Nowy Mercedes-Benz Integro – autobus do zadań lokalnych
infobus
13.03.2006 15:02
Nowy Mercedes-Benz Integro – autobus do zadań lokalnych
Pod koniec ubiegłego roku Mercedes-Benz pokazał szerokiej publiczność zmodernizowany model autobusu międzymiastowego –Integro. Autobus przeznaczony jest głównie do obsługi komunikacji lokalnej i międzymiastowej, choć przy odpowiedniej aranżacji wnętrza może być wykorzystywany również w ruchu turystycznym.
Nowa twarz
Nowy Mercedes Integro stylistycznie nie różni się aż tak bardzo od poprzedniej wersji. Jednakże pewne zmiany musiały zajść, aby Integro mógł konkurować z młodszymi od siebie rywalami. Najwięcej zmian zaszło w przedniej ścianie pojazdu, a dokładnie w dolnym panelu, w którym zamontowano wąskie, na wzór nowego turystycznego Travego, reflektory oraz mniejsze, w porównaniu z poprzednikiem, logo producenta. Z przedniej ściany autobusu zniknęło również oznaczenie modelu, które dotychczas znajdowało się obok „gwiazdy”Mercedesa. W nowym Integro oznaczenie modelu zostało przeniesione na tylną szybę.
Uwagę przykuwa sporych rozmiarów przednia szyba, która przykrywa ulokowaną w górnej części ciekłokrystaliczny wyświetlacz.
Do „topowego”modelu Travego nawiązuje również trzyczęściowy zderzak przedni. zintegrowany z lampami przeciwmgielnymi.
Tylna część autobusu została zaprojektowana skromnie, bez zbędnych dodatków typu ozdobne spojlery czy wcięcia. W zamian autobus w niezmienionej stylistyce powinien przetrwać kilka „dobrych”lat. Podobnie jak w przedniej ścianie, tak i tu można zauważyć podobieństwo do Travego. W nawiązaniu do tego modelu zaprojektowano tylną szybę w kształcie litery „V”oraz kształt tylnych lamp.
Dla poprawy bezpieczeństwa w górnych rogach tylnej ściany ulokowano dodatkowe światła pozycyjne oraz kierunkowskazy, a wszystko to elegancko przykrywa przyciemniona tylna szyba.
Wnętrze Integro
Podobnie jak w poprzedniej wersji do wnętrza prowadzą dwa wejścia. Pierwsze drzwi są zawsze jednoskrzydłowe. Drugie w zależności od złożonego zamówienia mogą być jedno lub dwuskrzydłowe. Dodatkowo przewoźnik może zamówić specjalną rampę umożliwiającą wprowadzenie na pokład wózka inwalidzkiego.
Nowe Integro dostępne jest aż w trzech wariantach nadwozia. Podstawowa wersja to model dwuosiowy o długością 12,14m z maksymalnie 15 rzędami siedzeń (max. 53 miejsc siedzących). Druga wersja to 12,98 metrowy autobus z maksymalnie 16 rzędami siedzeń (max. 66 miejsc siedzących), a także najdłuższa wersja trzyosiowa-Integro L o długości 14,92 m przystosowane do zamontowania 19 rzędów foteli pasażerskich (max. 69 miejsc siedzących).
Dzięki nieco ponad 2,5 metrowej szerokości, wysokości wnętrza 2,1 m oraz szerokości przejścia wynoszącej 0,56 m autobus jest bardzo przestronny. W zależności od przeznaczenia nowe Integro może być wyposażone w różnego typu fotele. W wersji przeznaczonej do obsługi lokalnej komunikacji fotele wykonano w technologii „Inter-Star Eco”, przez co fotele spełnia wszelkie normy bezpieczeństwa oraz zapewniają dobry komfort podróży.
W wersji przeznaczonej do obsługi ruchu turystycznego Integro może być wyposażone w fotele typu „Inter Star Plus”albo „Travel Star Eco”, które komfortem nie ustępują siedzeniom montowanym w luksusowych autokarach turystycznych.
