Autosan, Solaris, MAN i Volvo w walce o cztery autobusy dla Zduńskiej Woli
15 października MPK Zduńska Wola otrzymała aż z cztery oferty na zakup ... czterech elektrycznych autobusów. Tak dużego zainteresowania producentów już dawno nie widzieliśmy.
To także historycznie pierwszy przetarg, w którym spotkały się oferty czterech marek: Autosan, Solaris, MAN i Volvo.
Cztery razy MAXI
15 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Zduńskiej Woli otworzyło ofertę w ponowionym przetargu n zakup czterech nowych autobusów elektrycznych plus dwóch ładowarek plug-in.
Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 365 dni od podpisania umowy, czyli tyle samo co przy pierwszym przetargowym podejściu, które zostało unieważnione z powodu znaczących zmian SIWZ.
Teraz zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji (20%), oceny techniczno-eksploatacyjnej autobusów (20%). MPK premiuje następujące rozwiązania:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 2 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 5 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 0,5 pkt,
- autobusy wyposażone w 100% oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wykonane w technologii LED, nie wyłączając świateł mijania i drogowych – 0,5 pkt,
- cały magazyn energii zabudowany na dachu autobusu – 2 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie za osią napędową albo zastosowanie silnika/ów elektrycznego układu napędowego zabudowanego w osi napędowej lub piastach tej osi napędowej – 2 pkt,
- przednia oś zależna – 2 pkt,
- autobus wyposażony w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 355 kWh (poprzednio 310 kWh) oraz Ed nie mniejszą niż 230 kWh – 5pkt.
Cztery oferty
Przy takich kryteriach stawiliśmy na walkę producentów na polu najniższego zużycia energii, a także w zakresie jak najniższej ceny. Okazuje się, że cały czas bezkonkurencyjny na tym polu jest Solaris. Sprawdźmy dzisiejsze propozycje:
- Solaris Bus & Coach z ceną 8.200.00 PLN netto / 10.086.000 PLN brutto, co daje jednoskokową cenę (+ ładowarki) za model Urbino 12 electric na poziomie 2.050.00 PLN netto;
- Autosan z ceną 9.267.400 PLN netto / 11.398.902 PLN brutto, co daje jednoskokową cenę (+ ładowarki) za model Sancity 12 LFE na poziomie 2.316.850 PLN netto;
- MAN Truck & Bus Polska z ceną 9.274.959 PLN netto / 11.408.200,80 PLN brutto, co daje jednoskokową cenę (+ ładowarki) za model Lion`s City 12 E na poziomie 2.318.739 PLN netto;
- Volvo z ceną 9.242.959 PLN netto / 11.368.840,80 zł, co daje jednoskokową cenę (+ ładowarki) za model 9700 E na poziomie 2.310739 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei budżet zamawiającego 10.824.000 PLN brutto, czyli zmieścił się w nim tylko Solaris i to wielkopolski producent jest największym faworytem do zduńskowolskiego zwycięstwa.

Zduńskowolskie autobusy
Cztery autobusy solowe mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie silnika lub silników o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika lub silników musi zapewnić zamawiającemu realizację rozkładu jazdy, tak, jak by były one wykonywane autobusem z klasycznym układem napędowym (spalinowym) Diesla.
Zamawiający wymaga zastosowania silnika lub silników o łącznej mocy znamionowej lub maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 150 kW. Omawiane konstrukcje mają posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 200 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.
W przestrzeni pasażerskiej pojawią się ładowarki do urządzeń mobilnych (minimum 10 sztuk, a jeżeli będą to ładowarki z podwójnym gniazdem – to minimum 8 sztuk). Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku.
Z kolei miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów. MPK nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe lub RGB w kolorze bursztynowym z wyjątkiem pola numerowego, dla którego przewidziano kolor biały. Wewnątrz znajdzie się tablica o przekątnej minimum 21,5 cali, wykonana w postaci ekranu LCD lub LED, przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez MPK.