Autobusowy test Mercedesa w Berlinie: Hybrydą poza miasto, czyli Intouro K
9 maja mieliśmy okazję jeździć jednym z pierwszych na rynku autobusów z napędem hybrydowym - Mercedes-Benz Intouro K Hybrid.
Ten kompaktowy pojazd dzięki swoim wymiarom (przy długości 10,75 m i pojemności 41 miejsc jego promień skrętu wynosi 18,34 m) jest uniwersalnym narzędziem dla przewoźników międzymiastowych, a dodatkowo posiada hybrydowy napęd, który wytwarzanie energię podczas hamowania i wykorzystują ją do ruszania. Pojazd zaprezentowany został w nowym serwisie Omniplus w Berlinie.
Do 5% oszczędności
Moduł hybrydowy w rodzinie Intouro zadebiutował w sierpniu 2022 r. w modelu Intouro K. Aktualnie napęd hybrydowy może być dostarczony do wszystkich dwuosiowych egzemplarzy Intouro wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów.
Mercedes-Benz Intouro wyposażonym w moduł hybrydowy to propozycja dla przewoźników do obsługi połączeń regularnych i turystycznych celem dalszego zmniejszania zużycie paliwa.
Podstawowa funkcja hybrydy Intouro jest niezwykle prosta. Podstawowym elementem jest dodatkowy silnik elektryczny, który działa jak alternator podczas hamowania i zwalniania autobusu w trybie wybiegu, przekształcając w ten sposób energię hamowania w energię elektryczną. Ta moc jest magazynowana i udostępniana silnikowi elektrycznemu w celu wspomagania silnika spalinowego, zwłaszcza podczas ruszania, ale także podczas przyspieszania i wspomagania pracy na biegu jałowym.
Silnik elektryczny to urządzenie w kształcie dysku ze zintegrowaną elektroniką zasilającą o grubości ośmiu centymetrów, który jest umieszczony między silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. Jego moc wynosi 14 kW przy momencie obrotowym 220 Nm. Dodatkowo lekkie doładowanie silnika elektrycznego na biegu jałowym poprawia sprawność silnika spalinowego. Oba te czynniki łącznie powodują zmniejszenie i tak już niskiego zużycia paliwa. W przypadku Intouro jest to szczególnie widoczne w ruchu lokalnym i podmiejskim, gdzie kierowca nieustannie naciska pedał przyspieszenia i hamulca. W tego rodzaju operacjach można osiągnąć redukcję do pięciu procent.
Hybryda Intouro potrzebuje tylko jednego manewru hamowania z prędkości 50 km/h do zatrzymania, aby naładować akumulatory energii.
Superkondensatory na pokładzie
System magazynowania energii hybrydy Intouro składa się z dwóch modułów. Każdy moduł zawiera 16 supercapsów. Oba moduły mają łącznie pojemność 88 Wh i patrząc w kierunku jazdy są montowane z tyłu po lewej stronie dachu pojazdu. Osłona chroni moduły przed wpływami zewnętrznymi i promieniami słonecznymi. Jednocześnie perforowany panel boczny zapewnia niezbędne chłodzenie strumieniem powietrza.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kolejną kluczową zaletą jest fakt, że hybryda Intouro nie wymaga skomplikowanej sieci wysokiego napięcia, co pozwala uniknąć ograniczeń i wymogów bezpieczeństwa. Autobus międzymiastowy ma oddzielną sieć 48-woltową. Jest to technologia niskonapięciowa i bezpieczna w użyciu. Wymagana przestrzeń montażowa jest niewielka, a obrys pozostaje niezmieniony, podobnie jak wnętrze. Dodatkowa masa napędu hybrydowego wynosi 254 kg. W rezultacie łączna liczba miejsc pasażerskich jest tylko nieznacznie zmniejszona.
Kierowcy autobusów za kierownicą hybrydy Intouro nie odczują żadnej różnicy w obsłudze pojazdu lub prowadzeniu go w bieżącej eksploatacji. Nawet instrumentarium jest identyczne. Dlatego żadne dodatkowe szkolenie nie jest konieczne.
Zakres wyposażenia obejmuje wyświetlacze docelowe, pojedyncze lub podwójne środkowe wejście oraz dwie różne windy dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej. Fotel kierowcy Intouro K jest dopasowany pod względem ergonomii. Kokpit, w tym kolorowy wyświetlacz, jest wysokiej jakości, co czyni „K” pełnoprawnym autokarem.
Moc silnika Intouro K wynosi 220 kW (299 KM) lub 260 kW (354 KM). Firmy mogą nawet wybierać spośród czterech wariantów skrzyni biegów: sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów Mercedes-Benz PowerShift lub automatycznej skrzyni biegów z przemiennikiem momentu obrotowego firmy Voith lub ZF.
Wyposażenie wraz z systemami wspomagającymi to: asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 (ABA 5) ; Sideguard Assist ostrzega ludzi i przeszkody podczas skręcania.
Trochę techniki
Poniżej ważne szczegóły techniczne pojazdu testowego Intouro K NU-I 1376:
- Długość szerokość wysokość - 10745/2534/3365 mm
- Rozstaw osi - 5270 mm
- Zwis przód/tył - 2175/3300 mm
- Promień skrętu - około. 18344 mm
- Wysokość w przejściu środkowym - około. 2180 mm
- Wysokość podłogi miejsca kierowcy nad powierzchnią drogi - około. 893 mm
- Wysokość podłogi przejścia środkowego nad powierzchnią jezdni - około. 881 mm
- Liczba miejsc - 41 (+ 1)
- System klimatyzacji - EvoCool Comfort (32 kW), aktywny filtr z funkcją antywirusową
- Pojemność bagażnika - maks. 3,05 m3
- Pojemność baku - około. 185 litrów
- Pojemność zbiornika AdBlue - około. 36 l
- Rozmiar opony - 295/80 R 22,5
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu - 19 500 kg
- Dopuszczalny nacisk na oś, przód/tył - 7500/12600 kg
- Silnik - OM 936/Euro VI / pojemność R6/7698 cm3 / 260 kW (354 KM) przy 2200 obr./min
- Maks. moment obrotowy - 1400 Nm przy 1200 – 1600 obr./min
- Hybrydowy system - 48 V
- Bateria - 2 x 225 Ah
- Skrzynia biegów - ZF Ecolife 2 (6-biegowa), automatyczna
- Oś przednia - ZF RL 75 E, niezależne zawieszenie kół
- Tylna oś - Mercedes-Benz RO 440, przełożenie 5.222:1