Pierwszy taborowy wybór MKA Jastrzębie: Solaris z PKO
28 maja Międzygminna Komunikacja Autobusowa w Jastrzębiu-Zdrój rozstrzygnęła przetarg na leasing siedmiu fabrycznie nowych autobusów spalinowych klasy MAXI.
Pojazdy mają być one dostarczone w ekstremalnie krótkim czasie - do 31 sierpnia 2021 roku.
CZEGO CHCIAŁO MKA?
Na początku sprawdźmy, jakich autobusów szukało MKA Jastrzębiu-Zdrój. Zamawiający chciał wybrać najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (30%), terminu dostawy (10%).
W przypadku parametrów technicznych, MKA premiuje następujące rozwiązania:
- szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali nierdzewnej lub aluminium – 25 pkt,
- pojemność silnika od 10,1 dm3 do 11 dm3 – 25 pkt,
- moc silnika powyżej 250 kW – 15 pkt,
- gwarantowany okres międzyobsługowy silnika co najmniej 75 000 km – 15 pkt,
- autobusy spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 10 pkt,
- poszycie zewnętrzne ścian – panele boczne dzielone pionowo – 5 pkt,
- panele boczne skręcane na śruby, szybko wymienne – 5 pkt.
Istotna premia za stal nierdzewną lub aluminium szkieletu nadwozia ograniczyły potencjalnych dostawców nowych autobusów do trzech graczy: Solarisa, Autosanu i … Scanii.
JEDNA OFERTA
21 maja otwarcie ofert zweryfikowało te plany do … jednej propozycji, którą złożyło konsorcjum Solaris Bus & Coach i PKO Leasing. Opiewa ono na sumę 8.947.635,98 PLN brutto / 7.274.500 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Urbino 12 dla Jastrzębia na poziomie 1.039.214 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei budżet zamawiająco wynosi 8.904.892 PLN brutto, co oznacza, że złożona oferta minimalnie go przekroczyła. 28 maja MKA postanowiła dołożyć do tego zakupu i jak najszybciej pozyskać nowy tabor.
JASTRZĘBSKIE AUTOBUSY
Autobusy dla Jastrzębia-Zdrój mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm licząc od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz, o szerokości minimum 1200 mm. Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Pojemność skokowa silnika ma zawierać się w przedziale od 7,3 dm3 do 11dm3. Z kolei moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 200 kW. Autobusy będą wyposażone w czterobiegową skrzynię biegów ze zintegrowanym zwalniaczem.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia wykonane z tworzywa sztucznego lub stalowe, wyklejone wykładziną tapicerowaną łatwe w utrzymaniu czystości zmywania, demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.
Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną typu zamkniętego lub pół zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, nie ograniczającą pola widzenia kierowcy. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne i tablica wewnętrzna jednorzędowa (lub monitor LCD).