Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

POLBUS odbiera kolejne Solarisy

infobus
05.06.2006 11:08
Pod koniec kwietnia, we Wrocławiu pojawiły się 3 nowe autobusy Solaris Urbino III 12. Tak jak w przypadku używanych autobusów tej marki, które przybyły do stolicy Dolnego Śląska pod koniec ub. r., tak i tym razem odbiorcą jest firma POLBUS PKS Wrocław. Zakup autobusów był potrzebny, aby spełnić wymogi przetargu na obsługę linii podmiejskich, ogłoszonego przez Zarząd Dróg i komunikacji we Wrocławiu, a w którym POLBUS okazał się zwycięzcą („Obsługa komunikacyjna Gminy Święta Katarzyna w ramach pilotażowego programu – integracja komunikacji zbiorowej pomiędzy Wrocławiem a Gminą Święta Katarzyna”). Warto nadmienić, iż jest to wstęp do planowanych, szerszych zmian w komunikacji podmiejskiej wokół wrocławskiej aglomeracji. Najpoważniejszymi konkurentami POLBUSa w przetargu były DLA oraz MPK Wrocław. Jednak to oferta POLBUSa okazała się najkorzystniejsza w postępowaniu, w którym jedynym kryterium oceny ofert była cena.
 
sp1_760Uwagę zwraca wyposażenie zamówionych przez POLBUS PKS autobusów tylko w dwie pary drzwi. Fot. D. Więcławski
Solaris wygrywa przetarg
Zgodnie z postanowieniami warunków przetargu, POLBUS musiał uzupełnić swój tabor o nowe, niskopodłogowe autobusy miejskie. W tym celu ogłoszono przetarg na 3 tego typu pojazdy, w którym jako dostawca wyłoniony został właśnie Solaris. Umowa pomiędzy Solarisem a POLBUSem została podpisana w pierwszych dniach lutego. Autobusy przybyły do Wrocławia pod koniec kwietnia, a na początku maja rozpoczęły regularną obsługę linii 900, 901 i 910. Warto zaznaczyć, że są to pierwsze, fabrycznie nowe autobusy tej marki w stolicy Dolnego Śląska.
Solaris Urbino III 12 w barwach POLBUS PKS –warto zwrócić uwagę na zachowanie błękitno-szarych barw, „odziedziczonych”po FORBUSie Bydgoszcz. Fot. D. Więcławskisp4_760
Krótko o technice
Przeznaczone dla POLBUS PKS autobusy Solaris Urbino III 12 mogą zabrać na pokład do 104 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących. Napędza je silnik DAF PE 183C, spełniający normę emisji spalin EURO 3, współpracujący z 6-biegową skrzynią biegów ZF 6 HP 502 z retarderem. Elektroniczne tablice kierunkowe dostarczyła firma PIXEL. Ponadto, autobusy zostały wyposażone w systemy EBS, ABS i ASR oraz zawieszenie z możliwością przyklęku prawej strony autobusu (ECAS II). Oprócz tego, autobusy posiadają dodatkowy zbiornik paliwa do zasilania dodatkowego systemu ogrzewania. Konstrukcyjną ciekawostką –jak na polskie warunki –jest fakt, iż zamówione autobusy wyposażono tylko w dwie pary drzwi w układzie 2-2-0. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że są one eksploatowane na liniach podmiejskich, gdzie od niedawna obowiązuje zasada wsiadania przednimi drzwiami, należy to uznać za rozsądne posunięcie. Wskazują na to także zmiany dokonywane w autobusach używanych do tej pory na liniach 9xx, gdzie trzecie drzwi są wręcz blokowane.
Jak już wspominaliśmy, współpraca POLBUSa z Solarisem rozpoczęła się pod koniec roku, wraz z nabyciem trzech używanych Solarisów Urbino 12, odkupionych od firmy FORBUS. Trzeba przyznać, że autobusy te nie były „pierwszej świeżości”i swoje już wyjeździły, a mimo to dobrze służą swojemu nowemu właścicielowi. Warto zaznaczyć, że były to pierwsze autobusy marki Solaris we Wrocławiu. Oprócz tego, POLBUS zakupił wówczas także dwa używane pojazdy Jelcz 120M, eksploatowane wcześniej przez firmę Meteor Jaworzno. Dotychczasową pracę „na Solarisie”Polbus ocenia wysoko. W komunikacji miejskiej autobusy tej marki sprawdzają się zarówno pod względem technicznym, jak i pod względem estetyki oraz ergonomii wnętrza, a serwis producenta jest elastyczny i zorganizowany, co dobrze rokuje dla firmy w świetle zakupu trzech nowych pojazdów.
 Oprócz Solarisów, POLBUS PKS zakupił pod koniec roku także 2 autobusy Jelcz 120M, eksploatowane wcześniej przez firmęMeteor Jaworzno. Fot. D. WięcławskiOprócz autobusów do obsługi linii na zlecenie ZDiK, POLBUS zakupił w tym roku także 11 autobusów Autosan, w tym 7 sztuk modelu A0909L Tramp II. Fot. D. Więcławski
POLBUS PKS: dzień dzisiejszy i przyszłość
W roku ubiegłym, spółka utrzymała dotychczasowy rynek usług, a pod koniec roku rozszerzyła go zdobywając wspomniany, 8-letni kontrakt na obsługę komunikacji podmiejskiej na zlecenie ZDiK. Ze względu na wymogi techniczne i organizacyjne, doświadczenie zdobyte przy realizacji tego zadania firma zamierza sukcesywnie wykorzystywać w realizacji innych projektów tego typu oraz w procesie modernizacji dotychczasowych struktur. W roku bieżącym spółka ma nadzieję rozszerzyć działalność o podobne kontrakty, postrzegając komunikację miejską jako jedną, lecz nie jedyną, z nowych dróg dalszego rozwoju firmy. Tym bardziej, iż już pierwsze miesiące 2006 r. pokazały, że jest to przedsięwzięcie bardzo opłacalne. A okazje ku temu będą, bowiem w najbliższym czasie ZDiK zamierza ogłosić kolejne przetargi na obsługę komunikacji podmiejskiej. Ponadto, dla podniesienia komfortu jazdy i poziomu zadowolenia naszych klientów, nadal wymieniać będzie tabor i pracować nad jakością usług. A warto zauważyć, że w ostatnim czasie w POLBUSie sporo się dzieje w tym względzie. Oprócz nowych i używanych Jelczy i Solarisów, zakupionych z myślą o obsłudze linii na zlecenie ZDiK, POLBUS zakupił w tym roku także 11 autobusów Autosan –w tym 7 szt. modelu A0909L Tramp II i 4 szt. modelu Autosan H7-20.05 Trafic.