Jedna oferta na autobusy elektryczne z ładowarkami dla Kalisza
Kaliskie Linie Autobusowe poszukiwały dostawcy pięciu autobusów elektrycznych wraz ładowarkami plug-in – w ramach tej samej części przetargu (część 1) oraz wiat postojowych (część 2).
Nas oczywiście najbardziej interesuje pierwsza część przetargu, gdzie do zamawiającego 17 lutego wpłynęła tylko jedna oferta. Od Solarisa.
Kryteria oceny ofert
Zanim jednak przejdziemy do złożonej oferty, przypomnijmy, że zamawiający będzie przyznawał punkty z uwzględnieniem 4 kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (20%), ekologii (10%), warunków gwarancji i serwisu (10%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-katoferezy) – 5 pkt,
- zaoferowanie gwarancji zasięgu pojazdu na poziomie nie mniejszym niż 310 km na pojedynczym ładowaniu przez 120 miesięcy eksploatacji – 5 pkt,
- brak zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu – 2 pkt,
- rozwiązanie konstrukcyjne silnika elektrycznego układu napędowego - ułożenie wzdłużne do osi autobusu, zamontowany za mostem napędowym i połączony wałem napędowym z mostem napędowym – 3 pkt,
- energia nominalna (En) oraz Ed magazynu energii (baterii trakcyjnych) – odpowiednio minimum 480 kWh i 384 kWh – 5 pkt.
Jedna oferta
W dniu 17 lutego KLA otrzymały ofertę od jednego podmiotu, który chce dostarczyć 5 autobusów elektrycznych klasy MAXI oraz ładowarki. Oferta pochodzi od:
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – z ceną 23.061.270,00 PLN brutto / 18.749.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Solarisa Urbino 12 electric na poziomie 3.749.8000 PLN netto (z ładowarką).
Na złożoną propozycję nakładamy budżet zamawiającego, który na sfinansowanie elektrobusów wraz z ładowarkami wynosi sumę 16 873 570,50 PLN . Różnica między ceną oferty, a możliwościami finansowymi zamawiającego jest duża. Brakuje bowiem ponad 6 mln zł, co może przesądzić o powtórce przetargu, ale nie uprzedzajmy możliwych przyszłych wydarzeń – teraz ruch po stronie skarbnika i komisji przetargowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kaliskie elektryki
Elektryki dla Kalisza mają mieć długość od 11 do 13 metrów i wysokość do 3,40 m. Wejście do pojazdów ma odbywać się poprzez troje drzwi, otwieranych do wewnątrz. Napęd pojazdów ma być elektryczny, oparty na silniku lub silnikach o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 160 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 350 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika (Ed) nie może być mniejsza niż 280 kWh
. Ładowane baterii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki. Kabina kierowcy będzie typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 60%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w okno i blat do sprzedaży biletów. KLA nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej powinny być mozaikowe typu Flip Dot-Led, gdzie każda klapka oświetlona jest indywidualną diodą (technologia klapkowo-ledowa). Na tablicy przedniej, kolor klapek i diod je podświetlających będzie zielony, zaś podświetlenie pola numerowego wymagane jest w kolorze zbliżonym do białego. Wewnątrz przewidziano tablicę informacyjną o przekątnej minimum 21,5 cali, prezentującą przebieg trasy.
Do wyposażenia dodatkowego autobusów należeć będzie m.in. system zliczania potoków pasażerskich oraz system prewencji kolizyjnej, ostrzegający kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi m.in. o nieplanowanym i niekontrolowanym zjechaniu z pasa ruchu (z możliwością wyłączenia sygnałów dźwiękowych).