Autobusowy test Mercedesa w Berlinie: Międzymiastowe Intouro z ABA5
9 maja podczas pobytu w powstającym BusWorld Home (BWH) w Berlinie, mieliśmy okazję sprawdzić kilka najnowszych autobusów Mercedesa, w tym Intouro z Active Brake Assist5.
Ten międzymiastowy pojazd, produkowany w tureckie fabryce w Hosdere, posiada wiele systemów wspomagających kierowcę, w tym Active Brake Assist5 oraz asystenta skrętu. Do tego wszystkie modele intercity Mercedesa mogą mieć hybrydowy układ napędowy. Do tego Daimler zabezpieczył całą rodzinę Intouro przed infekcjami. Jak to zrobił? Zapraszamy do lektury!
Szeroka oferta
Łącznie na terenie berlińskiego serwisu do dyspozycji zaproszonych dziennikarzy były trzy pojazdy:
- Mercedes-Benz eCitaro, czyli elektryczny autobus miejski klasy MAXI o pojemność baterii NMC 3 prawie 500 kWh, co przekłada się na większy zasięg.
- Mercedes-Benz Intouro K Hybrid, czyli hybrydowy autobus międzymiastowy klasy MIDI z atrakcyjnym kokpitem i bardzo wydajnym układem napędowym.
- Mercedes-Benz Intouro, czyli autobus międzymiastowy klasy MAXI z silnikiem diesla, który wyróżnia kokpit zorientowany na kierowcę z wzorcowym wyposażeniem standardowym; układ napędowy ze sprawdzonymi komponentami i system bezpieczeństwa z ABA5 i Sideguard Assist.
Ten ostatni pojazd – który wstąpił w Berlinie w ciekawym, jasnoniebieskim malowaniu – może być wszechstronnie użytkowany przez firmy transportowe – od przejazdów regionalnych, szkolnych pracowniczych po wycieczki jednodniowe i weekendowe. W zakresie modeli z rodziny Intouro do dyspozycji mamy:
- 10,75-metrowy dwuosiowy model Intouro K (testowany w Berlinie), który standardowo oferuje 41 miejsc pasażerskich, a maksymalnie może być wyposażony w 47 foteli.
- 12,18-metrowy dwuosiowy model Intouro (testowany w Berlinie), który standardowo oferuje 51 miejsc pasażerskich, a maksymalnie może być wyposażony w 55 foteli.
- 13,09-metrowy dwuosiowy Intouro M Intouro M, który maksymalnie może być wyposażony w 63 fotele.
- 14,88-metrowy trzyosiowy Intouro L Intouro M, który maksymalnie może być wyposażony w 71 foteli.
Wszystkie te cztery wersje Intouro obejmują segment tradycyjnych wysokopodłogowych autobusów międzymiastowych, z przejściem środkowym o wysokości 860 milimetrów. Ich bagażniki spełniają wymogi krótkiej podróży z noclegiem. Jeśli chodzi o miejsca siedzące, firmy mogą wybierać między funkcjonalnymi siedzeniami międzymiastowymi Inter Star Eco (ISE) do regularnych przewozów, a wygodnymi siedzeniami podróżnymi Travel Star Eco (TSE) na wycieczki. W wersji autobus szkolny pod siedzeniami dostępne są wsporniki do mocowania tornistrów.
W zakresie klimatyzacji, operatorzy także mają wiele możliwości. Montowana na dachu klima oferuje moc wyjściową od 32 do 39 kW, w zależności od modelu. Rozprowadza schłodzone powietrze kanałami dachowymi w kabinie pasażerskiej. Jeśli w regionach o łagodnym klimacie wymagana jest tylko niewielka zmiana temperatury w kabinie pasażerskiej, dostępna jest ekonomiczna alternatywa z dwoma montowanymi na dachu modułami klimatyzacji o mocy 12 kW każdy.
Pod maską
Układ napędowy Intouro oparty jest na sprawdzonych komponentach, które zostały wielokrotnie wypróbowane i przetestowane. Są one idealnie do siebie dopasowane. Z tyłu dwuosiowych pojazdów pracuje kompaktowy sześciocylindrowy silnik rzędowy Mercedes-Benz OM 936 o pojemności skokowej 7,7 litra. Jest dostępny w dwóch wersjach mocy z 220 kW (299 KM) i momentem obrotowym 1200 Nm lub 260 kW (354 KM) i 1400 Nm.
Trzyosiowy Intouro L jest standardowo wyposażony w sześciocylindrowy silnik rzędowy Mercedes-Benz OM 470 o pojemności skokowej 10,7 litra. Rozwija on moc 290 kW (394 KM) i potężny moment obrotowy 1900 Nm.
