Jakie autobusy wodorowe dla Gdańska? Szerokie wymagania GAiT
Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły w kwietniu przetarg na długoterminowy najem 10. autobusów miejskich zasilanych „zielonym wodorem” wraz z pełną obsługą serwisową.
O tym kontrakcie pisaliśmy już w InfoBusie, natomiast teraz znamy więcej szczegółów. Nowe pojazdy mają zasilić flotę GAiT już w przyszłym roku. Przypomnijmy, że równolegle pomorskie miasto rozpoczęło przygotowania odbioru zamówionych 18. elektrobusów z fabryki MAN Bus Starachowice.
Dlaczego najem?
Gdańsk miał już okazję przetestować autobusy na wodór. NesoBus kursował na ulicach Gdańska od 15 czerwca do 21 czerwca 2022 roku. Na podstawie m.in. tych doświadczeń oraz konsultacji rynkowych, teraz przygotowano przetarg na 10-letni najem z pełną obsługą serwisową.
-„Celem przeprowadzonych konsultacji było skonfrontowanie naszych oczekiwań z możliwościami, jakie oferuje wciąż bardzo świeży jeszcze rynek pojazdów wodorowych - powiedział Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Przedmiotem konsultacji był długoterminowy najem dwudziestu pojazdów, a efektem jest decyzja o najmie obecnie dziesięciu z nich. Decydującą rolę odegrały tu koszty ich eksploatacji, a także decyzja o dziesięcioletnim okresie najmu, który ze względów ekonomicznych jest zdecydowanie bardziej korzystny, niż najem na krótszy czas - dodał.
Najem obejmować ma pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca umowy, zobowiązany będzie do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe); naprawy eksploatacyjne; naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów; naprawy powypadkowe; naprawy będące następstwem wandalizmu; naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów, czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane „zielonym wodorem” autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu ich pracy.
-„Najem w kontekście pojazdów wodorowych jest najwłaściwszym rozwiązaniem - podkreślił Maciej Lisicki. - Do czynienia mamy bowiem z nową i wciąż jeszcze niepowszechną technologią. I co niezwykle istotne, paliwo do tych pojazdów jest jeszcze trudno dostępne. Kompleksowa organizacja usługi, czyli połączenie w jednym zamówieniu dostawy autobusów razem z paliwem oraz usługami niezbędnymi do ich eksploatacji zapewniającymi sprawność i bezpieczeństwo, a należyte utrzymanie autobusów ogranicza ryzyka wpisane w najnowsze technologie. Bez wątpienia jest to technologia, z której warto korzystać i którą warto wprowadzać do komunikacji miejskiej, ponieważ jest przyjazna środowisku i mieszkańcom - dodał prezes GAiT.
Jakie autobusy ?
Wymagany zasięg autobusu to minimum 330 km na jednym tankowaniu.
-„Taki zasięg pozwala na wykonywanie 90 procent zadań autobusowych w gdańskiej sieci. Autobusy wodorowe będzie można spotkać na terenie całego miasta - wyjaśnił Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niewątpliwym plusem pojazdów zasilanych wodorem jest nie tylko wysoki zasięg pozwalający na wykonywanie całodobowych zadań przewozowych, ale również szybki czas ich tankowania, porównywalny do czasu tankowania autobusów spalinowych - dodaje.
Płatność za kompleksową usługę finansowana będzie z bieżących własnych środków spółki pochodzących z wpływów za wykonywane usługi i regulowana w rozliczeniu comiesięcznym.
Dostawy pojazdów mają odbywać się w transzach. Wszystkie autobusy muszą zostać dostarczone w terminie do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oferty można składać do 8 maja 2023 roku, do godz. 9.00.
jakie wyposażenie?
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak w autobusach znajdować się ma wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować się będą także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone mają być również w systemy monitoringu i klimatyzacji, a tablice informacyjne dla podróżujących powinny być wykonane w wysokiej jakości technologii LED, tak samo, jak oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Zamawiane pojazdy powinny być wyposażone również w system liczenia pasażerów.
Ekologiczne paliwo
Wyłonione w przetargu pojazdy mają być zasilane wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy pozyskana z biomasy.
-„Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bez wątpienia ważny element wysokiej jakości życia w mieście - powiedział Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Dlatego budujemy gdańską flotę autobusów przyjaznych środowisku, mieszkankom i mieszkańcom, redukujemy hałas i emisję Co2. Warto zaznaczyć, że już teraz ponad 50 procent podróży po naszym mieście odbywa pojazdami ekologicznymi, jakimi są tramwaje - podkreśla.
- Zgodnie z deklaracją, złożoną na początku ubiegłego roku, naszą flotę autobusową zasilamy już wyłącznie pojazdami ekologicznymi - dodała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W 2022 roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, a jeszcze w tym roku do Gdańska dotrze kolejnych 18 autobusów elektrycznych - standardowych i przegubowych marki MAN Lion’ s City E. I nie poprzestajemy na tym. W ramach ogłoszonego właśnie postępowania do obsługi gdańskich linii chcemy pozyskać kolejne przyjazne środowisku autobusy, tym razem zasilane „zielonym wodorem” - podkreśliła prezydent.