Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

„Dobre przykłady i dobre zachowania na rynku publicznego transportu zbiorowego” – seminarium naukowe

infobus
13.03.2006 13:41
„Dobre przykłady i dobre zachowania na rynku publicznego transportu zbiorowego”–pod takim tytułem odbyło się w warszawskiej Bibliotece Uniwersyteckiej ostatniego dnia lutego seminarium naukowe zorganizowane w ramach kampanii „Czysty rynek –nowa jakość”. W ciągu czterogodzinnego spotkania przedstawionych zostało 5 referatów, przedzielonych dyskusjami. Nad sprawnym przebiegiem seminarium, w którym udział wzięli przedstawiciele m.in. przedsiębiorstw transportowych, ITD czy wykładowcy technicznych uczelni, czuwał dr Tadeusz Dyr z Politechniki Radomskiej. W niniejszym tekście chcielibyśmy zaprezentować pokrótce problemy poruszone w trakcie seminarium.
 
Prelegenci (foto: Lignar PR)
Reguły konkurencji w UE
 
Jako pierwszy głos zabrał, witając przybyłych na spotkanie gości i dokonując wprowadzenia w problematykę seminarium, Prezes Lignar PR –Piotr Lignar. Następnie przedstawiony został pierwszy referat –o „Regułach konkurencji Unii Europejskiej i ich wpływie na funkcjonowanie rynku przewozów miejskich i regionalnych”–opowiadał dr Tadeusz Dyr z Zakładu Logistyki i Transportu Politechniki Radomskiej. W swoim wystąpieniu przedstawił on konkurencję – jako kategorię ekonomiczną, wpływ polityki transportowej na konkurencję oraz reguły konkurencji na rynku europejskim i krajowym. Zdaniem dr Dyra konkurencja, w ujęciu klasycznym, to rywalizacja pomiędzy podmiotami oferującymi podobne produkty. Jej poziom „zależy nie tylko od postępowania przedsiębiorstw, lecz jest także determinowany działaniami, podejmowanymi przez podmioty sfery regulacji”. W drugiej części swojego wystąpienia prelegent zaprezentował pojecie polityki transportowej. Zdaniem dr Dyra jest to programowanie rozwoju systemu transportowego oraz oddziaływanie na sprawne jego funkcjonowanie z uwzględnieniem teorii i praw ekonomicznych. Następnie prelegent przedstawił założenia europejskiej polityki transportowej, której zasadniczym celem jest „zmiana proporcji pomiędzy gałęziami transportu”, uznając to za „podstawę realizacji strategii zrównoważonego rozwoju”. W czasie swojego wystąpienia dr Tadeusz Dyr zaprezentował również liczne schematy, które potwierdzały jego trafne stwierdzenia. Jeden z nich, przedstawiający politykę transportową w ocenie menadżerów prezentujemy poniżej.
 
Polityka transportowa w ocenie menadżerów (opr. dr T. Dyr)
Wynika z niego jasno, iż polityka transportowa oceniana jest przez większość menadżerów jako niekorzystna bądź przeciętna. Wyniki tych badań mogą w sposób jednoznaczny pomóc w wyrobieniu sobie poglądu na ten temat.
W dalszej części referatu prelegent zaprezentował reguły konkurencji na europejskim rynku transportowym. Jednym z podstawowych obszarów aktywności Unii Europejskiej jest, zdaniem dr Dyra, właśnie polityka konkurencji. Mówiąc o tych problemach odniósł się On m.in. do Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską, ze szczególnym uwzględnieniem praktyk zakazanych, rozporządzenia 1/2003 jako instrumentu realizacji polityki konkurencji czy orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2003 roku w sprawie Altmark Trans. W tym miejscu nie będziemy szczegółowo omawiać powyższych dokumentów wspólnotowych, a jedynie zasygnalizujemy tę problematykę odsyłając zainteresowanych do treści aktów prawnych. W końcowej części swojego wystąpienia prelegent przedstawił bariery rozwoju polskich przedsiębiorstw transportowych, do których zaliczył:
– wzrost cen paliwa,
– rentowność przewozów,
– nieuczciwą konkurencję,
– spadek popytu,
– wzrost bezrobocia,
– niekorzystną politykę państwa,
– wzrost dostępności samochodów osobowych,
– wzrost konkurencji.
Występując na spotkaniach zorganizowanych przez Lignar PR w ramach kampanii „Czysty rynek nowa jakość”, nie po raz pierwszy dr Dyr poruszył również zagadnienie PPP, przedstawiając je jako niezwykle korzystny model funkcjonowania komunikacji w polskich (ale nie tylko) miastach. Nie zabrakło również nawiązania do zamówień publicznych, które także mają istotny wpływa na funkcjonowanie przedsiębiorstw przewozowych, szczególnie tych prywatnych. Szczegółowo o zagadnieniu tym pisaliśmy w styczniu b.r., omawiając briefing prasowy poświęcony tymże zagadnieniom.    
Podsumowując swoje wystąpienie dr Dyr przedstawił pięć wniosków końcowych, które warto w tym miejscu przytoczyć w całości. Oto one:
– Zasadniczą cechą gospodarki rynkowej jest istnienie rynku, na którym funkcje regulacyjne pełni mechanizm rynkowy;
– Doświadczenia polskie jednoznacznie wskazują, że najbardziej dynamiczny rozwój transportu nastąpił tam, gdzie zaangażowanie państwa było najmniejsze;
– Ekonomiczna teoria wyboru publicznego jednoznacznie potwierdza, że działania instytucji publicznych są mniej efektywne niż działania podmiotów prywatnych;
– Na tym tle niezrozumiałe jest angażowanie się samorządu w bezpośrednią realizację przewozów miejskich i regionalnych;
– Zaangażowanie samorządu powinno dotyczyć wyłącznie tych obszarów, które mają charakter dóbr publicznych.
 
