Autobusowy thriller w Ełku. Solaris wybrany – Busnex i EvoBus odrzuceni
14 kwietnia Miasto Ełk dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę pięciu autobusów elektrycznych klasy MAXI z infrastrukturą ładowania.
Dzięki liberalnym zapisom samorząd otrzymał spora liczbę ofert. Od Busnex Poland, EvoBus Polska i Solaris Bus & Coach, gdzie zgodnie z oczekiwaniami przedstawiciel chińskiej marki Yutong skosił konkurentów niską cenę. Dlatego dzisiejszy wybór oferty Solarisa jako najkorzystniejszej i równoległe odrzucenie ofert Busnexu i EvoBus to ogromna niespodzianka. O warunkach formalnych tego zamówienia, jak i o budżecie zamawiającego pisaliśmy wcześniej w InfoBusie.
CO CHCIAŁ EŁK?
Zanim przejdziemy do złożonych dzisiaj ofert, przypomnijmy jakie zamawiający przyjął kryteria techniczne:
- najniższa wartość zużycia energii spośród ofert nieodrzuconych – 30 pkt,
- najwyższa łączna pojemność użytkowa zainstalowanych baterii trakcyjnych spośród ofert nieodrzuconych – 20 pkt,
- największa łączna liczba miejsc spośród ofert nieodrzuconych – 10 pkt,
- silnik centralny – 8 pkt,
- belka sztywna ze stabilizatorem toru jazdy – 8 pkt,
- układ z funkcją wstępnego ogrzewania (prekondycjonowanie) przed rozpoczęciem kursu (plug in) – 8 pkt,
- posiadanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ – Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 8 pkt,
- wysokość całkowita nadwozia do 3300 mm – 8 pkt.
Belka sztywna, silnik centralny, duża pojemność baterii, czy też silnik centralny to cechy elektrycznych autobusów Volvo. Z kolei najniższym zużyciem energii elektrycznej, ale również innymi rozwiązaniami technicznymi punktowanymi w kryteriach technicznych może pochwalić się Solaris. Dlatego przewidywaliśmy szwedzko-polski pojedynek, natomiast nie przewidzieliśmy jednego – że Volvo wycofa się z produkcji autobusów i nie złoży oferty.
TRZY OFERTY
W tej sytuacji 10 marca Ełk otrzymał propozycje od oryginalnego trio:
- Busnex Poland z ceną 15.313.500,00 PLN brutto / 12.450.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong E12 (z ładowarką) na poziomie 2.490.000 PLN netto;
- EvoBus Polska z ceną: 19.188.922,50 PLN brutto / 15.600.749 PLN netto; , co daje jednostkowy koszt autobusu eCitaro (z ładowarką) na poziomie 3.120.149 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z ceną: 16.236.000,00 PLN brutto / 13.200.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Urbino 12 electric (z ładowarką) na poziomie 2.640.000 PLN netto.
Z kolei kwota przeznaczona na realizację zamówienia to: 19 372 500,00 PLN brutto, czyli wszyscy oferenci się w niej zmieścili. Następnie komisja przetargowa przystąpiła do oceny złożonych propozycji według trzech kryteriów:
- ceny (60%),
- oceny technicznej (20%),
- warunków gwarancji i serwisu (20%).
Zanim jednak to zrobiła nastąpiło odrzucenie oferty Busnexu, która dzięki niskiej cenie i standardowo wydłużonym gwarancjom wydała się najbliżej zwycięstwa. Ełk tak argumentuje tę decyzję:
-„Zamawiający w Specyfikacji Warunków Zamówienia wymagał, w celu potwierdzenia, że oferowane dostawy spełniają wymagania określone przez Zamawiającego (z jednoczesną adnotacją, że przedmiotowy środek dowodowy służy potwierdzeniu zgodności z cechami lub kryteriami określonymi w opisie kryteriów oceny ofert), złożenia wraz z ofertą m.in. poniższych dokumentów: - Homologację typu pojazdu w zakresie palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) Jednolite wymagania techniczne dotyczące palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych (Dz.U.UE.L.10.177.263 z dnia 10 lipca 2010 r. ze zm.), potwierdzone dokumentem wystawionym przez jednostkę upoważnioną do certyfikowania w danym zakresie. - Homologację typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) Jednolite przepisy dotyczące homologacji dużych pojazdów pasażerskich w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej (Dz.U.UE.L.2011.84.1 z dnia 30 marca 2011 r. ze zm.) potwierdzone dokumentem wystawionym przez jednostkę upoważnioną do certyfikowania w danym zakresie. - W przypadku spełnienia Kryterium oceny ofert T7 „Bezpieczeństwo”: Certyfikat potwierdzający spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ Jednolitych przepisów dotyczących homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego potwierdzone dokumentem wystawionym przez jednostkę upoważnioną do certyfikowania w danym zakresie. Dokumenty te, jako przedmiotowe środki dowodowe (wymagane do złożenia wraz z ofertą), zostały ujęte w rozdziale VIII (Informacja o przedmiotowych środkach dowodowych) Specyfikacji Warunków Zamówienia, w ramach odpowiedzi na pytania i modyfikacji swz, opublikowanych na stronie prowadzonego postępowania w dniu 23.12.2022 roku. Wykonawca, Busnex Polska Sp. z o. o., złożył ofertę na przedmiotowe postępowanie, która to oferta ani w części jawnej, ani w części zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa, nie zawierała dokumentów, o których mowa powyżej.”
Z podobnych, formalnych powodów Ełk odrzucił także ofertę EvoBus. W efekcie na placu boju został tylko Solaria, który zgarnął komplet 100 pkt.
Ełckie elektrobusy
Elektryki dla Ełku mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Będą to konstrukcje z niską podłogą na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Warunek powyższy nie wyklucza autobusów, gdzie do zajęcia nie więcej niż 4 miejsc siedzących przez pasażerów należy pokonać maksymalnie dwa stopnie lub podest i stopień. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika centralnego o mocy minimalnej 160 kW lub silników w osiach napędowych o mocach minimum 110 kW każdy, zasilanych energią elektryczną. Autobusy będą wyposażone w zespół baterii o łącznej pojemności użytkowej co najmniej 320 kWh. Zasięg autobusów w warunkach komunikacji miejskiej (wg. SORT-2) nie może być niższy niż 250 km. Ładowanie baterii odbywać się będzie wyłącznie za pomocą złącza przewodowego. Stanowisko kierowcy będzie typu „półotwartego” (wysokość górnej krawędzi szyby od podłogi to minimum 180 cm). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie z miękkimi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk, wyposażonymi w grubą gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką, przeznaczonymi do stosowania w pojazdach komunikacji miejskiej. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 4 podwójne gniazda USB. Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe, świecące w kolorze bursztynowym. Wewnątrz informację pasażerską zapewnią dwie tablice prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy, automatycznie generujące treści w oparciu o dane z autokomputera (LCD oraz LED). Dodatkowo w autobusach mają być zainstalowane urządzenia do automatycznego zliczania pasażerów wsiadających i wysiadających, umieszczone nad wszystkimi drzwiami pojazdu. Odbiór autobusów odbędzie się w dwóch etapach: pierwsze 3 autobusy miasto odbierze w terminie do dnia 30 listopada 2023 roku, zaś pozostałe 2 - do dnia 29 listopada 2024 roku.