Jakie autobusy chce PKM Świerklaniec? Zaskakujący SIWZ
PKM Świerklaniec kontynuuje autobusowe zakupy i tym razem chce pozyskać 25 autobusów spalinowych.
Szerzej o zakupowej ofensywie firmy pisaliśmy tutaj, teraz tradycyjnie przyszedł czas na analizę SIWZ pod kątem kryteriów oceny ofert i specyfikacji technicznej.
Preferencje PKM Świerklaniec
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%).
W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu – stal zabezpieczona metodą katoforezy – 12 pkt,
- pojemność silnika: od 9 do 11,0 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika: powyżej 240,0 kW – 12 pkt,
- moment obrotowy silnika 1400 Nm i więcej – 12 pkt,
- gwarantowany okres między obsługowy silnik co najmniej 60 000 km – 6 pkt,
- silnik i pojazd jednego producenta – 10 pkt,
- autobus hybrydowy posiadający funkcję rekuperacji energii – 12 pkt,
- zawieszenie niezależne – 5 pkt,
- 11 i więcej miejsc z poziomu niskiej podłogi – 11 pkt,
- poszycie zewnętrzne ścian bocznych, zewnętrznych pod linią okien dzielone pionowo – 4 pkt,
- mocowanie paneli bocznych - przykręcane na śruby, szybkowymienne – 4 pkt.
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich Reg. 66-01 EKG ONZ lub nowszy – 4 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego potwierdzone niezależną upoważnioną certyfikowaną jednostką badawczą – 4 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy dla Świerklańca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz o szerokości nie mniejszej niż 1 200 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 200 kW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia wykonane z tworzywa sztucznego, wyklejone wykładziną tapicerowaną odporną na zabrudzenia i podatną na ścieranie, łatwe do demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei kabina kierowcy ma być typu pół zamkniętego lub zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także monitor wewnętrzny z funkcją wyświetlania trasy i reklam, o przekątnej minimum 23 cale. Ponadto autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów i system kontroli trzeźwości kierowcy.
Obrót o 180 stopni
Przy poprzednim przetargu niemal pewne było, że Solaris złoży ofertę i tak też się stało – nie miał przy tym konkurentów. Tym razem jednak preferencje zamawiającego znacząco się zmieniły – zamiast stali nierdzewnej mamy preferencje w kierunku zabezpieczenia KTL, a także kryterium tego samego producenta autobusu i silnika. To oznacza, że o zwycięstwo prawdopodobnie będą walczyć Mercedes i MAN.
Czy Solaris w tej sytuacji również złoży ofertę? Przekonamy się w dniu 16 czerwca, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.