Aglomeracja Łódzka –dobre praktyki w komunikacji publicznej
 
Drugi referat wygłosiła Alina Giedryś z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. Dotyczył on „Dobrych praktyk w sferze transportu publicznego”na przykładzie Aglomeracji Łódzkiej. Na wstępie prelegentka omówiła strukturę aglomeracji łódzkiej i jej problemy komunikacyjne. Łódź i sąsiadujące z nią mniejsze miejscowości borykają się z problemem, znanym również z innych miast, będących głównym ośrodkiem aglomeracji, kongesti, a więc zatłoczenia centrum. Powoduje to, zdaniem Aliny Giedryś, znaczne obniżenie dostępności komunikacyjnej do tej części Łodzi. Jako rozwiązanie alternatywne dla samochodów prywatnych, które w stopniu największym przyczyniają się do rozrastania się tego zjawiska, prelegentka przedstawiła szybki, nowoczesny i niezawodny system transportu publicznego, na który składałyby się takie elementy jak:
– rozbudowana sieć połączeń i nowoczesny tabor,
– ale również wiarygodna i aktualna informacja dla pasażera oraz
– integracja systemów biletowych i taryfowych.
Właśnie te problemy, nazwane przez prelegentkę trzema filarami, zostały najwyraźniej uwypuklone w „Zintegrowanym Planie Rozwoju Transportu Publicznego Aglomeracji Łódzkiej”. Pierwszy filar obejmuje swoim zakresem m.in. projekt Łódzkiego Tramwajowego Regionalnego, który miałby połączyć Zgierz z Pabianicami via Łódź. Szerzej na ten temat napiszemy w kolejnych wydaniach w dziale InfoTram. Filar drugi –to przede wszystkim zastosowanie elektronicznych rozwiązań w zakresie dystrybucji informacji dla pasażera w czasie rzeczywistym. Integracja systemów taryfowych i biletowych to głównie wykorzystanie zalet kart miejskiej jako nowoczesnego narzędzia pobierania opłat, nie tylko za przejazdy środkami komunikacji publicznej. Więcej informacji na stronie: http://www.zdit.uml.lodz.pl
Aglomeracja Łódzka
 
Główny Inspektorat Transportu Drogowego –jak i po co działa?
 
Kolejny, ostatni przed przerwą referat zaprezentował przedstawiciel Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego –Hubert Jednorowski. Przedstawił on pracę wykonywaną przez inspektorów, jak również zadania Inspektoratu. Nie wchodząc za bardzo w szczegóły wspomnieć należy, iż podstawą prawną działania ITD są przepisy Rozdziału 9 Ustawy z 6 września 2001 roku o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 roku nr 204 poz. 2088 –tekst jednolity). Kontrole dokonywane przez inspektorów mają, najogólniej rzecz biorąc, prowadzić do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach i stanu technicznego jeżdżących po nich ciężarówek i autobusów, likwidacji nieuczciwej konkurencji, polepszenia warunków pracy kierowców czy ochrony środowiska naturalnego. Wszystkich zainteresowanych tą tematyką odsyłamy do lektury wspomnianego wyżej aktu prawnego oraz na stronę Inspektoratu – www.gitd.gov.pl .
 
