Unowocześniona rodzina Omni
Światowa premiera
Uczestnicy ubiegłorocznej wystawy w belgijskim Kortrijk mogli zobaczyć, obok turystycznych autokarów Scanii, odświeżone modele bogatej rodziny Omni. Zmiany stylistyczne i techniczne objęły wszystkie wersje wchodzące w skład tej serii, czyli: miejskie autobusy OmniCity, podmiejskie OmniLink oraz międzymiastowe OmniLine. Co ciekawa, szwedzki producent pokazał na jednej tylko wystawie wszystkie trzy modele naraz. Dotychczas, podczas ważniejszych imprez autobusowych, producenci pokazywali jedną, zazwyczaj „topową”wersję autobusu, która zapoczątkowywała zmiany w pozostałych modelach tej samej rodziny.
Światowa premiera zmodernizowanej rodziny Omni zakończyła również trwający od ponad dwóch lat proces zmian w ofercie Scanii. Proces polegała na poddaniu wszystkich produktów zabiegom odmładzającym, począwszy od długodystansowych ciężarówek serii R poprzez turystyczne autokary Irizar Inter Century a skończywszy na autobusach serii Omni.
Design
Obowiązująca od końca lat 90. stylistyka miejskich i podmiejskich autobusów Scanii wymagała już zdecydowanego „odmłodzenia”, ponieważ przy konkurentach rodzina Omni wyglądały już dość topornie i mało atrakcyjnie. Prawdą jest, że głównymi kryteriami branymi pod uwagę przez przewoźników przy wyborze konkretnego modelu nie jest jego design, ale cena, właściwości użytkowe oraz warunki serwisowe. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie by autobusy miejskie przykuwały do siebie spojrzenia przechodniów czy innych użytkowników drogi.
Jedno jest pewne, obok nowego autobusu z palety Omni nie można przejść obojętnie. Pojazdy zaprojektowano w centrum technicznym Scanii w szwedzkim Södertäile. Przy pierwszym spojrzeniu uwagę przykuwa odmieniona ściana przednia, w której konstruktorzy dokonali najwięcej zmian. Do poprzedniej generacji Omni nawiązuje jedynie kształt zderzaka z charakterystycznym górnym zaokrągleniem oraz niepowtarzalnie zarysowana krawędź pokrywy w pasie podokiennym towarzysząca od początku autobusom serii Omni. Autobusy wyposażono w nowoczesne i co ważniejsze bardziej efektywne reflektory punktowe. Nowe reflektory nie dość, że poprawiają widoczność przy nocnej jeździe to dodatkowo dodają pojazdom lekkości. Na życzenie przewoźnika autobus może być wyposażony w reflektory ksenonowe. W porównaniu z poprzednią wersją Omni osłona kierunkowskazów została zastąpiona przezroczystym plastikiem, który dobrze współgra z innymi elementami nadwozia. W przypadku międzymiastowej wersji OmniLine kierunkowskazy umieszczono obok dwóch przednich reflektorów. Dodatkowo zmianom poddano górny wyświetlacz, który jest nieco większy oraz bardziej czytelny.
Ingerencję stylistów Scanii widać również w tylnej części pojazdu. Podobnie jak w przedniej, tak i w tylnej ścianie uwagę przykuwają punktowe światła umieszczone pionowo, które dodają pojazdowi większej agresywności. Ponadto tylne lampy zostały obudowane specjalnym tworzywem chroniącym przed uszkodzeniem. Obudowy koloru srebrzystego doskonale współgrają stylistycznie z panelem umieszczonym pod tylną szybą z dużym napisem producenta.
Przy konstruowaniu nowej gamy pojazdów Omni konstruktorzy wzięli sobie do serca uwagi płynące od przewoźników eksploatujących dotychczasową generację Omni. Jedną z głównych wad poprzedniego modelu było zbyt skomplikowane ułożenie tylnych lamp. Zachodziły one na tylny róg autobusu, co w przypadku drobnej stłuczki lub spalenia żarówki przysparzało wiele problemów mechanikom. Nowe autobusy Omni nie mają już tego problemu. Lampy znajdują się tylko na tylnej ścianie, przez co łatwiejsza i szybsza staje się ich obsługa.
