Wojsko bez ofert na 25 autobusów. Po raz pierwszy w historii

infobus
29.05.2023 19:08

29 maja 2 Regionalna Baza Logistyczna Jednostka Wojskowa 4226 chciała otworzyć oferty w przetargu na zakup łącznie 25 nowych autobusów klasy MAXI do „ogólnego przeznaczenia”.

Niestety, żaden z producentów czy dilerów nie zdecydował się na uczestnictwo w tym postępowaniu. Czekamy w takiej sytuacji na powtórkę, przypominając, że już za pierwszym razem mieliśmy tutaj bardzo krótkie terminy. Przypomnijmy, że ostatni kontrakt dla armii wygrała Firma Wanicki z pojazdami hiszpańskiego producenta marki Irizar. I to ona – a nie Autosanem – była tutaj faworytem. Natomiast całkowity brak ofert to spore zaskoczenie i pierwsza taka sytuacji w historii armijnych zamówień na autobusy.

Cztery zadania

Wojskowy przetarg podzielony został na cztery zadania, które obejmują także opcjonalne dostawy – na łącznie 25 szt.

  • Zadanie nr 1: Zamówienie podstawowe – 3 szt.+ zamówienie opcjonalne – 3 szt.
  • Zadanie nr 2: Zamówienie podstawowe – 6 szt.+ zamówienie opcjonalne – 6 szt.
  • Zadanie nr 3: Zamówienie podstawowe – 7 szt.+ zamówienie opcjonalne – 7 szt.
  • Zadanie nr 4: Zamówienie podstawowe – 9 szt.+ zamówienie opcjonalne – 9 szt.

Razem 25 pojazdów w podstawie i 25 w opcji. Zamawiający wymaga, aby zamówienie w zakresie ilości podstawowych zostało zrealizowane w terminie do 160 dni kalendarzowych od daty zawarcia umowy, jednak nie później niż do dnia 30.11.2023 r. Średnioroczny przebieg dla tej grupy pojazdów wynosi około 20 000 km.

fot. Wojsko Polskie

Wymagania techniczne

Z tego co udało nam się ustalić autobusy mają mieć następujące parametry:

  • rok produkcji 2023 autobusy minimum klasy II
  • liczba miejsc siedzących – minimum 41 (bez kierowcy) + fotel pilota;
  • wysokość wnętrza (podłoga-sufit) – minimum 1 950 mm;
  • pojemność bagażnika – minimum 3 m3 – nie dotyczy przestrzeni bagażowej znajdującej się nad głowami pasażerów (półek) pojazdy muszą posiadać dwoje drzwi wejściowych jednoskrzydłowych;
  • układ napędowy to silnik wysokoprężny o mocy inimum 210 kW spełniający normę emisji spalin Euro 6, połączony z ręcznie sterowaną lub zautomatyzowaną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 6 przełożeniach do przodu

Dodatkowo w zakresie gwarancji mamy takie wymogi: a) minimum 36 miesięcy gwarancji ogólnej bez limitu przebiegu na wszystkie elementy, które nie podlegają normalnemu zużyciu w czasie eksploatacji; b) minimum 36 miesięcy na powłoki lakiernicze; c) minimum 48 miesięcy na perforację elementów nadwozia; d) minimum 36 miesięcy na eksploatację opon, z zachowaniem zasady montażu opon wyprodukowanych w roku dostawy pojazdu10; e) minimum 36 miesięcy na akumulatory, z zachowaniem zasady montażu akumulatorów wyprodukowanych w roku dostawy pojazdu

Przygotowane kryteria  wyboru najkorzystniejszej oferty były następujące:

  • Cena – 60%
  • Gwarancja – 20%, gdzie: 0 pkt. – Wykonawca zaoferował 36 miesięcy; 4 pkt. – Wykonawca zaoferował od 37 miesięcy do 42 miesięcy; 8 pkt. - Wykonawca zaoferował od 43 miesięcy do 48 miesięcy; 12 pkt. - Wykonawca zaoferował od 49 miesięcy do 54 miesięcy; 16 pkt. - Wykonawca zaoferował od 55 miesięcy do 59 miesięcy; 20 pkt. - Wykonawca zaoferował 60 miesięcy i więcej.
  • Dodatkowa moc silnika (Ms) = 5%, gdzie oferta z najwyższą mocą silnika (powyżej 210 kW) uzyska największą ilość punktów – 5%
  • Pomieszczenie do wypoczynku dla drugiego kierowcy, wyposażone w łączność pomiędzy pomieszczeniem wypoczynku a miejscem kierującego, ogrzewane oraz klimatyzowane – 5%
  •  Wyposażenie w elektroniczny układ sterujący rozdziałem siły hamowania w zależności od bieżącego rozkładu mas i obciążenia poszczególnych osi pojazdu (np. EBD lub równoważny) – 5% Wyposażenie w przednią szybę ogrzewaną elektrycznie – 5%
fot. Wojsko Polskie

DOTYCHCZASOWE ZAKUPY

Na koniec krótka, że po raz ostatni Wojsko Polskie było na autobusowych zakupach w 2022 roku. W efekcie ogłoszonego zamówienia - które wygrała firma Wanicki - pod koniec zeszłego roku do Regionalnej Bazy Logistycznej  dostarczono partię autobusów międzymiastowych marki Irizar model i4. Wartość umowy w części gwarantowanej i opcjonalnej opiewała na kwotę 27 527 400,00 zł.