Wodorowe plany KHK: Kupić autobusy i produkować H2 dla MPK

infobus
05.02.2023 15:07

W Krakowie zaczyna się coraz więcej dziać w temacie wykorzystania wodoru w rozwoju transportu publicznego. Do gry wchodzi KHK.

30 stycznia sejmik Województwa Małopolskiego przegłosował uchwałę w sprawie zawiązania spółki Małopolskie Centrum Innowacyjnych Technologii Przechowywania i Transportu Wodoru. Natomiast co najważniejsze - według najnowszych zapowiedzi wiceprezydenta Tadeusz Trzmiela, Krakowski Holding Komunalny ma stać się dodatkowym – obok Orlenu - dostawcą wodoru do autobusów. Dzieje się!

Tankowanie z Orlenem

30 stycznia sejmik Województwa Małopolskiego przegłosował uchwałę w sprawie zawiązania spółki Małopolskie Centrum Innowacyjnych Technologii Przechowywania i Transportu Wodoru. Firma ta ma przyczynić się do proekologicznych działań związanych z wodorem, który można stosować zarówno w energetyce, przemyśle jak i w transporcie. Przypomnijmy, że od MPK Kraków od czerwca testuje autobusy wodorowe różnych producentów, które obsługują linie regularne. Pojazdy tankowane są poprzez mobilną stację Orlen Południe, zlokalizowaną na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie., która w przyszłości zostanie gruntownie przebudowana. Właśnie pod kątem pojazdów H2.

Wodór, który napędza ogniwa zeroemisyjnego autobusu komunikacji miejskiej, dostarczany jest z małopolskiej biorafinerii Grupy Orlen w Trzebini, oddalonej o niespełna 50 km od Krakowa. Ruszyła ona pod koniec 2021 r. , a jej moce produkcyjne to 350 ton rocznie czystego wodoru. Paliwo z Trzebini ma zasilać zarówno krakowskie autobusy, jak i w przyszłości GZM.

Dostawy  z Trzebini do Krakowa realizowane są za pomocą „bateriowozu”, w którym zmagazynowane jest 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy. Po pełnym zatankowaniu wodoru miejski autobus może przejechać do 350 km.

-„Wdrożenie nowoczesnej technologii wodorowej bezpośrednio przyczyniło się do poprawy jakości powietrza w mieście, ponieważ pojazd napędzany tym paliwem emituje wyłącznie parę wodną. Nasza inwestycja wpłynęła także na obniżenie poziomu hałasu, zwiększając komfort podróżowania krakowian” - wyliczają w PKN Orlen.

fot. KHK

Plany z KHK

Od samego początku MPK myślało o dywersyfikacji dostaw wodoru, dlatego w ubiegłym roku podpisało też list intencyjny z Krakowskim Holdingiem Komunalnym, zakładający współpracę na rzecz rozwoju zasilanych wodorem pojazdów używanych w komunikacji miejskiej.

I tu się robi bardzo ciekawie, bo KHK podsumowując rok 2022 poinformował także o swoich planach inwestycyjnych. To m.in. budowa Zakładu Odzysku Energii, a także instalacja odzysku metali z odpadów powstających w procesie termicznego przekształcenia, czy najważniejsza dla komunikacji miejskiej – budowa instalacji do produkcji czystego wodoru. 

W wywiadzie dla portalu LoveKraków.pl - Tadeusz Trzmiel, prezes Krakowskiego Holdingu Komunalnego zapowiedział, że ta instalacja wodorowa nie powstanie we współpracy z Orlenem.

-„Robimy to we współpracy z MPK. Mimo podpisanego listu intencyjnego z Orlenem chcemy się uniezależnić. Planujemy nabyć autobusy wodorowe, które jeździłyby po Krakowie przez około trzy lata. Później – jeśli otrzymamy na to bezzwrotną dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – chcielibyśmy stworzyć własną instalację wodorową. Dzięki temu MPK mogłoby nabywać od nas wodór w niższej cenie, bo odpadałyby koszty transportu, jak to się dzieje w przypadku przywożenia paliwa z zakładu Orlenu w Trzebini. Na terenie zajezdni chcielibyśmy produkować dziennie około tysiąca kilogramów wodoru, co zabezpieczyłoby pracę nawet 150 autobusów. Jeśli jednak MPK nie zakupi pojazdów, to paliwo moglibyśmy sprzedawać lokalnemu odbiorcy, z którym już prowadzimy rozmowy. Jednak jeszcze nie mogę zdradzać nazwy tego podmiotu – podsumował Tadeusz Trzmiel.

Tadeusz Trzmiel / fot. KHK

elektromobilny lider

Wszystko to brzmi bardzo  ambitnie, a dodatkowo w ustach szefa KHK brzmi to także .... realnie. Trzeba pamiętać, że Holding jest m.in. liderem krakowskich grup zakupowych – gazu, energii elektrycznej i elektromobilności. Aktualnie spółka prowadzi przetarg na najem 95 samochodów elektrycznych, które zasilą flotę 39 miejskich instytucji. KHK został również nagrodzony specjalnym wyróżnieniem za strategię promującą elektromobilność w rankingu Firmy Przyjazne Elektromobilności 2022. W gronie laureatów znalazły się również m.in. LG Energy Solution Wrocław, InPost, Shell Polska oraz Volkswagen Group Polska. To kolejne wyróżnienie dla spółki za skuteczne wdrażanie w Gminie Miejskiej Kraków projektu dostarczenia dla jednostek miejskich pojazdów zeroemisyjnych.

-"Wszystkie wyróżnienia i nagrody w zakresie grupy zakupowej samochodów elektrycznych są potwierdzeniem naszej silnej pozycji jako lidera elektromobilności w Polsce. Przyjęty przez nas model stał się inspiracją dla wielu grup zakupowych w Polsce, a sam holding regularnie dzieli się swoim doświadczeniem z innymi samorządami stawiającymi czoła niełatwym wymaganiom ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych  – podkreśla Tadeusz Trzmiel.