Trzecie podejście PKM Sosnowiec do 6 autobusów hybrydowych. Będzie taniej?
27 lutego Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu ponowiło przetarg na dostawę sześciu autobusów hybrydowych klasy MAXI.
O pierwszym podejściu i unieważnieniu postepowania pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Pora na drugie postępowanie, w którym – mamy nadzieję – PKM wybierze atrakcyjną ofertę na miarę swojego budżetu.
JEDNA OFERTA I UNIEWAŻNIENIE
W ramach pierwszego podejścia PKM Sosnowiec otrzymał 17 lutego jedną ofertę –od Solaris Bus & Coach sp. z o.o. z ceną 18.154.800,00 PLN brutto / 14.760.000,00 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Urbino 12 hybrid na poziomie 2.460.000 PLN netto.
Z kolei PKM podał, że na sfinansowanie zakupu hybryd miało przygotowaną sumę 14 022 000,00 PLN. Zabrakło zatem ponad 4 mln PLN i stąd (po trzech dniach) decyzja o unieważnieniu przetargu. Pamiętajmy, że ta inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem środków unijnych w ramach projektu w ramach śląskiego RPO: „Czyste niebo nad Zagłębiem – Zakup autobusów hybrydowych w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej Sp. z o. o.”.
W ramach drugiego ponowionego postępowania operator czeka na oferty do 10 marca, także mamy szybkie tempo z uwagi na kurczący się czas rozliczenia projektu. Stąd też zmiana najnowszych kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty. To:
- Ocena techniczno - eksploatacyjna autobusu / Waga: 11
- Termin realizacji zamówienia / Waga: 5
- Okres gwarancji na cały autobus / Waga: 7
- Cena - Waga: 77
Wybrany oferent będzie miał 8 m-cy na dostarczenie pojazdów – licząc od dnia podpisania umowy. W zakresie doświadczenia mamy wymóg zrealizowania minimum jednej dostawy fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych: - o napędzie hybrydowym w rozumieniu definicji przedstawionych w załączniku nr 10 do SWZ, lub też - o napędzie spalinowym wspomaganym silnikiem elektrycznym, o wartości co najmniej: 1 600 000,00 PLN.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
CO CHCE PKM SOSNOWIEC?
Kolejne hybrydy dla Sosnowca miały mieć długość od 11,8 do 12,15 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. PKM chciał, aby Autobusy były napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 150 kW. Autobusy miały być wyposażone w silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego, zapewniające optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim. Magazyn energii elektrycznej w hybrydach byłby zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu hybrydowego. Energia elektryczna do magazynu energii miała być dostarczana poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła energii, a także generowana podczas hamowania autobusu na zasadzie rekuperacji (przetwarzania energii hamowania na energię elektryczną). Miała ona pochodzić również z chwilowego nadmiaru mocy silnika wysokoprężnego. Ładowanie magazynu energii miało pochodzić ze źródła zewnętrznego ładowarką typu Plug-in. Ponadto, autobusy musiały być konstrukcyjnie przystosowane i wyposażone (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne) do ewentualnego późniejszego ładowania magazynu energii mocą ładowania do 70 kW, za pomocą tzw. pantografu odwróconego.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie przewidziano możliwość podładowania telefonu poprzez gniazda USB. Dla pasażerów zadbano o siedzenia o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni, w oparciu i siedzisku. W przedziale pasażerskim przewidziano miejsce dla przewozu co najmniej jednego roweru. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy miały być klimatyzowane.
Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. System informacji pasażerskiej to tablice zewnętrzne diodowe w kolorze żółto-pomarańczowym lub zbliżonym, dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych (przednia, boczne, tylna).
W zakresie SIP mamy wewnętrzne tablice informacyjne – w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 22 cali przeznaczone miały być do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez PKM.