000,00 PLN brutto. Czyli mieliśmy niewielkie przekroczenie budżetu i bardziej prawdopodobne wydawało się dołożenie środków finansowych do ceny złożonej oferty. Tak się jednak nie stało. 29 czerwca Jawor poinformował, że unieważnia przetarg. Zamawiający stwierdził, że nie może zwiększyć finansowania zakupu autobusu ponad kwotę, którą miał wcześniej przygotowaną.