Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mimo pięciu ofert Szczecinek nie wybrał elektrobusów. Cały czas za drogo

infobus
26.05.2023 16:03

25 maja Urząd Miejski w Szczecinku unieważnił przetarg na dostawę pięciu autobusów elektrycznych oraz ładowarek mobilnych.

Takiej liczby elektrycznych ofert już dawno nie widzieliśmy, dlatego byliśmy pewni, że przy takiej konkurencji uda się wybrać najkorzystniejszą ofertę. Nic z tego. Będzie zatem „do trzech razy sztuka”.  

Pięć ofert

18 maja w Szczecinku zameldowali się prawie wszyscy gracze na elektromobilnym rynku: Autosan, Ikarus, MAN, Mercedes i Yutong. Jedynie Solaris – lider rynku e-busów – odpuścił sobie zachodniopomorskie zamówienie.

Dodajmy, że było to już drugie zamówienie miasta na kolejne elektrobusy dla KM Szczecinek. Za pierwszym razem oferty przekroczyły budżet, także kontrakt został anulowany. Za drugim razem było podobnie mimo, że Szczecinek otrzymał aż pięć ofert i zrezygnował z technicznych kryteriów, zostawiając jedynie gwarancję na baterie. Mimo to żadna z propozycji nie zmieściła się w budżecie.

W wymaganym terminie Szczecinek otrzymał następujące oferty:

  • Electrobus Europe, Węgry na sumę 14.210.190,00 PLN brutto / 11.553.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt 120e na poziomie 2.310.600 PLN netto;
  • EvoBus Polska, Wolica na sumę 18.433.395,00 PLN brutto / 14.986.500 PLN netto, co daje jednostkowy koszt eCitaro poziomie 2.997.300 PLN netto;
  • MAN Truck & Bus Polska, Nadarzyn na sumę 16.158.519,84 PLN brutto / 13.137.007 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Lion`s City 12 E na poziomie 2.627.401 PLN netto;
  • Busnex Poland, Warszawa na sumę 15.375.000,00 PLN brutto / 12.500.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt E12 na poziomie 2.500.000 PLN netto;
  • Huta Stalowa Wola S.A. Oddział Autosan w Sanoku na sumę 16.073.025,00 PLN brutto / 13.067.500 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Sancity 12 LFE na poziomie 2.613.500 PLN netto.

Z kolei kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia to 13.530.000 PLN brutto, czyli nikt się w niej nie zmieścił i to zadecydowało o anulowaniu przetargu. Zamawiający chciał wybrać najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny trzech kryteriów:

  • ceny – 60 pkt,
  • okresu gwarancji na magazyny energii elektrycznej – powyżej 96 miesięcy – 30 pkt,
  • zasięg autobusu – co najmniej 270 km – 10 pkt.

SZCZECINECKIE AUTOBUSY

Pięć autobusów solowych miało  mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy muszą pomieścić minimum 70 pasażerów, w tym minimum 22 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być napędzane silnikiem elektrycznym centralnym lub silnikami zbudowanymi zbudowanych w osi napędowej o sprawdzonej konstrukcji. Łączna minimalna moc silników musi wynieść 160 kW. Magazyn energii trakcyjnej elektrycznej układu napędowego o pojemności nominalnej minimum 360 kWh (poprzednio zamawiający wymagał 380 kWh) musi zapewnić w trakcie eksploatacji autobusu na linii autobusowej dzienny przebieg minimum 240 km, bez konieczności ładowania akumulatorów. Każdy autobus musi być wyposażony w  system ładowania akumulatorów trakcyjnych za pomocą wtyczki (plug-in) oraz w mobilną ładowarkę zewnętrzną o mocy ładowania akumulatorów w dwóch zakresach 40/80 kW (ładowanie noc/dzień).

Przechodzimy do środka autobusów, gdzie na przodzie znajdzie się wydzielona kabina kierowcy typu ,,zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.

Z kolei w przedziale pasażerskim znajdą się uniwersalne siedzenia o modułowej budowie. Konstrukcja foteli ma być lekka, trwała, z jednoczęściowej bryły siedziska, wykonana w całości z tworzywa sztucznego o ergonomicznym kształcie, bez podłokietników. W poprzednim przetargu, miasto duży nacisk położyło na bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Zamawiający wymagał, aby elektryki były wyposażone w asystenta skrętu w prawo oraz asystenta pracy kierowcy - aktywny system ostrzegający przed kolizją informujący kierowcę w czasie rzeczywistym o sytuacji wokół pojazdu oraz asystent pasa ruchu. Obecnie, miasto zrezygnowało z opisanych wyżej systemów bezpieczeństwa, co również przełoży się na niższe ceny ofert.

 Autobusy muszą zostać wyposażone w system informacyjnych tablic elektronicznych zewnętrznych, diodowych, wykonanych w technologii LED, świecących w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się dwie tablice – podsufitowa, wykonana z matrycy LCD o minimalnej przekątnej 22 cale (umożliwiająca prezentowanie istotnych z punktu widzenia pasażera informacji o oznaczeniu linii, kierunku jazdy, trasie przejazdu, o bieżącym przystanku, aktualnym czasie) oraz boczna umieszczona przed II drzwiami pojazdu (ma ona przedstawiać przebieg trasy w formie graficznej informacji (wszystkie przystanki na trasie, ulice, informacje o przesiadkach).