Wiemy, kiedy z Wrocławia wyjadą ostatnie autobusy Volvo. Zapis konferencji
16 marca Volvo zorganizowało konferencje prasową na temat stopniowego zamknięcia autobusowego zakładu we Wrocławiu. O te zająkującej decyzji pisaliśmy już w InfoBusie.
Spotkane poprowadził Tomasz Stankiewicz, starszy wiceprezes regionu Europa Volvo Buses i członek zarządu Volvo Polska, który na samym początku zauważył, że likwidacja fabryki autobusów jest to bardzo trudna decyzja, ale nie ma innego rozwiązania. Polska tym samy straci jednego z czołowych producentów autobusów z najszerszym portfolio w branży.
ponad tysiĄc rocznie
Fabryka i jej produkcja zostanie wygaszona stopniowo – w zależności od realizacji wszystkich kontraktów i zobowiązań. Ostatecznie przestanie funkcjonować w pierwszym kwartale 2024 roku. Czyli dokładnie za rok, za bramy fabryki wyjadą ostatnie kompletne autobusy z logo Volvo.
-„To dla nas bardzo smutny dzień. Historia naszej fabryki liczy 30 lat, a wielu pracowników jest tu od samego początku jej działalności – powiedział Tomasz Stankiewicz.
Przypomnijmy, że wzeszłym roku zakład Volvo na Mydlanej wyprodukował 1035 szt. kompletnych autobusów (o 263 szt. więcej niż przed rokiem / +35% r/r), w tym:
- 497 szt. w wersji miejskiej
- 374 szt. w wersji międzymiastowej
- 166 szt. w wersji turystycznej.
Wyjątkowy producent
Ten wynik zapewnił producentowi trzecie miejsce na produkcyjnym podium w Polsce – z udziałem 20,8% - przed MAN 39,1% udziału) i Solarisem (24,3% udziału), a przed Scanią (12,7% udziału). Natomiast warto podkreślić, że Volvo jako jedyne w naszym kraju oferowało pełną paletę produktów – od autobusów miejskich przez międzymiastowe po turystyczne. Podczas, gdy reszta firm specjalizuje się głównie w pojazdach miejskich. Do tego Szwedzi jako jedyni produkowali w naszym kraju topowe autokary i to w dwóch wersjach 9700 i 9900.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Gotowe pojazdy z Wrocławia trafiły w zeszłym roku głównie do
- Szwecji (46% udziału za rok 2022)
- Finlandii (12.9%)
- Wielkiej Brytanii (8,4%).
Tutaj warto podkreślić, że Volvo jako jedyne w Polsce wytwarzało autobusy dostosowane do ruchu lewostronnego.
Najpopularniejsze modele, które najliczniej opuściły fabrykę w zeszłym roku to:
- niskowejściowy autobus międzymiastowy Volvo 8909 RLE (170 szt.)
- elektryczny autobus miejski Volvo klasy MAXI - 7900 E (170 szt.)
- elektryczny autobus miejski Volvo 7900 EA klasy MEGA - (170 szt.)
Zobaczcie zapis z dzisiejszej konferencji prasowej w fabryce Volvo we Wrocławiu: