Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Opole na trzecich zakupach elektrycznych autobusów. 9 x MAXI z ZTP 2.0  

infobus
22.06.2023 13:01

22 czerwca Miasto Opole ogłosiło przetarg na dostawę dziewięciu elektrobusów klasy MAXI wraz z dostawą i montażem infrastruktury ładowania.

Dzięki tej inwestycji już w przyszłym roku we flocie  MZK mają operować łącznie 22 autobusy elektryczne. Najnowszy zakup realizowany jest w ramach projektu „Elektromobilne Opole – etap II z dofinansowaniem ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Klasa MAXI

Poszukiwane parametry najnowszych autobusów elektrycznych dla MZK Opole są następujące:

  • Długość całkowita           W przedziale: od 11,8m do 12,2m.
  • Szerokość całkowita       Maksymalnie: 2,55m.
  • Wysokość całkowita       Maksymalnie 3,4m z uwzględnieniem urządzeń zamontowanych na dachu.
  • Całkowita ilość miejsc    Minimalnie: 80
  • Ilość miejsc siedzących  Minimalnie: 27.  Miejsce siedzące dla 1,5 osoby będzie liczone, jako pojedyncze w tym liczba miejsc dostępna z niskiej podłogi: minimum 5.
  • Ilość drzwi          3 x drzwi dwuskrzydłowe w systemie 2-2-2.
  • Ogrzewanie przedziału pasażerskiego    Ogrzewanie przedziału pasażerskiego realizowane przy pomocy układu wykorzystującego pompę ciepła. Jeżeli dla zapewnienia uzyskania wymaganych parametrów cieplnych konieczne jest zastosowanie dodatkowo podgrzewacza elektrycznego musi on mieć moc co najmniej 14kW.  System ogrzewania pojazdu wspomagany agregatem grzewczym (ON) o mocy cieplnej min. 25kW, działający w sposób automatyczny.
  • Rodzaj silnika     Silnik lub silniki elektryczne o mocy zapewniającej trakcję autobusu, odpowiadającą mocy autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla o mocy nie mniejszej niż 160 kW; jeżeli autobus wyposażony będzie w dwa silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego lub w moście napędowym, wymagana przez Zamawiającego moc minimalna dotyczy sumy mocy tych silników. Zasilany z magazynu energii elektrycznej; posiadający funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania; umożliwiający ciągłą pracę w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej; posiadający funkcję ograniczenia prędkości max. do 70 km/h.
  • Baterie Akumulatory trakcyjne NMC lub LFP lub LTO lub równoważne pozwalające przejechać w ruchu miejskim minimum 150 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiające ładowanie z mocą do 250 kW. Pojemność (nominalna) baterii nie mniejsza niż 280kWh, baterie wyposażone w system ogrzewania i chłodzenia gwarantujący poprawną ich pracę w trudnych warunkach atmosferycznych. Gwarancja na baterie nie krótsza niż 12 lat, co oznacza, że jeśli w tym czasie konieczna będzie wymiana np. z uwagi na niską pojemość w odniesieniu do nominalnej Wykonawca dokona tego na własny koszt. Baterie trakcyjne muszą zapewnić bezawaryjną eksploatację i zachowanie w całym okresie gwarancji energii na poziomie minimum 80% jej wartości dostępnej (początkowej).
  • Zużycie energii  Wymagana wartość średniego zużycia energii (w kWh na 1 km) przez oferowany autobus nie wyższa niż 1,0 kWh/1km przy czym podana w ofercie wielkość zużycia energii powinna być określona na podstawie wyników testu typu E-SORT 2. Zamawiający dodaje, że preferuje autobusy, których wartość średniego zużycia energii jest jak najniższa.
fot. MZK Opole

Przetargowe wymagania

Termin wykonania zamówienia:

  • w zakresie dostawy autobusów: do 300 dni od daty zawarcia umowy
  • w zakresie dostawy ładowarek zajezdniowych: do 270 dni od daty zawarcia umowy;
  • w zakresie dostawy ładowarki pantografowej: do 270 dni od daty zawarcia umowy;
  • w zakresie uzyskania prawomocnej decyzji zezwalającej na rozpoczęcie robót budowlanych: do 150 dni od daty zawarcia umowy;
  • w zakresie dostawy kontenerowej stacji transformatorowej: do 200 dni od daty zawarcia umowy.

Na oferty Opole czeka do 26 lipca, a następnie oceni je według trzech kryteriów:

  • Warunki techniczno-eksploatacyjne / Waga: 35
  • Warunki gwarancji / Waga: 5
  • Cena / 60%

O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy wykonali w okresie ostatnich 3 lat co najmniej jedną dostawę min. 5 fabrycznie nowych autobusów 12-metrowych MAXI zgodnych z autobusem oferowanym w niniejszym postępowaniu w zakresie typu podstawowych zespołów jezdnych i zespołów układu napędowego (napęd elektryczny zasilany z magazynu energii elektrycznej, ładowanie metodą „odwróconego” pantografu).

fot. MZK Opole

22 elektrobusy

Przypomnijmy, że Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu posiada już w swojej flocie pięć elektrycznych autobusów marki Solaris, które od sierpnia 2022 roku wożą pasażerów w Opolu na linii nr 25.

Natomiast w październiku 2022 r. przewoźnik podpisał umowę (pierwszą, gdzie MZK jest samodzielnym beneficjentem) na dofinansowanie zakupu kolejnych nowych autobusów elektrycznych. Koszt tego projektu to ponad 36 milionów złotych. Kwota dofinansowania w ramach Europejskiego Fundusze Rozwoju Regionalnego to 25 milionów. W ramach tego zadania do Opola przyjedzie osiem elektrobusów marki Solaris (sześć klasy MAXI i dwa przegubowe klasy MEGA), dostosowanych do dwóch systemów ładowania – szybkiego w technologii plug-in oraz szybkiego z wykorzystaniem ładowarki pantografowej. Do tego zakupiona zostanie też niezbędna infrastruktura, w tym pantografowa stacja szybkiego ładowania na przystanku końcowym „Pużaka-Pętla” plus ładowarki zajezdniowe.

Na realizację tego unijnego zamówienia firma Solaris Bus & Coach ma 360 dni. Autobusy mają wyjechać na ulice Opola jeszcze w tym roku. Będą one obsługiwać linie: 5, 9 i 13.