Hybrydowy trzeci raz PKM Gliwice. Tylko Solaris w grze o 17 autobusów
6 lutego Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach już po raz trzeci czekało na oferty w przetargu na dostawę 17 sztuk nowych hybrydowych autobusów klasy MEGA.
O warunkach formalnych obecnego podejścia i o historii przetargowej na to zadanie pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Informowaliśmy też, jakie nowe rozwiązania wprowadził PKM w trzeciej odsłonie. Już wiemy, że efekt tych zmian był ograniczony – śląski przewoźnik otrzymał dzisiaj tylko jedną ofertę, jest ona droższa niż poprzednio i nadal przekracza gliwicki budżet. Czy to oznacza, że będzie ""czwarty raz"? Możliwe.
15 punktów
Przed analizą najnowszej oferty Solarisa dla PKM-u, krótkie podsumowanie … 15 kryteriów technicznych, które charakteryzowały to zamówienie:
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia oraz zewnętrznego poszycia nadwozia - aluminium, tworzywo sztuczne, szkło hartowane, stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088), stal konstrukcyjna - wyłącznie w elementach kratownicy ściany przedniej lub ściany tylnej, lub kratownicy podwozia, a także elementy stalowe, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego oraz pojazdy, których skorupę (szkielet) nadwozia wykonano z elementów stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej skorupy nadwozia w ramach zamkniętego cyklu technologicznego. W tym przypadku poszycie powinno być zbudowane z materiałów gwarantujących znaczną odporność na korozję, wykonanych z materiałów takich, jak: aluminium, tworzywo sztuczne, szkło hartowane, stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) – 16 pkt, pojemność skokowa silnika powyżej 10 000 cm3 – 8 pkt,
- zależna (sztywna) oś przednia – 1 pkt, szyba czołowa składająca się z trzech części: części dolnej lewej, części dolnej prawej -podzielonych w osi pionowej pojazdu oraz części górnej – 1 pkt,
- poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 2 pkt,
- poszycie dachu nadwozia wykonane: ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub ze stopów aluminium, lub z elementów stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 2 pkt,
- liczba wszystkich miejsc (dla pasażerów stojących i siedzących oraz dla kierowcy): powyżej 144 – 18 pkt,
- udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń - 40% (i więcej) – 17 pkt,
- Ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy: do 12 kg włącznie – 3 pkt,
- system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzeni pasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu (filtra/osuszacza, zaworu magnetycznego, zaworu serwisowego, zaworu rozprężnego, filtra parownika, bezpieczników instalacji elektrycznej) – 1 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 7 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 7 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 7 pkt,
- okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 3 pkt,
- silnik i autobus tego samego producenta – 7 pkt.
Jedna oferta
Opisując „trzecie podejście” spodziewaliśmy się, że na otwarciu ofert nie zabraknie „starych wyjadaczy”, czyli Solarisa i MAN-a. Okazało się jednak, że tylko Solaris podszedł do najnowszego przetargu, a MAN wycofał się z walki. 6 lutego producent z Bolechowa zaproponował kwotę 39.206.250 PLN brutto / 31.875.000 PLN netto, co daje jednostkową kwotę za Urbino 18 mild hybrid na poziomie 1.875.000
Z kolei kwota, jaką zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 35.670.000 PLN brutto / 29.000.000 PLN netto, czyli mamy przekroczenie o ponad 3,6 mln zł brutto.
Dla porównania za pierwszym razem PKM otrzymał dwie oferty (zdjęcie poniżej):
- MAN Truck & Bus Polska na sumę 40.732.680 PLN brutto / 33.116.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za autobus MAN Lion`s City 18 C EfficientHybrid na poziomie 1.948.000,00 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach na sumę 38.056.200 PLN brutto / 30.940.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za autobus Solaris Urbino 18 mild hybrid na poziomie 182.000,00 PLN netto.
Czyli okazuje się, że za trzecim razem wcale jest taniej, a wręcz oferta Solarisa jest droższa niż poprzednio. Czy PKM Gliwice pogodzi się z taką sytuacja i dołoży do budżetu, czy poszuka szczęścia w czwartym podejściu. Zobaczymy.
Gliwickie autobusy
Hybrydy dla PKM mają mieć długość od 17,5 do 18,1 m (=/- 10 cm). Ich wysokość nie powinna być większa niż 3,25 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą wyposażone w hybrydowy zespół napędowy. To znaczy, że mają posiadać status pojazdu hybrydowego (potwierdzony dokumentem homologacyjnym autobusu uprawniającym do rejestracji pojazdu jako hybrydowy). Dodatkowo pojazdy powinny posiadać funkcję rekuperacji energii. Silnik spalinowy będzie wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosi co najmniej 5 kW.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwością łatwego montażu i demontażu. Siedzenia mają być ukształtowane ergonomicznie, z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia, „wandaloodporne”, „miękkie” – wyposażone w pełną tapicerkę siedziska i oparcia z miękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 15mm dla siedziska i 10 mm dla oparcia, pokryte wykładziną tapicerowaną odporną na ścieranie i zabrudzenia, z możliwością łatwego zmywania.
Z kolei przedział kabiny kierowcy będzie całkowicie oddzielony od przedziału dla pasażerów, ze ścianą za miejscem kierowcy i zawiasowo uchylnym skrzydłem drzwi z prawej strony fotela. PKM nie dopuszcza jednak wykorzystania I skrzydła przednich drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie zostanie zainstalowany system kontroli trzeźwości kierowcy.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w technologii LED, w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się dwa ekrany LCD podsufitowe – jeden za kabiną kierującego pojazdem, drugi - za przegubem. Ekrany podsufitowe muszą umożliwiać prezentację następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę. Ponadto, ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie „koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd. Ponadto, w autobusach znajdą się dwie tablice elektroniczne reklamowe dwustronne umieszczone pod sufitem. Każda z tablic wykonana powinna być na bazie matrycy LCD podświetlanej diodami LED o przekątnej min. 21,5 cali.