Rower – integracja z komunikacją publiczną
 
Po piętnastominutowej przerwie wygłoszone zostały dwa kolejne referaty. Jako pierwszy w tej części seminarium głos zabrał Michał Beim z Instytutu Geografii Społeczno –Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W swoim referacie p.t. : „Poprawa dostępności transportu publicznego –możliwości integracji z transportem rowerowym”przedstawił on problemy związane z wykorzystywaniem komunikacji publicznej we współpracy z transportem rowerowym, opierając się na doświadczeniach miast z krajów Europy Zachodniej. Prelegent pokazał trzy zasadnicze modele tejże integracji:
  1. miejsce zamieszkania –rower –autobus –odcinek pokonywany pieszo –miejsce pracy (spotykany w Polsce najczęściej)
  2. miejsce zamieszkania –rower –autobus –rower –miejsce pracy
  3. miejsce zamieszkania –odcinek pokonywany pieszo –autobus ––rower –miejsce pracy
Następnie zaprezentowane zostały różne modele wykorzystywania transportu rowerowego. Da najważniejszych zagadnień zaliczyć tu można: parkingi Park &ride, rowery publiczne „Call &bike”oraz ich założenia techniczne. W czasie swojego wystąpienia Michał Beim zaprezentował również koncepcję rowerów publicznych dla Poznania –chodzi tu o okolice campusu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
 
Rowery publiczne (foto: M. Beim)
Inteligentna sygnalizacja świetlna –wady i zalety
 
Ostatni referat podczas lutowego seminarium wygłosił dr inż. Jeremi Rychlewski z Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej. Przygotował on wystąpienie p.t. „Zmiennoczasowa sygnalizacja świetlna a transport publiczny”. Inteligentna sygnalizacja daje, zdaniem prelegenta, możliwości poprawy ruchu, ale również popełnienia błędu. Do jej zalet zaliczone zostały:
– priorytet dla transportu zbiorowego,
– zwiększenie przepustowości ulic o 20%,
– ochrona przed blokowaniem wlotów,
– zmniejszenie strat czasu,
do wad natomiast:
– złe warunki ruchu pieszego i rowerowego,
– problemy z detekcją,
– stosowanie wieczorem algorytmu z godzin szczytowych.
W dalszej części referatu dr inż. Rychlewski szczegółowo zaprezentował, na przykładzie komunikacji tramwajowej, skalę priorytetu dla transportu publicznego. Prelegent omówił osiem elementów:
1. priorytet bezwzględny,
2. priorytet idealny, pełny i wysoki,
3. priorytet częściowy,
4. wydłużenie zielonego światła,
5. brak priorytetu,
6. priorytet ujemny,
7. czujnik bardzo daleki,
8. problem przystanków przed skrzyżowaniem.
 W tym miejscu jedynie zasygnalizowaliśmy tę tematykę, ponieważ jest ona godna uwagi – szerzej omówimy ją w przyszłym miesiącu w dziale InfoTram.  
 
Dyskusja i podsumowanie seminarium
 
Dyskusja (foto: Lignar PR)
Trzecia część seminarium została przeznaczona na dyskusję, której moderatorem był dr Tadeusz Dyr. Udział w niej wzięli zaproszeni goście, którzy wcześniej wysłuchali pięciu referatów. Wśród nich wymienić należy chociażby przedstawicieli takich organizacji jak: SITK, OZPTS, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Urząd Transportu Kolejowego, Klub Publicystów Motoryzacji, przedstawicieli przedsiębiorstw i firm transportowych (m.in. MZA, Connex, PKS-y), urzędnicy państwowi i samorządowi i przedstawiciele mediów ( w tym również portalu InfoBus). W trakcie dyskusji poruszono takie kwestie, jak problem uwalniania rynku transportu publicznego czy zagadnienia konkurencji na tymże rynku. Zastanawiano się również czym jest nieuczciwa konkurencja i gdzie przebiega jej granica.
Podsumowując seminarium warto powiedzieć, iż polski rynek miejskich przewozów wymaga opracowania przejrzystych zasad, dotyczących wszystkich przewoźników. Trzeba wierzyć, iż seminarium  „Dobre przykłady i dobre zachowania na rynku publicznego transportu zbiorowego”przyczyniło się do tego w znacznym stopniu, a obecni na nim przedstawiciele firm i organizacji z branży transportowej podejmą stosowne działania w kierunku oczyszczenia nadal jeszcze zamkniętego i mało konkurencyjnego rynku.
Tradycyjnie już zapraszamy na stronę http://www.bus-kampania.com.pl/ , na której można zapoznać się ze szczegółami kampanii „Czysty rynek –nowa jakość”, jak również zaznajomić  się bliżej z problemami poruszanymi na seminarium.