Od jutra lubelskie autobusy elektryczne pojadą z pasażerami
7 października to kolejny, ważny dzień w elektromobilnej historii Lublina.
W tym dniu na trasy ZTM Lublin wyjadą pierwsze autobusy eklektyczne Solaris Urbino 12 electric.
Elektro dzień
W czwartek w godzinach porannych po Lublinie rozpoczną kursowanie autobusy elektryczne. Będą mogli z nich skorzystać pasażerowie sześciu linii. Przypomnijmy, że do tej pory do Lublina dotarło ponad 20 pojazdów Solaris Urbino 12 electric. Po finalizacji wszystkich dotychczasowych kontraktów na zakup autobusów elektrycznych z firmą Solaris lubelska flota będzie liczyć ich 39, w tym 7 przegubowych.
-„Rozpoczniemy od testowania autobusów na liniach szczytowych, aby potwierdzić sprawność pojazdów oraz infrastruktury do ładowania pojazdów – informuje Monika Fisz z Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. - Rozpoczniemy od linii nr 7, 14, 32, 40, 45, 55 i przez czwartek i piątek autobusy będą testowane na tych liniach. Następnie, od soboty, 9 października, jeden pojazd wyjedzie na linii nr 44.
Z kolei od poniedziałku wszystkie kursy na linii nr 29 w dni powszednie mają obsługiwać elektryczne autobusy. Jednocześnie trasa zostanie wydłużona do pętli przy ul. Choiny.
Lubelski standard
Lubelskie autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone posiadają baterie Solaris High Power o pojemności 116 kWh, przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia napędzać będzie silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Proces kilkuminutowego uzupełniania baterii nastąpi poprzez zamontowany na dachu pantograf, z kolei w nocy ładowanie nastąpi poprzez złącze plug-in na terenie zajezdni.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na dachu znajdą się także panele fotowoltaiczne pozwalające optymalizować zużycie energii przez różne systemy autobusu.
Pojazdy o długości 12 m, wyposażone w monitoring, klimatyzację, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Elektromobilny lider
Już w 2015 r. Lublin dołączył do grona polskich miast, w których eksploatowane są autobusy elektryczne. Od czerwca 2015 r. pasażerowie komunikacji miejskiej korzystają z linii obsługiwanych elektrycznym autobusem Ekovolt. Pojazd to efekt współpracy spółki Ursus z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Sp. z o.o. – Lublin oraz Politechniką Lubelską w ramach Konsorcjum – Autobus Elektryczny. Zasilanie elektrycznego silnika zapewniają litowo-żelazowo-fosforowe baterie. URSUS Ekowolt, stał się bazą do badań przygotowawczych dla systemu autobusu elektrycznego.
Inwestycje w autobusy elektryczne i trolejbusy sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Dla porównania w skali Polski, ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie tego progu do 2028 r.