W jakie elektrobusy celuje Wałcz? Analiza SWZ
Wałcz poszukuje dostawcy ośmiu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania – czterech ładowarek mobilnych.
Zamówienie to ma wsparcie z programu NFOŚiGW - Zielony Transport Publiczny. Nas w tej chwili interesuje część autobusowa. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Teraz przyszedł czas na analizę pozostałych wymogów SWZ.
Punktacja producentów
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), oceny rozwiązań technicznych (30%), okresu gwarancji (10%).
Wśród kryteriów technicznych, zamawiający preferuje:
- nominalna (energetyczna) pojemność magazynów energii – 280 kWh i więcej – 10 pkt,
- podział szyby przedniej pionowo w osi pojazdu na lewą i prawą plus osobna szyba tablicy kierunkowej – 10 pkt,
- liczba miejsc siedzących – 24 i więcej – 5 pkt,
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ ramy) podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 1008 lub równoważną), aluminium – 5 pkt.
Zobaczcie film z testów elektrobusu marki Solaris w Wałczu:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jakie elektrobusy?
Nowe elektrobusy dla Wałcza będą miały długość od 8,5 do 9,5 m, a wysokość max. 3,4 m. Wejście na ich pokład odbędzie się poprzez dwoje drzwi w układzie 1-2-0 lub 2-2-0. Oferowane autobusy mają być niskopodłogowe lub niskowejściowe, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach, a także bez stopni poprzecznych pomiędzy I, a II drzwiami. Zamawiający dopuszcza rozwiązanie napędu poprzez zastosowanie silnika lub silników o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego, nie mniejszej niż 160 kW. Energia elektryczna ma być gromadzona w magazynach energii - akumulatorach lub superkondensatorach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Minimalna pojemność energetyczna (nominalna) nie może być mniejsza niż 260 kWh. Ładowanie magazynu energii ma być realizowane za pomocą przewodu po przez zewnętrzną ładowarkę typu plug-in.
W przestrzeni pasażerskiej przewidziano siedzenia o ergonomicznym kształcie z materiałem tapicerskim, który powinien cechować się wysoką odpornością na zużycie, tj. na przetarcia czy zabrudzenia i rozdarcia. Siedziska foteli będą wykonane z miękkiej wkładki. Z kolei stanowisko pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego, wyposażona w okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem.
Zamawiający wymaga, aby autobusy posiadały elektroniczne tablice kierunkowe, wykonane w technologii LED (kolor diod biały) dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących zewnętrznych warunków atmosferycznych. Wewnątrz informację pasażerską zapewni panel LCD zamontowany w przedniej części przedziału pasażerskiego, oparty na monitorze LCD w celu możliwości prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz informacji (reklam).
Nasze typy
Wałcz ma swoje określone preferencje w kryteriach technicznych, które w pełni mogą zaspokoić takie marki jak ARP, Autosan i Solaris. Pozostaje zatem pytanie, kto z podanej trójki złoży ofertę? Stawiamy na pojedynek ARP vs Solaris, a jak ostatecznie będzie – przekonamy się w dniu 29 marca, podczas otwarcia ofert.