Można już jeździć z cyfrowym tachografem
infobus
13.03.2006 12:02
Można już jeździć z cyfrowym tachografem
Po Unii Europejskiej można już jeździć pojazdami wyposażonymi w tachografy cyfrowe, choć nie ma jeszcze obowiązku ich stosowania. Podpisując tzw. nieformalne porozumienie, państwa UE dobrowolnie zadeklarowały, że od 14 lutego ich służby kontrolne nie ukarzą kierowców wykonujących przewozy pojazdami z tachografami cyfrowymi, mimo że nie mają oni karty kierowcy. Jest ona potrzebna do odczytu tego urządzenia, a dzięki niej wiadomo, kto i jak długo prowadzi pojazd. Kontrole czasu pracy kierowców prowadzących takie pojazdy mają się odbywać tylko na podstawie wydruku z nowych tachografów.
Tachograf wciąż nieobowiązkowy
Wprowadzenie obowiązku posiadania tachografów cyfrowych w nowych pojazdach, a także w tych, w których urządzenie starego typu popsuje się, było już kilkakrotnie odkładane (ostatnio wymóg ten miał wejść od stycznia 2006 r.). W rezultacie niektórzy przedsiębiorcy kupili już auta z cyfrowymi urządzeniami. Praktycznie nie mogli dotychczas ich wykorzystywać, bowiem system kontroli przewidziany dla takich urządzeń jest bardzo skomplikowany i w wielu państwach UE, w tym w Polsce jeszcze nie funkcjonuje. Do tego, aby zaczął prawidłowo działać, konieczne jest wprowadzenie systemu kart, które współpracują z tachografami. Odrębne będą dla kierowców, przedsiębiorców, kontrolerów i warsztatów homologacyjnych. U nas jeszcze takie karty nie są wydawane.
Trzeba przestrzegać przepisów
To, że można posługiwać się tachografem cyfrowym bez karty kierowcy, nie znaczy jednak, że kierowcy i przedsiębiorcy są zwolnieni ze stosowania przepisów. Jak informuje resort transportu i budownictwa, zgodnie z obecnymi regulacjami ponosić będą konsekwencje przekroczenia dopuszczalnych norm czasu prowadzenia pojazdu, przerw i obowiązkowego wypoczynku określonych w rozporządzeniu 3820/85/EWG, a w Polsce także polskimi przepisami (choćby ustawą o czasie pracy kierowców). Złapanie kierowcy na przewinieniu polegającym na zbyt długim prowadzeniu pojazdu nie będzie w okresie przejściowym wcale takie takie proste- mówi Janusz Łacny, wiceprezydent Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (w skrócie IRU – ang. The International Road Transport Union). – Tachograf cyfrowy, do którego nie zostanie wprowadzona karta kierowcy, wykaże, przez jaki czas pojazd był prowadzony. Jeżeli jednak okaże się, że trwało to zbyt długo, z pewnością kierowca będzie się tłumaczył, że miał zmiennika. Dość trudno będzie udowodnić, że rzeczywiście go nie było.
W maju rozporządzenie
Nowe unijne rozporządzenie przewiduje, że stosowanie tachografów cyfrowych będzie obowiązkowe 20 dni po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Prawdopodobnie nowe przepisy zostaną opublikowane pod koniec kwietnia, a ostateczne wejdą w życie w pierwszych dniach maja.