Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ile kosztuje prąd do szybkich ładowarek do elektrobusów? Przykład Katowic

infobus
24.03.2023 09:09

W dniu 8 marca Zarząd Transportu Metropolitarnego w Katowicach podpisał umowy z Tauron Dystrybucja S.A. w zakresie dostaw prądu do szybkich ładowarek.

Na podstawie tego zamówienia jedyny oferent - czyli firma Tauron - będzie ładować energią elektryczną metropolitalne autobusy elektryczne poprzez szybkie stacje pantografowe, zlokalizowane na terenie GZM.

Dlaczego Tauron?

Wybór firmy Tauron jest konsekwencją zawartych umów przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię ze spółką Tauron Dystrybucja S.A. z siedzibą w Krakowie, o przyłączenie do sieci dystrybucyjnej Tauron Dystrybucja w ramach projektu „Jedziemy na prąd – zakup autobusów elektrycznych i budowa infrastruktury ładowania na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii”.

Podmiotem świadczącym usługi przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej może być jedynie podmiot, do którego sieci przyłączone są nieruchomości. Tym samym ZTM nie miał możliwości wyboru przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się świadczeniem usług dystrybucji spośród większej liczby potencjalnych wykonawców zajmujących się dystrybucją (przesyłem) energii elektrycznej.

Na podstawie zawartych umów, Tauron będzie dostarczał prąd do następujących stacji ładowania elektrobusów:

  • w Tarnowskich Górach (ul. Pokoju) - do stacji nr 1. Wartość umowy to 1 665 558,76 PLN netto,
  • w Tarnowskich Górach (ul. Pokoju) - do stacji nr 2. Wartość umowy wynosi 1 665 558,76 PLN netto,
  • w Mikołowie (ul. Kolejowa). Kontrakt ten jest wart: 1 176 979,16 PLN netto,
  • w Gliwicach (ul. Toruńska). Wartość umowy - 1 447 530,40 PLN netto,
  • w Gliwicach (ul. Szafirowa). Wartość zawartej umowy opiewa na kwotę: 1 430 594,39 PLN netto.
fot. ZTM

Jedziemy na prąd

Dodajmy, że metropolitalne ładowarki pantografowe postawiono w ramach projektu „Jedziemy na prąd – zakup autobusów elektrycznych i budowa infrastruktury ładowania na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii” finansowany ze środków programu Gepard II. Projekt jest realizowany we współpracy z PKM Sosnowiec, PKM Katowice, PKM Świerklaniec i PKM Gliwice.

Jego celem jest m.in. uruchomienie systemu 16. dwustanowiskowych zajezdniowymi stacji ładowania oraz 9 punktów szybkiego ładowania (11 stanowisk). Wszystkie dotyczy zielonogórska firma Ekoenergetyka.

Pantografowe ładowarki powstały lub powstają

  • w Gliwicach na ul.: Szafirowej, Mechaników, Toruńskiej i Jesiennej,
  • w Będzinie przy ul. Żeromskiego, w Mikołowie przy ul. Kolejowej,
  • w Sosnowcu przy ul. Stawowej,
  • w Tarnowskich Górach przy ul. Pokoju
  • w Katowicach na dworcu autobusowym Sądowa.

Projekt jest realizowany w okresie 04.01.2021. – 30.06.2023r. Wartość projektu wynosi 120 269 400 zł, z czego dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 wynosi 39 992 020 zł oraz w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wynosi 39 992 020 zł.