Kongres UITP 2023: Safra i retrofitting autobusu wodorowego
Po szumnych zapowiedziach i pokazie modelu, spodziewaliśmy, że francuska Safra pokaże na Kongresie UITP swój pierwszy autobus na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
Tak się jednak nie stało. Za to firma postawiła w Barcelonie używanego Mercedesa Intouro do którego wmontowano system ogniwa paliwowych. To pomysł na wodorowy retrofitting, który Francuzom może przynieść więcej klientów niż produkcja kompletnych pojazdów.
Z Dana i Plastic Omnium
Safra na Międzynarodowym Szczycie Transportu Publicznego (UITP) w Barcelonie po raz pierwszy pokazała autokar wyposażony w zestaw H2-PACK, który przekształca każdy autobus międzymiastowy napędzany silnikiem spalinowym w pojazd bezemisyjny.
Zestaw modernizacyjny został w całości zaprojektowany i zmontowany przez firmę Safra. Umożliwia on konwersję silnika wysokoprężnego pojazdu na bezemisyjny układ napędowy zasilany wodorem. W prezentowanym w Barcelonie Intouro, silnik wysokoprężny został zastąpiony silnikiem elektrycznym Dana o mocy 350 kW współpracującym z ogniwem paliwowym Plastic Omnium o mocy 100 kW (70 kW użytecznej).
Wodór magazynowany jest w sześciu zbiornikach, które mieszczą łącznie 35 kg H2, co z kolei przekłada się na zasięg do 500 km. Zbiorniki zostały sprytnie zabudowane pod podłogą – i oddzielone bezpieczną przegrodą, aby zachować zgodność z przepisami dotyczącymi wielkości pojazdów.
Prezentowany na stoisku Safra pojazd należy do regionu Occitanie we Francji, który powierzył firmie modernizację 15 swoich autokarów międzymiastowych. Zdaniem francuskiej spółki zalety takie podejścia to m.in.:
- szybszy proces dekarbonizacji transportu poprzez przekształcenie obecnej floty w szybkich czasie, podczas gdy oferta nowych pojazdów nie jest jeszcze wystarczająco rozwinięta.
- koszt modernizacji jest znacznie niższy niż zakup nowego pojazdu napędzanego wodorem,
- sam proces jak najbardziej wpisuje się w filozofię gospodarki o obiegu zamkniętym, ponieważ wydłuża żywotność tego samego pojazdu. W przypadku przerobionego Intouro jego jedyną „wadą” było to , że ma 7 lat i normę Euro 5.
- przerobione pojazdy mogą poruszać się w Strefach Niskiej Emisji (LEZ).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bez dofinansowania?
Natomiast jest też kilka jeszcze znaków zapytania. Przede wszystkim Safra nie ma jeszcze homologacji na H2-PACKi dopiero po jej uzyskaniu firma będzie mogła przeprowadzić modernizację wodorową pierwszej serii pojazdów w trybie przemysłowym.
Kolejne wątpliwości dotyczą przede wszystkim dofinansowywania – nie zanosi się na to, żeby pojazdy po retrofitting miałyby się dotowane, czy to przez rządowe, czy unijne programy, a to w obecnej sytuacji jest kluczowe.
Pokazany w Barcelonie pojazd zobaczymy także na targach Busworld w Brukseli w dniach 6-12 października 2023 r., a następnie na targach RNTP w Clermont-Ferrand we Francji w dniach 17-19 października.
Firma Safra niedawno zdobyła nagrodę za program „Przyspieszmy razem w kierunku mobilności bezemisyjnej” podczas Trophées Hydrogénies we Francji. Program ten ma na celu przyspieszenie dekarbonizacji transportu poprzez zaoferowanie pakietu produktów i usług zapewniających zrównoważone wsparcie transformacji flot pojazdów ciężkich. Kompleksowe rozwiązanie wspierające władze ds. mobilności w dekarbonizacji ich flot, ułatwiające przestrzeganie europejskich przepisów dotyczących kwestii klimatycznych. Rozwiązanie to obejmuje nowe autobusy wodorowe (odnowienie floty), a także doposażenie autobusów międzymiastowych w wodór („mobilność okrężna” w celu wydłużenia żywotności pojazdu).
Safra włączyła również do swojego programu kilka usług, aby uprościć obsługę tych pojazdów, ale także efektywnie zarządzać swoją flotą, z doskonałą kontrolą TCO.