A jednak. PKM Świerklaniec odrzuca ofertę Busimport. Za drogo
17 marca Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu poinformowało o unieważnieniu przetargu na dzierżawę czterech autobusów miejskich niskopodłogowych z silnikami diesla.
Śląski przewoźnik potrzebował szybko nowych pojazdów pod obsługę linii GZM, ale nie za wszelką cenę. Mimo, że SWZ nie zawierał żadnych szczególnych wymagań do tego zamówienie zgłosiła się tylko jedna firma – Busimport, której oferta okazała się jednak zbyt droga dla śląskiego operatora.
CO CHCIAŁ PKM?
Przedmiotem zamówienia była dzierżawa czterech autobusów komunikacji miejskiej niskopodłogowych, jednoczłonowych, jednej marki, o napędzie spalinowym, nie starszych niż (rok produkcji) z 2023 roku spełniających normę czystości spalin co najmniej Euro 6.
W szczegółach wyglądało to następująco:
- długość autobusu: 11,50m – 12,50m
- szerokość: min. 2,50m
- układ drzwi: trzy pary w układzie 2-2-2, przy co najmniej jednych drzwiach – rampa najazdowa dla wózków inwalidzkich,
- podłoga – niskopodłogowy na całej długości pojazdu liczba miejsc ogółem – co najmniej 80 miejsc, siedzących – co najmniej 25, w tym co najmniej 6 miejsc dostępnych z niskiej podłogi, 1 miejsce na wózek inwalidzki,
- silnik o pojemności maks. 7000cm3
- klimatyzacja przedziału pasażerskiego – minimalna moc chłodzenia 23 kW
- kolorystyka zewnętrzna i wewnętrzna (poręcze) – kolor żółty RAL 1018
- wentylacja - liczba otwieranych okien: - co najmniej połowa okien na powierzchni bocznej ma być przesuwna bądź uchylna, liczba wywietrzników dachowych: - co najmniej dwa sterowane z kabiny kierowcy oraz automatycznie zamykane w momencie uruchomienia klimatyzacji, przyciski otwierania drzwi: zamontowany system otwierania drzwi, tzw. „ciepły guzik”.
Z kolei warunki dzierżawy to: okres dzierżawy – 36 miesięcy z możliwością wykupu opłata wstępna 5% wartości netto przedmiotu umowy czynsz miesięczny w równych niezmiennych ratach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
JEDNA OFERTA
PKM Świerklaniec od razu podało, jakim dysponuje budżetem na autobusowe zakupy. To 5.414.273,24 zł brutto / 4.401.848.16 PLN netto, czyli koszt dzierżawy jednego autobusu oceniono na 1.100.462 PLN netto. Z kolei złożona 24 lutego oferta od Busimport opiewa na 5.904.782,28 PLN brutto / 4.800.635 PLN netto, co daje jednostkowy koszt leasingu jednego autobusu Isuzu Citiport na poziomie 1.200.158 PLN netto. To oznacza przekroczenie budżetu o 490 tys. PLN brutto.
W tej sytuacji my spodziewaliśmy się dołożenia, gdyż PKM potrzebuje tych pojazdów, a przekroczenie nie było jakieś strasznie duże. Naszym zdaniem szybciej i taniej raczej już nie będzie.
Natomiast Świerklaniec poszedł swoją drogą i unieważnił cały przetarg. Spodziewamy się szybkiej powtórki.