Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN, Mercedes i Solaris w walce o 51 łódzkich autobusów

infobus
24.05.2021 11:51
24 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi otworzyło oferty na dzierżawę niskopodłogowych autobusów, z czego 29 to pojazdy jednoczłonowe a 22 – przegubowe.

Wszystkie pojazdy mają być dostarczone do łódzkiego przewoźnika w formie najmu na okres 10 lat. Autobusy pojawią się w siedzibie MPK w ciągu 26 tygodni od dnia zawarcia umowy.

Co chciała łódź?

O wymogach określonym w SIWZ pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Teraz tylko przypomnijmy – zanim przejdziemy do omówienia ofert – na co stawiało łódzkie MPK. Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów techniczno-użytkowych (15%), parametrów ekologicznych (15%). W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MPK premiuje następujące rozwiązania:

  • zastosowanie modułu hybrydowego – 15 pkt,
  • unifikacja oferowanej marki autobusów z taborem eksploatowanym w MPK Łódź sp. z o.o. – 15 pkt,
  • zastosowanie rozwiązań umożliwiających kontrolę i uzupełnienie materiałów eksploatacyjnych w autobusie, w jednym miejscu obsługowym – 7 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi – powyżej 14 miejsc (przegubowce) i powyżej 11 miejsc (solo) – 10 pkt,
  • siedzenia pasażerskie (co najmniej korpus włącznie z uchwytem nad oparciem siedziska) wykonane z materiałów zawierających nanocząsteczki zdolne likwidować lub powstrzymywać wzrost i namnażanie się mikroorganizmów (antybakteryjne) – 3 pkt.
  • W kryteriach technicznych punkty będą przyznawane odrębnie za spełnienie w/w kryteriów przez autobusy solowe i przegubowe. Do zdobycia zatem łącznie jest 100 pkt. Jednocześnie zamawiający nie dopuszcza możliwości składania ofert częściowych, co oznacza, że wszystkie autobusy będą pochodziły od jednego wykonawcy.

Jak widać MPK Łódź cały czas stawia producentom podobne warunki. W takiej sytuacji trudno się przebić innym producentom niż Solaris czy Mercedes. Zobaczymy, czy uda się to MAN-owi. Czas na oferty!

Trzy oferty

Na samym początku informacja o łódzkim budżecie - to suma 150.921.000 PLN brutto, czyli od razu mamy pomyślną wiadomość dla skarbnika MPK – aż dwie oferty zmieścił się w tej kwocie!

Łącznie łódzki przewoźnik otrzymał dzisiaj trzy propozycje:

  • od Solaris Bus & Coach z finansowym partnerem - Millennium Leasing na sumę 139.336.767,75 PLN brutto;
  • od MAN Truck & Bus Polska z finansowym partnerem - PKO Leasing na sumę 158.741.926,06 PLN brutto
  • od EvoBus Polska z finansowym partnerem - PEKAO Leasing na sumę 144.450.618,21 PLN brutto.

Czyli mamy dwie oferty w budżecie, a propozycja Solarisa – z racji bardzo dobrej ceny i sporej liczby punktów za technikę – najbliżej łódzkiej wygranej.

Screenshot 2021 05 24 Informacje Z Otwarcia Ofert 24 05 2021 Pdf
Screenshot 2021 05 24 Informacje Z Otwarcia Ofert 24 05 2021 Pdf 1

Łódzkie autobusy

Autobusy dla Łodzi mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m (jednoczłonowe) i od 17,5 do 18,5 m (przegubowe). Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz o wysokości w wejściu nie większej niż 340 mm od podłoża. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 180 kW (MAXI) i 220 kW (MEGA). MPK preferuje zastosowanie modułu hybrydowego, tj. modułu elektrycznego zintegrowanego pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów, działającego jako generator prądu podczas hamowania oraz jako silnik elektryczny wspomagający pracę jednostki spalinowej.

Stanowisko pracy kierowcy ma być oddzielone od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną, zamykaną kabinę, gwarantującą skuteczność działania klimatyzacji stanowiska pracy kierowcy. Wymagane jest zabudowanie prawej strony ściany kabiny kierowcy tak, aby obejmowała ona przestrzeń wraz z przednim skrzydłem pierwszych drzwi i aby kierowca niezależnie od dostępu ze środka pojazdu miał do niej również dostęp bezpośrednio z zewnątrz autobusu. Kabina będzie wyposażona m.in. w lodówkę, gniazdo USB, uchwyt na napoje.

Siedzenia pasażerskie mają być wykonane z tkaniny odpornej na uszkodzenia. Materiał obiciowy siedzeń będzie wykonany z tkaniny według wzoru stosowanego przez MPK, zawierającego jego logo. Zarówno przedział pasażerski, jak i kabina kierowcy będą klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej to tablice kierunkowe wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości w kolorze żółto-pomarańczowym. W środku znajdzie się tablica wewnętrzna podsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – z napisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii (możliwość wyświetlenia numeru w inwersji kolorystycznej, a także z obwódką), nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej. Tablica może być wykonana w technologii LCD lub LED. Dodatkowo zamawiający wymaga montażu elektronicznej tablicy dwustronnej LCD z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem, umożliwiające prezentowanie reklam, numeru linii, nazwę przystanku końcowego oraz pośrednich oraz bloku napisów informacyjnych i komunikatów specjalnych jak zmiana przebiegu trasy, aktualna data, godzina, itp.; w sekwencji statycznej i płynącej i innych treści graficznych i tekstowych.

Stan taboru

Obecnie ok. 47 proc. łódzkiego taboru autobusowego stanowią Solarisy, 34 proc. Mercedesy, 10 proc. Isuzu, 4,8 proc. Volvo, 4,3 proc. Jelcze. Średni wiek łódzkiego autobusu to 7,9 lat. W przypadku autobusów przegubowych jest to aż 9,13.

Chociaż w 2016 r. łódzki przewoźnik miał jedne z najmłodszych autobusów w Polsce, to brak dostaw taboru w latach 2016 -2019 spowodował znacznie obniżenie średniego wieku łódzkich autobusów. Dostawa 51 autobusów w tym roku pozwoli utrzymać średni wiek autobusu na poziomie 8 lat, a także umożliwi wycofanie najstarszych modele autobusów, w tym Volva czy Jelcze.

Warto zaznaczyć, że rekuperację mają już autobusy, które kursują po Łodzi od 2019 r., czyli Solarisy IV generacji. W obecnym przetargu jednym z podstawowych wymogów poza niską podłogą, czy klimatyzacją jest właśnie rekuperacja, wykorzystująca energię wytwarzaną w czasie hamowania.