Nad siedzeniami znajdują się indywidualne nawiewy oraz lampki do czytania.
Komfort wnętrza podwyższają cztery grzejnik o mocy 4kW. Dodatkowo Integro jest wyposażone standardowo w dwa niezależne wentylatory. Klimatyzacja dostępna jest w opcji.
Pod podłogą wygospodarowano przeciętną ilość miejsca na bagaż podróżny. W porównaniu z poprzednią wersją, po lewej stronie autobusu znajdują się dwie długie, a nie trzy krótkie, tak jak do tej pory klapy luków bagażowych, które ułatwiają załadunek dłuższych przedmiotów.
Miejsce pracy kierowcy
Kierowcy zapewniono idealne warunki pracy. Podobnie jak przy opracowywaniu innych autobusów Mercedesa, tak i przy projektowaniu modelu Integro konstruktorom przyświecała jedna podstawowa myśl, aby miejsce pracy kierowcy było jak najbardziej ergonomiczne.
Kierowca ma przed oczami duży czytelny panel pokazujący prędkość i obroty silnika. Obok znajduje się wyświetlacz, który przekazuje szoferowi precyzyjne informacje o pracy podstawowych elementów autobusu.
Dla optymalnej ergonomii i zwiększeniu bezpieczeństwa Integro może być wyposażone w lewarek skrzyni biegów w formie dżojstiku, który charakteryzuje się krótką ścieżką przełączania.
Aby poprawić komfort pracy kierowcy pojazd można doposażyć w lodówkę, o pojemności aż 40 litrów zamontowaną przy przednich drzwiach oraz specjalne schowki na mapy i dokumenty.
Jednostki napędowe
Nowy Mercedes-Benz Integro napędzany jest jednym z trzech silników wykonanym w technologii SCR, o której wielokrotnie pisaliśmy na łamach „Samochodów Specjalnych”. Dzięki SCR wszystkie jednostki napędowe montowane w modelu Integro spełniają normę emisji spalin Euro 4. Silniki charakteryzują się niską emisja spalin oraz niskim zużyciem oleju napędowego. Klient ma do wyboru sześciocylindrowy motor o pojemność 12 dm³o mocy 220 kW (300KM) i max momencie obrotowym1250 Nm przy1100 obr./min. albo silnik o mocy 260 kW (340 KM) z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 1600 Nm przy 1100 obr./min. Ten drugi jest podstawową jednostką dla 15 metrowego Integro L. Najdłuższe Integro może być wyposażone w silnik o mocy 300 kW (408KM).
W standardzie jest manualna, sześciostopniowa skrzynia Mercedesa-Benza typu GO 210 z tradycyjnym drążkiem zmiany biegów. Większy komfort pracy dają, dostępne w opcji automatyczne sześciobiegowe skrzynie typu GO 190 i GO 210.
Bezpieczeństwo
Podobnie jak inne modele autobusów i autokarów Mercedesa-Benza międzymiastowe Integro wyróżnia się wysokim poziomem bezpieczeństwa zarówno biernego jak i czynnego. Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego zapewnia nowozaprojektowany szkielet pojazdu charakteryzujący się bardzo wysoką sztywnością (konstrukcja spełnia europejską normę bezpieczeństwa EC R66 dotyczącą dopuszczalnych odkształceń nadwozia przy dachowaniu).
Za wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego odpowiadają hamulce tarczowe zamontowane na wszystkich kołach, retarder, zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania system ABS oraz antypoślizgowy system ASR. Dodatkowo można zamówić system stabilizujący tor jazdy ESP ,a także system wspomagania hamowania BA.
Podsumowanie
Produkcja nowego Mercedesa Integro rozpocznie się w czerwcu tego roku. Najpierw na rynku pojawi się najkrótsza wersja, później będą wprowadzane kolejne warianty długości, tak by do września cała gama modeli Integro była dostępna dla przewoźników .
Nowy Mercedes Integro to niewątpliwie jeden z lepszych obecnie oferowanych autobusów międzymiastowych. Szkoda tylko, że niewielu polskich przewoźników będzie na niego stać.