Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

KM Rybnik szuka autobusowych okazji na rynku wtórnym. MEGA hybryda i MAXI diesel

infobus
26.04.2023 15:06

W kwietniu Komunikacja Miejska Rybnik ogłosiła dwa przetargi nieograniczone, obejmujące leasing autobusu z konwencjonalnym napędem klasy MAXI oraz hybrydy klasy MEGA.

Rybnik chce mieć o dwa autobusy więcej, w tym jedną hybrydę, która dołączą do 11 zamówionych od Solarisa pojazdów hybrydowych. Przypomnijmy, że równolegle trwa wodorowy projekt śląskiego miasta, gdzie mamy umowę na dostawę 20 sztuk Nesobusów, a dodatkowo Rybnik chce mieć pierwsze w Polsce przegubowe wodorowce. Wróćmy do hybryd, które pojawią się w bazie KM Rybnik do 30 dni od podpisania umowy z wykonawcami, a więc jest szansa, że będzie to już w czerwcu.

… z rynku wtórnego

Autobus solowy ma być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2014 roku, zaś przegubowy – nie wcześniej niż w 2016 roku. Ich przebieg nie może być większy niż – odpowiednio – 700 000 km i 500 000 km. Napęd autobusów będzie realizowany przez silnik 4 lub 6-cylindrowy, o mocy 200 kW (solo) i 220 kW (przegub). Silnik ma spełniać normę emisji spalin Euro 6. Wymagany układ drzwi w autobusie o długości 12m to 2-2-0, zaś w autobusie 18 metrowym – 2-2-2-2.

Zamawiający chce, aby stanowisko pracy kierowcy było oddzielone od przedziału pasażerskiego poprzez przeszklenie. Autobusy muszą być wyposażone w alkomat wykrywający obecność alkoholu w wydychanym przez kierowcę powietrzu oraz blokujący możliwość uruchomienia silnika pojazdu w przypadku wykrycia obecności alkoholu w wydychanym powietrzu. W przestrzeni pasażerskiej mają znaleźć się porty USB. Siedzenia będą o ergonomicznym kształcie, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti". Wkładki tapicerskie siedziska i oparcia muszą być wyposażone w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką.

Tablice zewnętrzne autobusów mają być wykonane w technologii LED RGB i powinny mieć możliwość wyświetlania treści w kolorze: białym jaskrawym lub bursztynowym. Zamawiający nie wymaga montażu monitorów wewnętrznych.

fot. UM Rybnik

Kryteria oceny ofert

W obu przypadkach KM Rybnik będzie punktował wykonawców w dwóch kryteriach: ceny (60%), kryteriów technicznych (40%). W przypadku kryteriów technicznych mamy różnice w każdym z przetargów.

Dla solowej hybrydy w kryteriach technicznych punktowane są:

  • okres gwarancji całopojazdowej – gwarancja wyższa niż 48 miesięcy – 30 pkt,
  • zużycie paliwa przez autobus standardowy według testu SORT-2 - poniżej 30,01 l/100 km – 10 pkt.

Dla autobusu przegubowego przewoźnik punktuje:

  • okres gwarancji całopojazdowej – gwarancja wyższa niż 48 miesięcy – 30 pkt,
  • zużycie paliwa przez autobus przegubowy według testu SORT-2 - poniżej 35,01 l/100 km – 5 pkt,
  • rodzaj magazynów energii wykorzystywanych do celów trakcyjnych – superkondensatory – 5 pkt.

Wykonawców, którzy złożą oferty na leasing autobusu standardowego poznamy w dniu 22 maja. Tydzień wcześniej KM Rybnik otworzy oferty w przetargu na leasing hybrydy przegubowej.