Systemy nawigacyjne Blaupunkta
infobus
13.03.2006 15:07
Systemy nawigacyjne Blaupunkta
W dniu 7 marca w warszawskim kinie Silver Screen odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez firmę Blaupunkt. Licznie zgromadzeni dziennikarze prasy specjalistycznej oraz przedstawiciele branży motoryzacyjnej mogli zapoznać się z najnowszą serią urządzeń nawigacyjnych dostępnych od marca tego roku na polskim rynku.
Blaupunkt –struktura firmy
Na wstępie Andrzej Iżycki – dyrektor handlowy firmy Blaupunkt na region Europy Środkowo –Wschodniej zaprezentował strukturę firmy oraz jej wyniki finansowe w roku 2005.
Blaupunkt jest wiodącym w Europie producentem urządzeń elektroniki samochodowej, w tym systemów nawigacyjnych. Rocznie przedsiębiorstwo produkuje ich około 500 tysięcy. Firma, jako jedyna na rynku, oferuje pełną gamę urządzeń nawigacyjnych – od montowanych w pojeździe na stałe rozwiązań samodzielnych, poprzez radionawigację oraz systemy multimedialne, na nawigacji mobilnej kończąc –powiedział Andrzej Iżycki.
Główna siedziba Blaupunkta znajduje się w niemieckim Hildesheim. Firma posiada blisko 80 przedstawicielstw na całym świecie. W 2005 roku liczba zatrudnionych wzrosła do 9 tys. pracowników. Ponad 2,3 tys. osób pracuje w głównej siedzibie spółki, gdzie najliczniejsze są działy badawczo-rozwojowe, administracyjne i dystrybucyjne oraz dział produkcji systemów nawigacyjnych –kontynuował A. Iżycki
Miniony rok był dla Blaupunkta bardzo udany w którym obroty zwiększyły się o ponad 9%, do 1 456 mln euro. Przedsiębiorstwo odnotowało znaczny wzrost głównie w dziedzinie urządzeń fabrycznie montowanych w samochodach. Najsilniejszymi motorami wzrostu były liczne nowości w segmencie radioodtwarzaczy samochodowych oraz rosnąca liczba aut wyposażanych fabrycznie w systemy nawigacyjne. W Europie już co czwarty radioodtwarzacz samochodowy to produkt marki Blaupunkt, a w segmencie wyposażenia fabrycznego nawet co trzeci. Ponadto spółka odniosła sukces, wchodząc ponownie na rynek systemów wskaźników samochodowych. Od ubiegłego roku przedsiębiorstwo dostarcza całkowicie nowe systemy wskaźników dla nowej klasy
S Mercedesa, ponadto można je znaleźć także w kabinach samochodów klasy wyższej i luksusowej, takich jak Maybach, Bentley, Porsche Cayenne lub VW Phaeton. Oprócz wymienionych obszarów, Blaupunkt zajmuje wiodącą pozycję w dziedzinie nagłośnienia, systemów multimedialnych dla pasażerów (Rear Seat Entertainment) oraz systemów profesjonalnych (Professional Systems), czyli komponentów multimedialnych dla pojazdów użytkowych i autokarów turystycznych.
S Mercedesa, ponadto można je znaleźć także w kabinach samochodów klasy wyższej i luksusowej, takich jak Maybach, Bentley, Porsche Cayenne lub VW Phaeton. Oprócz wymienionych obszarów, Blaupunkt zajmuje wiodącą pozycję w dziedzinie nagłośnienia, systemów multimedialnych dla pasażerów (Rear Seat Entertainment) oraz systemów profesjonalnych (Professional Systems), czyli komponentów multimedialnych dla pojazdów użytkowych i autokarów turystycznych.
W Polsce, już drugi rok z rzędu, firma Blaupunkt odnotowała wzrost sprzedaży. W stosunku do roku ubiegłego obroty wzrosły o 12,6%.
Systemy nawigacyjne
W dziedzinie nawigacji do samochodów daje się zauważyć szybki rozwój. Nawigacja rozwinęła się od produktów klasy Premium w stronę produktów dla masowego odbiorcy. Od czasów pierwszego elektronicznego pilota samochodowego o nazwie EVA (Elektronischer Verkehrslotse für Autofahrer) oraz pierwszego systemu prowadzenia do celu Turn-by-Turn, który pojawił się w 1982 roku, systemy nawigacyjne do samochodów przeżywały intensywny rozwój dzięki wprowadzeniu nowych technik, aktualizacji map cyfrowych oraz wysokiemu stopniowi integracji komponentów, które umożliwiły obniżenie kosztów do poziomu jednej ósmej ceny pierwszego europejskiego systemu nawigacyjnego, jakim był TravelPilot IDS zaprezentowany przez firmę Blaupunkt w 1989 roku. Wykorzystanie aktualnych, przetwarzanych elektronicznie komunikatów drogowych umożliwia współczesnym systemom nawigacyjnym dynamiczne prowadzenie do celu.
W Europie nawigacja jest znacznie bardziej popularna niż w Polsce, ale powoli i nasi kierowcy nie wyobrażają sobie jazdy samochodem bez takiej pomocy. Przeprowadzone w 2005 roku na polskich użytkownikach systemów nawigacyjnych badaniainternetowe potwierdzają coraz większe zainteresowanie tymi produktami. Zdecydowana większość respondentów przyznała, że nawigacja satelitarna pomaga im podczas podróżowania, podnosi też bezpieczeństwo jazdy. Wśród największych zalet nawigacji wymieniane są: możliwość orientacji w nieznanym miejscu oraz łatwe i szybkie docieranie do celu. Jeżeli chodzi o przeznaczenie nawigacji, to polskim kierowcom służy ona głównie na wakacjach i podczas codziennego poruszania się po mieście. Kierowcy w równym stopniu cenią zaawansowaną funkcjonalność urządzeń, jak i ich prostą obsługę. O zakupie produktów nawigacyjnych decyduje mobilność systemu, jego otwartość, czyli np. możliwość aktualizacji oraz cena.
W przypadku naszego rynku nie można jeszcze mówić o niezbędności systemu, bo badani kierowcy odczuliby brak nawigacji w samochodzie bardziej „umiarkowanie”, niż „dotkliwie”, ale pamiętajmy, że nawigacja w Polsce ma raczej krótką historię (większość badanych przyznała, że z systemami nawigacyjnymi ma do czynienia od około roku). Respondenci prognozują jednak, że już wkrótce nawigacja w Polsce będzie tak popularna jak telefonia komórkowa. Wzrost zainteresowania nawigacją spowodowany jest przede wszystkim zmianą naszego stylu życia. Jesteśmy coraz bardziej aktywni, mobilni, częściej i więcej podróżujemy, a wraz z tym rośnie potrzeba szybkiego i wygodnego docierania do celu. Zapewniają to nowoczesne samochody oraz montowane w nich urządzenia nawigacyjne, które zdejmują z kierowcy odpowiedzialność za wyszukanie właściwej drogi oraz minimalizują ryzyko zabłądzenia.
Oferta Blaupunkta
Od marca 2006 roku firma Blaupunkt wprowadza na polski rynek nową serię urządzeń nawigacyjnych, w skład której aż pięć wersji systemów nawigacyjnych:
- TravelPilot Lucca
- TravelPilot Lucca MP3
- TravelPilot EX-V
- TravelPilot Rome NAV55E
- TravelPilotAmsterdam NAV35E
W następnych wydaniach „InfoBusa”zaprezentujemy poszczególne systemy nawigacyjne zaprezentowane podczas warszawskiej konferencji.