Wiemy gdzie powstanie stacja wodorowa w Rybniku. Od Grupy Polsat

infobus
27.02.2023 09:04

Pierwsza ogólnodostępna stacja tankowania wodoru spółki PAK-PCE STACJE H2 (będąca własnością ZE PAK oraz Grupy Polsat Plus) powstanie w Warszawie, przy ul. Tango.

Druga zostanie oddana w Rybniku, przy ul. Budowlanych, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej. O tym fakcie poinformowało śląskie miasto, które jednocześnie finalizuje przetarg na zakup 20 autobusów wodorowych.

Warszawa i Rybnik

W Warszawie – na działce przy ul. Tango – spółka PAK-PCE Stacje H2 zamontowała już zbiorniki i dystrybutor, a teraz trwa utwardzanie powierzchni,

-"Tankowanie samochodu na wodór nie odbiega od tankowania auta spalinowego. W przypadku Toyoty Mirai zatankowanie do pełna zajmuje do 5 minut, a uzupełnienie zbiorników naszego NesoBusa 15 minut" – powiedział „Dziennikowi” Maciej Koński z ZE PAK i Grupy Polsat Plus.

Podobna instalacja powstaje w Rybniku.

-„Będzie to druga w Polsce komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Dostarczany do stacji wodór będzie pochodził całkowicie ze źródeł odnawialnych – będzie to tzw. zielony wodór. Oddanie stacji do użytkowania przez inwestora jest planowane na II kwartał br.” – poinformowała we wtorek rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień. Zaznaczyła, że plac budowy pod tę inwestycję przekazano wykonawcy 17 lutego br.

Rybnicki samorząd początkowo planował budowę stacji wodorowej w projekcie zgłoszonym w drugim naborze programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Zielony transport publiczny”, w którym ubiegał się o dotacje do zakupu 20 autobusów napędzanych wodorem.

Pierwotny wniosek zakładał 49 mln zł dotacji do projektu za blisko 95 mln zł. W negocjacjach z NFOŚiGW, będących elementem programu, zrezygnowano z ujęcia w nim budowy stacji wodorowej jedynie na potrzeby kupowanych autobusów, zmniejszając wysokość dotacji do 45,5 mln zł w projekcie za 70 mln zł.

Jak sygnalizował minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda podczas podpisania umowy dotacji na początku września 2022 r., ostateczna wartość projektu wyniosła 86 mln zł; jednocześnie zdecydowano, że stacja wodorowa przy rybnickim dworcu autobusowym powstanie niezależnie od projektu NFOŚiGW i będzie ogólnodostępna.

Autobusowe oferty

Po otrzymaniu dotacji z NFOŚiGW Rybnik ogłosił przetarg na dwadzieścia 12-metrowych autobusów wodorowych z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem, dokumentacją i przeprowadzeniem szkoleń, o zasięgu na jednym tankowaniu co najmniej 300 km i pojemności co najmniej 80 osób, w tym 29 na miejscach siedzących. Pojazdy mają być klimatyzowane.

Miasto otworzyło oferty pod koniec grudnia ub. roku - zgłosiły się firmy: Solaris Bus and Coach z ceną 76,9 mln zł i PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy z ceną 66,1 mln zł. Zgodnie z planem miasta pierwsze autobusy wodorowe powinny wyjechać na jego ulice w II kw. 2023 r. Jak wynika z wtorkowej informacji miasta, obecnie finalizowane są procedury związane z ich zakupem.

-„Zakup samego wodoru do rybnickich autobusów będzie podlegał procedurze zamówienia publicznego, które prowadzić będzie spółka Komunikacja Miejska Rybnik” – zasygnalizowała rzeczniczka rybnickiego magistratu.

miejskie zmiany

Zakupy nowych autobusów wpisują się w przekształcanie komunikacji miejskiej w głównym mieście subregionu zachodniego woj. śląskiego. W marcu 2022 r. Rybnik powołał własną spółkę komunikacyjną, która zastąpiła dotychczasowy Zarząd Transportu Zbiorowego uznając, że formy organizacyjne przewidziane przepisami prawa handlowego są lepiej dostosowane do funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej, niż struktury administracyjne.

Spółka ma zajmować się m.in. obsługą infrastruktury przystankowej i rozwijać działalność przewozową, dążąc do przejęcia ok. 50 proc. wolumenu przewozów na lokalnym rynku. W tym celu miasto założyło starania o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe.

Jak przekazano, rybnicki samorząd w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20 proc. taboru spółka Komunikacja Miejska Rybnik zakupi ze środków własnych w formie leasingu. Planowana jest eksploatacja taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego.

W grudniu 2022 r. miejska spółka podpisała z firmą Solaris Bus and Coach umowę na dostawę 11 nowych autobusów z napędem hybrydowym. Warta 24 mln zł umowa powinna zostać zrealizowana do lipca 2023 r.

Niezależnie miasto zamówiło w 2021 r. u zewnętrznego przewoźnika 10-letnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem co najmniej 23 niskoemisyjnych pojazdów (blisko 30 proc. floty autobusów kursujących po mieście). W przetargu wybrano ofertę firmy Kłosok, która za 127,1 mln zł brutto zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi. W woj. śląskim trwa także przetarg Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na 20 autobusów napędzanych wodorem i 10 kolejnych takich wozów w prawie opcji. Także to zamówienie jest dofinansowane z „Zielonego transportu publicznego”. Przewidziany termin dostarczenia 20 pojazdów to połowa 2024 r. Pierwsze z nich powinny zostać dostarczone w lutym 2024 r.