Oczekiwania ZTM w przetargu liniowym na ponad 300 autobusów. Analiza SWZ
27 lipca Zarząd Transportu Metropolitalnego ogłosił ogromny przetarg liniowy, o którym już nieco pisaliśmy tutaj.
Przyszedł czas, kiedy zaglądamy w Specyfikację Warunków Zamówienia z uwzględnieniem preferencji zamawiającego.
PRZETARGOWA SIÓDEMKA
ZTM podzielił przetarg na 7 części, które nazwał też segmentami:
- część I: segment „Zachód B” – obejmuje: Bytom, Gierałtowice, Gliwice, Knurów, Ornontowice, Orzesze, Pilchowice, Pyskowice, Ruda Śląska, Sośnicowice, Tarnowskie Góry, Toszek, Tworóg, Wielowieś, Zabrze, Zbrosławice,
- część II: segment „Wschód B”- obejmuje: Będzin, Bobrowniki, Bytom, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Katowice, Łazy, Mierzęcice, Ożarowice, Piekary Śląskie, Psary, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Wojkowice,
- część III: segment „Północ B” – obejmuje: Bobrowniki, Bytom, Gliwice, Katowice, Miasteczko Śląskie, Mierzęcice, Ożarowice, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Siemianowice Śląskie, Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Tworóg, Wielowieś, Wojkowice, Zabrze, Zbrosławice,
- część IV: segment „Bytom” – obejmuje: Będzin, Bytom, Chorzów, Czeladź, Piekary Śląskie, Pyskowice, Radzionków, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry, Zabrze, Zbrosławice,
- część V: segment „Katowice B” – obejmuje: Katowice, Mikołów, Mysłowice, Sosnowiec,
- część VI: segment „Centrum B” - obejmuje: Bytom, Chorzów, Imielin, Katowice, Mikołów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Tychy,
- część VII: segment „Centrum C” – obejmuje: Bytom, Chorzów, Katowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Zabrze.
Planowany termin rozpoczęcia realizacji usług to 1 stycznia 2022 roku przez okres 96 miesięcy. Co ciekawe ZTM dopuszcza składanie ofert przez jednego wykonawcę na maksymalnie 2 części zamówienia.
WIELKOŚC PRACY EKSPLOATACYJNEJ
ZTM wyróżnił cztery typy pojazdów jakie będą wykorzystywane do obsługi linii:
- MN – o długości do 8 m,
- AN – o długości 8,5-10,8 m,
- BN – o długości 11,5-15 m,
- CN – o długości 17,5-18,75 m.
Praca eksploatacyjna w okresie 96 miesięcy ma wynieść:
- dla części I: tabor MN – 6 291 711 wozokm, tabor AN – 1 061 574 wozokm, tabor BN – 15 357 170 wozokm, tabor CN – 3 023 381 wozokm,
- dla części II: tabor MN – 4 290 683 wozokm, tabor AN – 14 796 232 wozokm, tabor BN – 9 687 999 wozokm,
- dla części III: tabor AN – 2 652 780 wozokm, tabor BN – 16 442 448 wozokm, tabor CN – 2 163 018 wozokm,
- dla części IV: tabor BN – 15 924 231 wozokm, tabor CN – 3 546 090 wozokm,
- dla części V: tabor MN – 2 982 744 wozokm, tabor AN – 1 273 372 wozokm, tabor BN – 13 057 096 wozokm, tabor CN – 1 180 116 wozokm,
- dla części VI: tabor MN – 2 855 320 wozokm, tabor AN – 2 289 146 wozokm, tabor BN – 15 593 254 wozokm, tabor CN – 4 221 696 wozokm,
- dla części VII: tabor BN – 21 767 066 wozokm, tabor CN – 5 082 516 wozokm.
JAKIE AUTOBUSY DLA KAŻDEJ CZĘŚCI?
W części I przetargu ZTM wymaga na starcie, aby wykonawca posiadał autobusy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniające normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie może przekraczać 8 lat. Mają to być cztery pojazdy typu MN oraz trzy pojazdy typu BN. ZTM określił że autobus MN to pojazd o długości do 8 m, zaś BN od 11,5 do 15 m. Autobusy typu MN mają posiadać dwoje drzwi wejściowych, przy czym co najmniej jedne, zapewniające wejście osoby niepełnosprawnej (na wózku inwalidzkim), a BN – co najmniej 3 drzwi w układzie 1-2-2 lub 2-2-2. Poziom podłogi w pojazdach ma spełniać wymagania zgodnie z podziałem taboru na typ: MN – niskowejściowy, niskopodłogowy, z niskim pomostem bez żadnych stopni umieszczonym przynajmniej w jednych drzwiach, BN – niskopodłogowy na całej długości pojazdu, maksymalna wysokość wejścia na progu każdych drzwi wynosić ma 340 mm od poziomu jezdni.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przypadku części II – tu również każdy pojazd będzie wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, ma spełniać normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a średnia wieku nie może przekroczyć 8 lat. Przewoźnik musi posiadać cztery pojazdy typu BN, które spełniają wymagania jak w części 1 przetargu.
Z kolei część nazwana jako segment „Północ B” – to jeden autobus BN o wymaganiach zbieżnych z określonymi w części 1 przetargu.
W części IV zamawiający chce do obsługi trzy pojazdy typu BN o wymaganiach jak w części 1.
Część V dotyczy pięciu pojazdów typu BN, część VI jednego pojazdu typu MN, zaś część VII - dwóch pojazdów typu BN. Zarówno pojazdy MN, jak i BN dla części od V do VII mają spełniać wymagania opisane przy części 1.
Zapotrzebowanie taborowe określone powyżej będzie rosło. Podczas obowiązywania umowy ZTM będzie wymagał większej liczby autobusów o różnej pojemności w każdej części zamówienia, co też jest widoczne w szacowanej pracy przewozowej.
KRYTERIA OCENY OFERT
ZTM przy wyborze oferty w każdej części zamówienia będzie kierował się czterema kryteriami oceny ofert: ceną (60%), wiekiem pojazdów (15%), klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej (15%), monitoringiem (10%).
W przypadku wieku pojazdów najwięcej punktów (15 pkt) zdobędzie wykonawca, który spełni łącznie trzy warunki:
- obsługa linii od 1 stycznia 2022 r. pojazdami nie starszymi niż 10 lat, których średni wiek nie przekracza 6 lat,
- obsługa linii od 1 stycznia 2024 r. pojazdami nie starszymi niż 8 lat, których średni wiek nie przekracza 6 lat,
- obsługa linii od 1 stycznia 2026 r. pojazdami nie starszymi niż 6 lat, których średni wiek nie przekracza 6 lat.
ZTM czeka na oferty od przewoźników do dnia 1 września.