Kto wyprodukuje MIDI elektrobusy dla Augustowa? Analiza SWZ

infobus
23.05.2023 09:06

Gmina Miasto Augustów kupuje cztery autobusy elektryczne klasy MIDI oraz cztery mobilne ładowarki. Wszystko to dzięki dofinansowaniu z II edycji programu "Zielony Transport Publiczny."

O tym przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie tutaj. Pora na szczegółową analizę SWZ.

Kryteria oceny ofert

Zmawiający będzie oceniał oferty z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (60%), wyposażenia pojazdu i bezpieczeństwa (40%). Do kryteriów w zakresie wyposażenia pojazdów (technicznych) należą następujące rozwiązania:

  • siedzenia pasażerskie dostępne z niskiej podłogi - 6 lub więcej miejsc – 5 pkt,
  • spełnienie Regulaminu R66 EKG ONZ – 15 pkt,
  • spełnienie Regulaminu R29 EKG ONZ – 15 pkt,
  • jeden silnik centralny – 5 pkt.

Elektryczne średniaki

MIDI elektrobusy mają mieć długość od 8,5 do 9,5 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika lub silników ma wynosić minimum 150 kW. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Deklarowany zasięg - ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 220 km. Baterie mają być zabudowane na dachu i w tylnej części pojazdu. Autobusy muszą umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne.

Stanowisko kierowcy będzie w pełni zabudowane. Zabudowa kabiny nie może przeszkadzać w korzystaniu przez pasażerów z pierwszych drzwi. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, profilowanych. Fotele mają być pokryte materiałem odpornym na zniszczenia i zabrudzenia.

Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe wykonane w technologii LED. We wszystkich tablicach kierunkowych zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. Wewnątrz znajdzie się tablica zamontowana z przodu przedziału pasażerskiego wyświetlająca nr linii i kierunek jazdy, a także panel LCD, wyświetlający dane o trasie przejazdu i inne informacje wprowadzone przez przewoźnika.

Augustów ma faworyta?

O tym, jakie preferencje ma Augustów dowiadujemy się nie z treści SWZ, a z zapytań kierowanych przez wykonawców do zamawiającego. Pojawiły się dwa pytania (wnioski o zmianę SWZ), które zarzucają urzędnikom wskazanie rozwiązań stosowanych przez konkretnego wykonawcę (Solarisa) – np. zabudowa baterii na dachu oraz wymagane dolne panele zewnętrzne pod linią okien poszycia odkręcane i dzielone w pionie. W pierwszym przypadku, zamawiający nie zmienił SWZ, zaś w drugim specyfikacja została zmieniona zgodnie z wnioskiem wykonawcy. W tej sytuacji, prawdopodobnym faworytem w tym przetargu pozostaje Solaris. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 5 czerwca.