Solaris blisko dostawy pierwszych elektrobusów dla Jawora. MAXI i MEGA
26 czerwca Gmina Jawor otworzyła ofertę w przetargu na dostawę trzech autobusów elektrycznych w klasie MAXI i MEGA.
Zamówienie nie zostało podzielone na części mimo, że obejmuje różne pojemności autobusów. Na temat tego przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Dzisiaj dolnośląski samorząd otrzymał jedną ofertę – od firmy Solaris Bus & Coach, która nieznacznie przekroczyła budżet. Stawiamy na dołożenie.
Co chciał Jawor?
Co mogło spowodować tak niską frekwencję oferentów w tym przetargu? Naszym zdaniem to efekt dość rozbudowanych kryteriów technicznych, które z drugiej strony pokazują, że Jawor wiedział co chciał kupić. A to nie zawsze jest takie oczywiste – szczególnie przy zakupach z dofinasowanie. W tym przypadku z rządowego programu „zielony Transport Publiczny”. Wśród parametrów technicznych mieliśmy:
- gwarancję całopojazdową – 72 miesiące – 22 pkt,
- gwarancję na akumulatory trakcyjne – na autobusy MAXI – minimum 144 miesiące, a na autobus MEGA – minimum 96 miesięcy – 28 pkt,
- gwarancję na ładowarki – 72 miesiące – 10 pkt,
- liczbę miejsc pasażerskich – co najmniej 75 w autobusach solowych, minimum 110 miejsc w autobusie przegubowym – 8 pkt,
- zastosowanie systemu awaryjnego hamowania i systemu monitorowania martwego pola prawej strony pojazdu – 15 pkt,
- siedzenia pasażerskie antybakteryjne – 4 pkt,
- długość pomostu dla wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego – co najmniej 2,7 m – 2 pkt,
- wytrzymałość konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich według Regulaminu nr 66 EKG ONZ – 3 pkt,
- ochronę osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego według Regulaminu nr 29 EKG ONZ – 3 pkt,
- spełnianie wymogów w zakresie urządzeń zabezpieczających przed wjechaniem pod przód pojazdu według Regulaminu nr 93 EKG ONZ – 3 pkt,
- spełnianie wymogów w zakresie homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarzadzania bezpieczeństwem według Regulaminu nr 155 EKG ONZ – 2 pkt.
Jedna oferta
Jak widać Jawor stawiał w kryteriach technicznych przede wszystkim na długą gwarancję - nie tylko pojazdów, ale i baterii oraz ładowarek. Dopiero na dalszy plan wysuwała się premia za np. systemy bezpieczeństwa, w których bryluje Mercedes. Dlatego jedynym zagrożeniem dla „gwiazdy” w walce o to zamówienie był Solaris, który znany jest z bardziej atrakcyjnych warunków finansowych. I tak rzeczywiście się stało – z ta różnicą, że Merces w ogóle nie pojawił się w Jaworze.
Zamiast niemieckiego producenta stawił się za to Solaris, który zaproponował sumę 10.452.048,00 PLN brutto za autobusy Solaris Urbino 12 electric (2) i Solaris Urbino 18 electric (1).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei zamawiający na sfinansowanie zamówienia przeznaczył kwotę 10.044.000,00 PLN brutto. Czyli mamy przekroczenie budżetu, które naszym zdaniem – przy tej skali i przy jaworskich wymaganiach – nie jest duże i dlatego stawiamy na dołożenie brakujące kwoty przez skarbnika.
jaworskie elektrobusy
Zamawiany przez Jawor elektryki dla gminy mają mieć długość od 11,8 do 12,35 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowiec), a ich wysokość nie może przekroczyć 3,45 m. Układ napędowy będzie miał moc odpowiednio - co najmniej 160 kW i 220 kW. Zamawiający preferuje pojazdy wyposażone w silnik centralny, ale dopuszcza zastosowanie silników w piastach kół. Energia akumulatorów powinna umożliwić wykonanie całodziennych zadań na wyznaczonych liniach, przy zastosowanych systemach ładowania, bez konieczności wyłączania z ruchu pojazdu ze względu na brak energii elektrycznej. Autobusy muszą być dostosowane do ładowania plug-in.
Stanowisko kierowcy będzie oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę z wyjściem przez pierwszą połówkę pierwszych drzwi, gwarantującą skuteczność działania klimatyzacji stanowiska pracy kierowcy. W kabinie znajdzie się m.in.: lodówka elektryczna, schowki, uchwyt na szklankę lub butelkę 0,5l, port USB. Z kabiny kierowcy przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia z tkaniny odpornej na zużycie (wycieranie, zabrudzenie) i uszkodzenie (rozerwanie, rozcięcie).
Zamawiający preferuje siedzenia pasażerskie, których co najmniej korpus włącznie z uchwytem nad oparciem siedziska wykonany jest z materiałów zawierających nanocząsteczki zdolne likwidować lub powstrzymywać wzrost i namnażanie się mikroorganizmów, a materiał obiciowy zaimpregnowany jest środkiem brudoodpornym. fot. UG Jawor
Autobusy mają być wyposażone w tablice zewnętrzne elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości w kolorze białym, z układami ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego. Informacja pasażerska wewnątrz elektryków będzie zapewniona przez tablicę boczną LCD – umożliwiającą prezentowanie listy przystanków w formie graficznej (zaznaczenie przystanku strefowego), numeru linii, nazwę przystanków krańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu, czasu przejazdu między przystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramu środka transportu (autobus) i innych treści graficznych i tekstowych. Do tego, zamontowana będzie tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii (możliwość wyświetlenia numeru w inwersji kolorystycznej, a także z obwódką), nazwę przystanków końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych.