NFOŚiGW: Na razie bez listy zwycięskich projektów ZTP 2021
W ostatnim czasie informowaliśmy o dwóch pierwszych projektach, które otrzymały pozytywną ocenę merytoryczną w ramach programu Zielony Transport Publiczny 2021 - Faza I.
O wyborze projektu z Ząbkowic Śląskich na zakup czterech autobusów eklektycznych typu MINI poinformował sam NFOŚiGW i to z udziałem szefa Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Z kolei przejście przez ocenę formalną i merytoryczną projektu na dostawę 20 pojazdów wodorowych potwierdziła ze swojej strony Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Co z innymi?
W tej sytuacji rodzi się pytanie, co z innymi projektami? Przypomnijmy, że w ramach naboru zakończonego w styczniu 2021 r. złożono łącznie 45 wniosków o dofinansowanie. Czy Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje opublikować pełną listę zwycięzców. Okazuje się, że jeszcze chwilę musimy na to zaczekać.
W odpowiedzi na nasze zapytanie Ministerstwo napisało:
-„Ocena wszystkich wniosków nie została jeszcze zakończona, część wniosków wymaga na etapie oceny uzupełnienia/wyjaśnienia. Do Wnioskodawców sukcesywnie będą wysyłane pisma z prośbą o uzupełnienie. Dopiero po uzupełnieniu wniosków NFOŚiGW będzie mógł przystąpić do kolejnego etapu procedowania, tj. indywidualnych negocjacji warunków dofinansowania, które mają na celu określenie szczegółowych warunków tegoż dofinansowania. Wnioskodawcy, do których wniosków na etapie oceny nie zostaną zgłoszone uwagi, będą sukcesywnie zapraszani do negocjacji” - informuje Wydział Komunikacji Medialnej Departamentu Edukacji i Komunikacji w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
To trochę dziwne podejście, kiedy ogłasza się wybór Ząbkowic, podczas gdy ocena wszystkich wniosków pozostaje jeszcze nie zakończona. No cóż, widocznie była to potrzeba chwili. Czekamy na wielki finał, a przede wszystkim na informację o poziomie wykorzystania "zielonej" alokacji.
-„Określenie finalnego poziomu wykorzystania budżetu będzie możliwe dopiero po zakończeniu negocjacji i zawarciu umów ze wszystkimi Wnioskodawcami. Zgodnie z § 11 ust. 1 Regulaminu naboru zobowiązanie NFOŚiGW powstaje w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie” – daje MKiŚ.
ZTP 2021
Program Zielony Transport Publiczny prowadzony przez NFOŚiGW wpisuje się w szereg działań, które w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) pozwolą konstruować finansowe instrumenty wsparcia zeroemisyjnego transportu zarówno zbiorowego jak i indywidualnego w całej Polsce. Beneficjentami programu mogą być operatorzy publicznego transportu zbiorowego oraz organizatorzy publicznego transportu zbiorowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W tej chwili równolegle prowadzone są zarówno ocena wniosków jak i takie dostosowywanie instrumentów wsparcia, by korespondowały z warunkami określonymi w Krajowym Planie Odbudowy. Pozwoli to maksymalnie wykorzystać środki finansowe z Planu przeznaczone na wsparcie zeroemisyjnego, inteligentnego transportu.
Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka cały czas podkreśla jak istotna jest elektryfikacja transportu publicznego w kontekście wyzwań klimatycznych:
-„Przejście na ekologiczne, czyste paliwa to być albo nie być polskich miast bez względu na ich wielkość, czy liczebność floty autobusowej. To nie tylko kwestia eliminacji źródła smogu, ale i emisji innych zanieczyszczeń, uciążliwego hałasu. Jest to też istotny element wzmocnienia produkcji przemysłowej – podkreśla Kurtyka.
-"Szczególnie cieszy nas zainteresowanie programem średnich i mniejszych miast. Oznacza ono, że także w gronie mniejszych samorządów mamy coraz liczniejsze grono ambasadorów idei czystego, bezpiecznego, przyjaznego mieszkańcom transportu. Potwierdzeniem niech będzie fakt, że 20 miast po raz pierwszy chce kupić autobusy elektryczne i wodorowe – dodaje wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
Warto podkreślić, że w I edycji ZTP swoje aplikacje złożyły miasta z 14 województw, w tym 20 miast poniżej 100 tys. mieszkańców, a także 20 miast, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia rządowego i po raz pierwszy planują zakupić autobusy zeroemisyjne.
-"Elektryfikacja miejskiego transportu publicznego to stale ogromne wyzwanie. W polskich miastach jeździ ponad 12 tys. autobusów. Dotychczas dzięki wsparciu ze środków unijnych oraz krajowych programów NFOŚiGW takich jak Gepard czy Kangur samorządy zakontraktowały zakup około 690 autobusów elektrycznych, przy czym 430 jest już zarejestrowanych. Będziemy w pełni wykorzystywać możliwości i środki, jakie w zakresie budowania zeroemisyjności transportu publicznego da nam przyjęty przez Radę Ministrów Krajowy Plan Odbudowy – zapowiada Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.