Bratysława z przetargiem na 250 MEGA autobusów. W tym CNG
26 września firma Dopravný podnik Bratislava (DPB) ruszyła z dwoma przetargami na dostawę łącznie 250 nowych niskopodłogowych autobusów miejskich klasy MEGA.
Zaskakujący jest pierwszy kontrakt, który mimo rosnących wszędzie dookoła cen gazu obejmuje zakup 150 pojazdów z napędem CNG. W ramach drugiego zamówienia Słowacy chcą kupić 100 szt. autobusów z silnikami diesla. Wszystkie zamawiane konstrukcje mają być przegubowe, o długości do 18,8 m, a ich dostawę zaplanowano na lata 2023-2024.
Diesel + CNG
Przedmiotem bratysławskiego zamówienia jest dostawa łącznie 250 szt. niskopodłogowych (trzyosiowych) autobusów miejskich, w tym:
- 150 szt. z napędem CNG
- 100 szt. z napędem diesla i normą Euro 6e.
Każdy z zamówionych pojazdów ma zaoferować pojemność na poziomie co najmniej 120 pasażerów i długość do 18,8 metra.
-„Proces wymiany naszego taboru trwa. Staramy się postępować systematycznie – stale dodajemy i zmieniamy pojazdy, o czym świadczy fakt, że do końca tego roku na ulice wyjedzie sto pięćdziesiąt nowych autobusów. W najnowszym zamówienia preferujemy niskoemisyjne środki transportu oraz umowy ramowe” – powiedział Martin Rybanský, prezes DPB Bratysława.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tym samym bratysławscy pasażerowie mogą spodziewać się kolejnych nowych, w pełni klimatyzowanych i niskopodłogowych autobusów z bocznymi szybami termicznymi, które zapewnią komfort termiczny zwłaszcza w miesiącach letnich. Do tego dojdą m.in. poręcze i drążki ze stali nierdzewnej, bardziej higieniczne fotele, system kamer i nowy system informacyjny pokazujący rzeczywiste odjazdy z węzłów transportowych. To standardowe wyposażenie DPP, które cieszy się popularnością wśród mieszkańców Bratysławy.
Dla kierowców DPB wymaga przestronnej kabiny ze schowkami, ergonomicznego układu deski rozdzielczej, wysokiej jakości i wygodnego fotela oraz lodówki.
Dwie wartości
Cena zakupu pojazdów różni się w zależności od rodzaju. Przewidywana wartość zamówienia na dostawę autobusów z napędem CNG to 52,5 mln euro, a wartość konkursu na autobusy z silnikiem diesla to 33 mln euro Wynik obu konkursów będzie podstawą do ubiegania się o środki finansowe z odpowiednich programów funduszy europejskich, funduszy strukturalnych lub innych funduszy przeznaczonych na podobne zakupy pojazdów.
Autobusy będą dostarczane na podstawie umowy ramowej oraz po złożeniu jednego lub kilku zamówień według potrzeb DPB. Termin dostawy ustalany jest w ciągu 12 miesięcy od złożenia zamówienia. Nowe autobusy na ulicach Bratysławy zastąpią 12-15-letnie pojazdy i poprawią jakość podróżowania komunikacją miejską w stolicy Słowacji.