Dzięki bardzo szerokiemu wyborowi skrzyń biegów, operatorzy mogą skonfigurować nowego Intouro tak, aby iodpowiadał ich specyficznym potrzebom. Seryjna konfiguracja produkcyjna w połączeniu z silnikiem Mercedes-Benz OM 936 to sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Opcjonalnie dla poziomu mocy 260 kW (354 KM) dostępna jest w pełni zautomatyzowana ośmiobiegowa skrzynia biegów Mercedes GO 250-8 PowerShift do autobusów. W Intouro L automat ten w połączeniu z OM 470 stanowi część wyposażenia standardowego.
Na życzenie Mercedes-Benz dostarczy wszystkie trzy warianty silnikowe o mocy od 220 kW (299 KM) do 290 kW (394 KM) z automatyczną skrzynią biegów Voith lub ZF (Ecolife 2).
ze wspraciem ABA5
Autobus międzymiastowy Intouro może być opcjonalnie wyposażony w asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5, który wykorzystuje połączenie systemu radarowego i systemu kamer. Ten innowacyjny systemu może automatycznie zatrzymać pojazd w przypadku wykrycia nieruchomych i ruchomych przeszkód, a także w przypadku wykrycia poruszających się pieszych i osób, które nagle się zatrzymują. Jeśli istnieje ryzyko kolizji z pieszym, Active Brake Assist 5 ostrzega kierowcę autobusu wizualnie i akustycznie. Jednocześnie inicjuje częściowe hamowanie. Jeśli kierowca nie zareaguje, automatycznie inicjowane jest hamowanie awaryjne aż do zatrzymania pojazdu.
Do tego mamy asystenta skrętu Sideguard Assist, który chroni użytkowników dróg, takich jak piesi i rowerzyści znajdujących się w martwym kącie widzenia kierowcy autobusu. Podczas skręcania Sideguard Assist ostrzega o nieruchomych przeszkodach w promieniu skrętu, takich jak słupki sygnalizacji świetlnej lub słupki. Ostrzega również kierowcę przy zmianie pasa ruchu w prawo przy prędkości powyżej 36 km/h.
ochrona przed infekcjami
I na koniec informacja o szeroko zakrojonych środkach ochrony kierowców i pasażerów przed infekcjami, takimi jak COVID-19. Ponieważ kierowca i pasażerowie są w bliskim kontakcie ze sobą, zwłaszcza w autobusach komunikacji miejskiej, gdy pasażerowie wsiadają i wysiadają lub kupują bilety, Daimler opcjonalnie oferuje wysoką ściankę za miejscem kierowcy, która zapewnia odpowiednią odległość do pasażerów siedzących w pierwszym rzędzie . Uchylne drzwi kabiny uniemożliwiają bliski kontakt z pasażerami wchodzącymi do pojazdu i jednocześnie umożliwiają sprzedaż biletów. Na życzenie klienta istnieje możliwość podwyższenia wszystkich ścianek działowych w rejonie wejść i strefy specjalnej. Opcjonalnie dla obu wejść dostępne są bezdotykowe dozowniki z płynem dezynfekującym.
Do tego wszystkie autobusy Intouro wyposażone są w system klimatyzacji charakteryzują się wysoką wydajne filtry cząstek stałych z antywirusową warstwą funkcjonalną w standardzie. Te wydajne filtry aktywne standardowo montowane są w obudowie klimatyzatora. W połączeniu z ciągłą szybką wymianą powietrza we wnętrzu pojazdu minimalizuje się ryzyko infekcji aerozolami. W zależności od wyposażenia klimatyzacji, Intouro może szybko wymieniać powietrze co dwie do czterech minut.
dane techniczne
I na koniec najważniejsze parametry techniczne testowanego przez nas w Berlinie modelu Mercedes-Benz Intouro MA-MB 4000:
- Długość szerokość wysokość - 12180/2534/3365 mm
- Rozstaw osi - 6080 mm
- Zwis przód/tył - 2800/3300 mm
- Promień skrętu - 21 458 mm
- Wysokość przejścia środkowego - około. 2180 mm
- Wysokość podłogi miejsca kierowcy nad powierzchnią drogi - około. 891 mm
- Wysokość podłogi przejścia środkowego nad powierzchnią jezdni - około. 896 mm
- Fotele (+ kierowca) - 51 (+ 1)
- System klimatyzacji - EvoCool Comfort (32 kW) + aktywny filtr z funkcją antywirusową
- Pojemność bagażnika - maks. 4,9 m3
- Pojemność baku - około. 185 + 160 l
- Pojemność zbiornika AdBlue - około. 53 l
- Rozmiar opony - 295/80 R 22,5
- DMC - 19 500 kg
- Naciski na osie przód/tył - 7500/12600 kg
- Silnik - OM 936/Euro VI D o pojemności 7,7 l (7698 cm3) i mocy 260 kW (354 KM) przy 2200 obr./min
- Maks. moment obrotowy - 1400 Nm przy 1200 – 1600 obr./min
- Skrzynia - ZF Ecolife 2, 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów
- Oś przednia - ZF RL 75 E, niezależne zawieszenie kół
- Oś tylna/napędowa - Mercedes-Benz RO 440, przełożenie 5.222:1