Arthur Bus, NesoBus i Solaris w walce o autobusy wodorowe dla GZM

infobus
05.04.2023 12:04

5 kwietnia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia otworzyła oferty  w przetargu na dostawę 20 autobusów wodorowych z opcją domówienia 10 kolejnych pojazdów.

To jak do tej pory największe w naszym kraju zamówienie na zakup wodorowców czyli pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. O finansowaniu tej inwestycji pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej, o tym kiedy GZM skorzysta z opcji – pisaliśmy TUTAJ, a o tym gdzie pojawią się wodorowe autobusy w sieci ZTM – informacja jest  TUTAJ.

Co chciało GZM?

Zanim przejdziemy do trzech złożonych dzisiaj ofert, przypomnijmy co premiował zamawiający w zakresie Techniki:

  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium  lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1,5 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej - aluminium, tworzywa sztuczne niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, szkło, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 0,75 pkt,
  • najniższe zużycie wodoru przez autobus (kg/100 km) – 3 pkt,
  • całkowita liczba miejsc – powyżej 90 – 1,25 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - EKG ONZ) – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - EKG ONZ) – 1 pkt,
  •  spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 1 pkt,
  •  Ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy – do 6 kg – 0,5 pkt,
  • zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie przed lub za osią napędową – 2 pkt,
  • zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej (zawieszenie przednie zależne) – 1 pkt,
  • zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 60 kWh – 2 pkt.

Trzy oferty

Początkowo informowaliśmy InfoBusie, że GZM wymagało dość niskich (jak na wodorowce) konstrukcji, co eliminowało takich producentów autobusów, jak NesoBus czy też Autosan. Ostatecznie jednak zamawiający zmienił te przepisy i dzisiaj na polu przetargowej walki stanęli:

  • Solaris Bus & Coach z ceną 129.888.000,00 PLN brutto / 105.600.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 hydrogen na poziomie 3.520.000 PLN netto, w tym dla zamówienia podstawowego - 86.592.000,00 PLN brutto / 70.400.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 hydrogen na poziomie 3.520.000 PLN netto.
  • PAK PCE Polski Autobus Wodorowy z ceną 120.401.010,00 PLN brutto / 97.887.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt NesoBusa na poziomie 3.262.900 PLN netto, w tym dla zamówienia podstawowego - 80.267.340,00 PLN brutto / 65.258.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt NesoBusa na poziomie 3.262.900 PLN netto;
  • ARTHUR BUS z ceną 149.662.124,47 PLN brutto / 121.676.523 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Arthur Busa H2 Zero na poziomie 4.055.884 PLN netto , w tym dla zamówienia podstawowego 99.774.749,65 PLN brutto / 81.117.682 PLN netto, co daje jednostkowy koszt NesoBusa na poziomie 4.055.884 PLN netto

Z kolei GZM zamierza przeznaczyć na sfinansowanie podstawowego zamówienia kwotę 116.549.593,16, PLN brutto plus prawo opcji 38.849.864,39 PLN brutto, czyli razem 155.399.457 PLN brutto. To oznacza, że zarówno w podstawowym, jak i w rozszerzonym budżecie zmieściły się wszystkie trzy oferty, a najbliżej zwycięstwa wydaje się być NesoBus, który bije konkurentów ceną. Poczekajmy jednak na werdykt komisji, która oceni złożone oferty według trzech kryteriów:

  • ceny (60%),
  • okresu gwarancji (25%),
  • oceny techniczno-eksploatacyjnej (15%).

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Wodorowce dla GZM mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, zaś ich wysokość nie może przekroczyć 3,3 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem (lub silnikami)  elektrycznymi zasilanymi energią elektryczną z wodorowego ogniwa paliwowego lub z magazynu energii elektrycznej, w sytuacji awaryjnej wodorowego ogniwa paliwowego. Układ napędowy musi posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb  ładowania magazynu energii. Pojazdy mają być wyposażone w ogniwo paliwowe zasilane wodorem z magazynu wodoru o mocy minimum 70 kW. Magazyn wodoru stanowić ma zespół połączonych ze sobą od 4 do 6 kompozytowych zbiorników ciśnieniowych o pojemności łącznej minimum 1550 litrów umożliwiających zmagazynowanie wodoru masie użytecznej nie mniejszej niż 35 kg. Z kolei magazyn energii elektrycznej, układu napędowego może być wyposażony w  akumulatory wykonane w dowolnej technologii.

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z pełnowymiarowymi drzwiami (których konstrukcja i mocowanie wyklucza możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie), wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. GZM nie dopuszcza wykorzystania  skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody RGB koloru białego lub koloru zbliżonego do białego. Wewnątrz znajdzie się tablica wykonana w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali, przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, nazwy gminy, w której aktualnie znajduje się autobusu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez zamawiającego.