Uwagę przykuwa również kształt tylnej szyby w kształcie rombu, u podstawy której umieszczono srebny panel z nazwą producenta.
Najmniejsze zmiany dotknęły boczne ściany. Jednakże i tu nie obyło się bez drobnych poprawek. Różnice między poprzednią a obecną wersją można dostrzec również w drzwiach wejściowych prowadzących do pojazdu. W niskopodłogowym modelu OmniCity oraz niskowejściowym OmniLink drzwi zostały przeszklone na całej długości, jedynie w modelu OmniLine dolna część drzwi została obudowana.
Wnętrze
Najistotniejsze różnice miedzy trzema modelami wchodzącymi w skład rodziny Omni są zauważalne po wejściu na pokład autobusu. Podwozie oraz wnętrze zostało dostrojone do przeznaczenie każdego z nich. Model OmniCity ze względu na niską podłogę jest typowym mieszczuchem przeznaczonym do obsługi regularnych linii miejskich. Zbudowano go na podwoziu serii N, tzn. z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Do wnętrza prowadzą troje drzwi otwierane na zewnątrz autobusu. Niska podłoga znajduje się na całej długości wnętrza, co ułatwia łatwe i szybkie wchodzenie i wychodzenie z pojazdu nawet osobom o ograniczonej zdolności ruchowej. Dodatkowo autobus standardowo wyposażono w funkcję przyklęku. Podczas postoju autobus może obniżyć się nawet o 230 mm przy przednich drzwiach wejściowych oraz o 250 przy środkowym i tylnym wejściu. Aby zapewnić pasażerom najwyższy komfort podróży autobus posiada izolację wykonaną z wełny mineralnej, która w zimne dni wspiera wydajny system grzewczy, a dodatkowo skutecznie wycisza przestrzeń pasażerską. Dzięki modułowej budowie pojazd można idealnie dopasować do wymagań konkretnego przewoźnika łącznie z rozplanowaniem drzwi wejściowych. OmniCity dostępne jest w dwóch wersjach nadwoziowych 11,5-metrowej oraz dłuższej 12-metrowej.
Przy odmianie OmniLink wykorzystano podwozie typu K, w którym silnik umieszczono wzdłużnie. Jest to autobus niskowejściowy, co oznacza, że całkowicie niska podłoga znajduje się tylko w przedniej części wnętrza. Chcąc dostać się do tylnej części pojazdu należy pokonać kilka łagodnych stopni znajdujących się tuż za środkowymi drzwiami. Podobnie jak OmniCity pojazd może być dopasowany do indywidualnego zamówienia. W tej serii dostępne są dwie wersje. Krótsza 12-metrowa oraz 15-metrowa. Ta ostatnia wyposażona jest w hydraulicznie zawieszoną oś wleczoną. Ze względu na parametry autobus ten jest bardzo wszechstronny. Może być wykorzystywany w komunikacji miejskiej do obsługi obciążonych linii, których ze względu na specyfikę nie opłaca się obsługiwać autobusami przegubowymi. Może być również eksploatowany w regularnej komunikacji podmiejskiej.
Ostatnią wersją rodzinny Omni jest OmniLine. Jest to autobus przeznaczony do obsługi komunikacji międzymiastowej. We wnętrzu znajduje się do 57 miejsc siedzących. Producent zadbał również o przestrzeń bagażową dla pasażerów. Luki bagażowe pomieszczą bagaże o łącznej objętości do 7,2 dm³. Przewoźnik może wybrać jedną z trzech wersji 10,8-metrową, 12-metrową oraz 12,7-metrową. Wybrać można również wysokość podłogi: 860 albo 970 mm.
Wysoki standard bezpieczeństwa
Wszystkie pojazdy, na których znajduje się logo szwedzkiego producenta od dawna należą do ścisłej światowej czołówki jeżeli chodzi bezpieczeństwo. To właśnie szwedzkim konstruktorom zawdzięczamy wiele istotnych dla naszego bezpieczeństwa rozwiązań. Nowa rodzina autobusów Scanii bezwątpienia podtrzymuje skandynawskie tradycje dotyczące bezpieczeństwa pojazdów. Autobusy standardowo wyposażone są w system ABS zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania oraz system ASR –zapobiegający poślizgowi kół. Na wszystkich kołach zamontowano hamulce tarczowe zapewniające równomierną siłę hamowania. Nadwozie spełnia wymagania europejskiej normy bezpieczeństwa EC R66 dotyczącej dopuszczalnych odkształceń nadwozia przy dachowaniu autobusu. Dodatkowo autobusy Scania przeszły nadzwyczaj pozytywnie boczną próbę zderzeniową. Do badania wykorzystano miejski autobus OmniCity. Podczas testu jadący z prędkością 40km/h samochód osobowy (Saab 9-5) uderzył w bok autobusu. Amerykańska norma US Standard Bus Procurement Guidelines, na podstawie której wykonano próbę podaję, że penetracja konstrukcji autobusu przez samochód osobowy nie może przekraczać 75 mm. Odkształcenie w bocznej ścianie miejskiego autobusu Scania wyniosło 14 mm.
Jednostki napędowe
Poza zewnętrzną zmianami w nadwoziu modernizacji poddano także jednostki napędowe. Od listopada 2005r. w ofercie Scanii znalazły się 5-cylindrowe silniki o pojemności 9 dm³. Jednostki dostępne są w trzech wariantach. Pierwszy o mocy 230 KM (169 kW) o max. momencie obrotowym 1050 Nm przy 1100-1500 obr./min. Drugi o mocy 270 KM ( 198 kW) i max. momencie obrotowym 1250 Nm przy 1150-1450 obr./min. oraz najmocniejszy silnik o mocy 310 KM (228 kW) o max. momencie obrotowym 1550 Nm przy 1100-1350 obr./min.
Nowe silniki wyposażono w układ recyrkulacji spalin Scania EGR. Zapewnia on spełnienie normy emisji spalin Euro 4 przez cały czas i we wszystkich warunkach eksploatacji, zarówno w intensywnym ruchu miejskim z dużą liczbą przystanków, jak i podczas przewozów dalekobieżnych. Istota systemu EGR sprowadza się do eliminacji szkodliwych dla środowiska naturalnego związków w komorze spalania, zanim jeszcze powstaną. Określona część strumienia gazów wydechowych zostaje poddana schłodzeniu w chłodnicy EGR i odprowadzona z powrotem do silnika, w celu obniżenia temperatury spalania, co z kolei ogranicza emisję tlenków azotu do wymaganego przez normę Euro 4 poziomu. Co ważne -ograniczenie emisji szkodliwych substancji odbywa się bez stosowania żadnych dodatkowych zbiorników ani dodatków typu AdBlue.
Ponadto w odświeżonej rodzinie Omni zastosowano rozwiązania przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa. Należy do nich m.in. nowy układ pneumatyczny, który wykorzystuje nadmiar mocy do wypełniania zbiorników sprężonego powietrza. Dodatkowo pojazdy otrzymały nową automatyczną skrzynię biegów, pozwalającą osiągnąć wyższe wartości momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika.
Tradycyjnie już dla Scanii, przy projektowaniu nowej rodziny Omni bardzo ważne były zagadnienia ekologiczne. Niespełna 90% komponentów użytych do budowy nowych autobusów, dzięki zastosowaniu wysokiej jakości aluminium oraz tworzyw sztucznych nadają się do recyklingu.
Podsumowanie
Czy odświeżona rodzina Omni wywoła zamieszanie na rynku nowych autobusów? Aktualnie ciężko na to pytanie znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Nowe pojazdy Scanii mają wszystko to czego przewoźnicy wymagają od nowego autobusu, a więc: ekonomiczne i ekologiczne jednostki napędowe, wszechstronne wnętrze oraz wysoki poziom bezpieczeństwa. Dodatkowo autobusy Omni mają to „coś”, co przykuwa spojrzenia przechodniów i kierowców innych pojazdów.
Jak na razie producent otrzymał niezły prezent. Zanim oficjalnie zaprezentowano odświeżoną rodzinę Omni największy paryski przewoźnik RATP już w połowie października złożył zamówienie na 125 sztuk autobusów Scania OmniCity z nowym 9-litrowym silnikiem. Ponadto w kontrakcie zapisano możliwość powiększenie zamówienia o kolejne175 pojazdów tego typu.